چرا «فروشنده» می فروشد؟

ارسال در سینما و تئاتر

درحالی که خبرها حاکی از آن است که فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی عنوان پرفروش ترین فیلم سینمای ایران را در دو روز اول اکران از آن خود کرده تا آنجا که مردم برای تماشای این فیلم در ساعت 6:30 صبح آن هم در روزهای غیر تعطیل در صف می ایستند، شب گذشته فراستی و افخمی در برنامه هفت شدیدترین نقدها را نسبت به این فیلم مطرح کرده و فرهادی را متهم به جنجال آفرینی و سرکار گذاشتن مردم نمودند.

 

به گزارش فرصت آنلاین به نقل از پایگاه خبری تحلیلی الف، در بخش پایانی برنامه هفت، مسعود فراستی در مقابل سعید قطبی زاده به نقد و بررسی فیلم های اجتماعی شاخص ایران پرداختند؛ بخشی که به تسویه حساب با چند فیلم به ویژه «فروشنده» تبدیل شد. در این بخش بهروز افخمی با همراهی مسعود فراستی و سعید قطبی زاده شدیدترین نقد ممکن را نسبت به هفتمین فیلم فرهادی مطرح کردند و اکثر لحظات کلیدی فیلم را لو دادند تا شاید بدین ترتیب فروش فیلم تازه فرهادی ریزش کند. اتفاق جالب این بود که در انتهای این بحث، افخمی به فراستی گفت، فیلم فرهادی را نقد نکند و نقدهای اصلی را برای زمان کاهش فروش «فروشنده» بگذارد!


در این بخش که محفلی برای تسویه حساب با رضا میرکریمی کارگردان پرسابقه و البته منتقد روند کنونی برنامه هفت نیز بود، فراستی که شدیدترین نقدها را به آثار میرکریمی در کارنامه دارد، «یک حبه قند» را به شدت نقد کرد و سپس درباره فروشنده نیز گفت: «فروشنده» نون نسبی گرایی افراطی اش را می خورد و حتی قبل از فیلمِ بد است و هنوز شکل نگرفته. کارگردان دوست دارد جنجال کند و میخواهد به هر قیمتی بفروشد و سرکار بگذارد.


بر اساس همین گزارش، برخی صاحبنظران اما اعتقاد دارند «فروشنده» می رود تا به نوعی پرچمدار تغییر ذائقه مخاطبان ایرانی در دوره اخیر باشد. فیلمی که در کارنامه خود چند جایزه بین المللی و معتبر با نقدهای مثبتی از سوی برجسته ترین منتقدین سینما را داراست اینک می تواند به کارنامه خود عنوان پرمخاطب ترین فیلم ایرانی را هم اضافه کند.
گفتنی است فروشنده با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در جشنواره کن دو جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. فرهادی در نگارش فیلمنامه این فیلم به نمایشنامه مشهور آرتور میلر؛«مرگ فروشنده» توجه داشته است.