ساخت مسکن مهر خارج از اصفهان با وجود بافت فرسوده اشتباه محض بود

ارسال در صنعت و عمران

مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در شرایطی که ۱۴ هزار هکتار بافت فرسوده در داخل استان اصفهان وجود دارد، ساخت مسکن مهر در بیرون از شهرها یک اشتباه محض بود.
به گزارش  فرصت آنلاین به نقل ازخبرنگار مهر، حجت€Œالله غلامی بعدازظهر سه شنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه با اشاره به وجود ۱۴ هزار هکتار بافت فرسوده در داخل استان اصفهان، اظهار داشت: اگر با ساخت مسکن مهر در هر هکتار به طور تقریبی ۲۰۰ نفر ساکن شده اند، می توانستیم از ظرفیت بافت فرسوده داخل اصفهان برای سکونت این افراد استفاده کنیم.

وی بیان داشت: بیش از ۵۰ درصد بافت فرسوده استان اصفهان در پنج شهر اصفهان، كاشان، خمینی€Œشهر، نجف€Œآباد و شهرضا وجود دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان از تخصیص وام برای احیای بافت فرسوده خبر داد و اعلام کرد: تخصیص ۲۵ میلیون تومان وام ودیعه به مدت دو سال برای سكونت در محلی دیگر تا اتمام احیای منازل فرسوده نیز از دیگر اقدامات در دستور كار است.

وی با اشاره به اینكه پس از مسكن مهر پرونده بافت€Œهای فرسوده در دستور كار وی€ژه قرار می€Œگیرد، اضافه كرد: در استان اصفهان هفت هزار بافت فرسوده مصوب وجود دارد.

اسکان ۱۲۰ هزار نفر در طول هشت سال در مسکن مهر فولادشهر غیر ممکن است

غلامی با بیان اینکه مسکن مهر یک پروژه€Œ ملی است که بدون اینکه مطالعات کامل روی آن انجام گیرد، آغاز شد، ادامه داد: به همین دلیل پروژه مسکن مهر در مرحله عملیاتی و اجرا به بی€Œراهه کشیده شد.

وی با اعلام اینکه مسکن مهر پروژه€Œای بود که با دستور مدیریت ارشد کشور کلید خورد نه بر اساس مدیریت کارشناسی و به همین خاطر به موانع بسیاری خورد، گفت: با وجودیکه از تمام توان بانکی و از همه یارانه€Œها و از نیروی همه خدمات شهری و توان نیروی انسانی استفاده شد، اما در عمل موفق عمل نبود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان برای نمونه به ساخت مسکن مهر در فولاد شهر اشاره کرد و بیان داشت: مثلا در فولادشهر ۴۵ سال طول کشید تا ۸۵ هزار نفر را ساکن کنند و الان از ما می€Œخواهند که ظرف هشت سال ۳۳ هزار واحد بسازیم و ۱۲۰ هزار نفر را ساکن کنیم.

وی با اشاره به اینكه برای حل مشكلات مسكن مهر و بافت€Œهای فرسوده نیازمند هماهنگی بیشتر با شهرداری€Œهای استان هستیم، افزود: در استان اصفهان ۲۲۳ هزار واحد مسكن مهر در دستور كار بود كه ۵۰ هزار واحد در روستاها و مابقی در شهرها به بهره€Œبرداری رسیده است.

غلامی با بیان اینكه در دهه فجر امسال آخرین پروژه€Œهای باقیمانده مسكن مهر در اصفهان به بهره€Œبرداری خواهد رسید،€Œ ادامه داد: واحدهای باقی€Œمانده از این پروژه تا خرداد ماه ۹۵ به بهره€Œبرداری خواهد رسید و نهایتا در این تاریخ پرونده مسكن مهر اصفهان بسته خواهد شد.

وی با اشاره به وجود یازده هزار و ۵۰۰ كیلومتر آزادراه و بزرگ€Œراه در استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به این ظرفیت در حال حاضر استان اصفهان رتبه اول حمل بار و رتبه سوم جابجایی مسافر كشور را به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت راه€Œاندازی آزادراه€Œهای باقی مانده در استان ابراز داشت: از این رو در حال حاضر آزادراه غرب اصفهان بیش از ۹۰ درصد اجرایی شده و در انتهای مسیر قرار دارد و چنانچه به بزرگراه شیراز اتصال یابد ۱۰ كیلومتر این پروژه باقی مانده و در صورتیكه به آزادراه متصل شود باید ۴۸ كیلومتر راه دیگر ایجاد شود.

تاخیر شش ساله در بهره€Œبرداری از بزرگراه شرق اصفهان به دلیل اختلاف با پیمانكار

مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان در ادامه با اشاره به تاخیر شش ساله در بهره€Œبرداری از بزرگراه شرق اصفهان به دلیل اختلاف پیمانكار با وزارت راه و شهرسازی ابراز داشت: بر این اساس طی چند ماه گذشته با رایزنی€Œهای صورت گرفته با صندوق بازنشستگی كشور بهره€Œبرداری از این پروژه به این صندوق واگذار شده است و تفاهمات مورد نیاز به امضا رسیده و طی ماه€Œهای آینده شاهد بهره€Œبرداری از آزادراه شرق اصفهان خواهیم بود.

وی در خصوص قطار سریع€Œالسیر اصفهان €“ تهران نیز افزود: تمام تفاهمات و تامین اعتبار این پروژه در تهران انجام می€Œشود و از این رو در حال حاضر با رایزنی با سرمایه€Œگذار خارجی این پروژه نیز مجدداً در دستور كار قرار می€Œگیرد.

غلامی در ادامه با اشاره به رینگ چهارم ترافیكی شهر اصفهان نیز گفت: در این راستا از شهرداری خواسته شده است تا از هرگونه ساخت و ساز در این محدوده جلوگیری شود چراكه راه و شهرسازی چنانچه ساخت و سازی در حریم این پروژه باشد آن را اجرایی نخواهد كرد.

وی افزود: در خصوص آزادسازی محوطه رینگ چهارم ترافیكی هر آنچه در خارج از محدوده شهر اصفهان قرار می€Œگیرد اداره كل راه و شهرسازی با واگذاری زمین به شهروندان این مشكل را برطرف خواهد كرد و زمین€Œهای جایگزین را در اختیار شهرداری قرار می€Œدهد.

مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاكید بر اینكه با راه€Œاندازی رینگ چهارم ترافیكی منجر به اتصال آزادراه غرب به شرق اصفهان می€Œشود، گفت: همچنین این پروژه تردد خودروهای سنگین در شهر اصفهان را حذف می€Œكند.

طرح€Œهای جامع تفضیلی بیش از ۹۵ درصد از شهرهای استان اصفهان آماده و ابلاغ شد

وی در ادامه با اشاره به اینكه طرح€Œهای جامع تفضیلی بیش از ۹۵ درصد از شهرهای استان اصفهان آماده و ابلاغ شده است، گفت: در حال حاضر در استان ۱۰۷ شهر وجود دارد كه طرح€Œهای جامع تفضیلی آنها تدوین و ابلاغ شده است.

غلامی در ادامه با اشاره به مشكلات موجود در سازمان نظام مهندسی استان اصفهان ابراز داشت: ایجاد تحول در ساختار فعلی این نظام امری اساسی است چرا كه سازمان فعلی مطلوب شهر،€Œشهرداری و شهروندان اصفهان نیست.

وی همچنین با اشاره به اعمال تغییراتی در آئین نامه سازمان نظام مهندسی ابراز داشت: بر اساس تغییرات اعمال شده مالك فردی غیر كارشناس معرفی می€Œشود كه تنها قادر به تعیین مدیر ساخت است و مدیر ساخت مهندس ناظر و طراح را تعیین می€Œكند.

مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینكه با تغییرات اعمال شده در آئین نامه سازمان نظام مهندسی شهرداری و اداره كل راه و شهرسازی از نقش تصدی خارج می€Œشوند، ادامه داد: در این طرح این دو نهاد نقش نظارتی داشته و از این رو باید برای تحقق این امر جلساتی با حضور نمایندگانی از راه و شهرسازی،€Œ شهرداری€Œ و نظام مهندسی برگزار شود.