سبقت از راست ممنوع

ارسال در صنعت و عمران


گاز بدهید، دستی بکشید و دنده عوض کنید. این گزاره€Œها شرح حالی مختصر از بازی€Œهای موبایلی ایرانی است که این روزها با اقبال فراوانی روبه€Œرو شده و تعدادشان در حال افزایش است. بازیسازهای ایرانی دریافته€Œاند پلتفرم موبایل در ایران پیروز است و سبک€Œهایی همچون مسابقه€Œای به€Œخصوص اتومبیلرانی و معمایی بیش از همه مورد قبول کاربران واقع می€Œشود.

یرو همین موضوع بازی جدید سبقت (مسابقات آنلاین) که اثر یک استودیوی اصفهانی است. طی یک ماه توانسته کاربران زیادی را جذب کند و در صدر فروشگاه€Œهای اپلیکیشن موبایل قرار بگیرد. به همین بهانه با حسین مزروعی، مدیر استودیوی این بازی گفت€Œوگو کردیم.

از استارت€Œآپ برای استارت€Œآپ
سال ۹۲ اعضای تیم در یک مراسم استارت€Œآپ ویکند که در اصفهان برگزار شد با یکدیگر آشنا می€Œشوند.

این نفرات که یکی از آنها حسین مزروعی است، هیچ سابقه€Œای در بازیسازی ندارند، اما تا به هم می€Œرسند به این فکر می€Œافتند بازی بسازند.

حسین مزروعی ۱۳ سال است در شرکت خود وبسایت طراحی می€Œکند، اما با هم€Œتیمی€Œهای جدیدش به این نتیجه رسیده که آینده از آن بازی€Œهای موبایلی است.

پروژه در شرکت حسین تعریف می€Œشود. با توجه به این€Œکه ساخت بازی موبایل هزینه کمتری نسبت به پی€Œسی دارد، کار روی این پلتفرم را شروع می€Œکنند.

به گفته حسین، ماه€Œها روی این موضوع تحقیق و بررسی می€Œکنند تا متوجه می€Œشوند ساخت بازی موبایلی در شرایط فعلی مناسب است.با این€Œکه تجربه کمی در این زمینه دارند، اما اعضای اولیه کارهایشان را رها می€Œکنند و تمرکزشان را روی ساخت بازی می€Œگذارند.

حسین می€Œگوید که اوایل کار، بازی€Œسازی برایشان بیشتر جنبه آموزشی و آشنا شدن با این کار را داشته، اما مدت زیادی نمی€Œگذرد که نخستین بازی€Œشان را با نام «رویای نیوتون» منتشر می€Œکنند.حسین درباره داستان بازی می€Œگوید: «کاربر باید از افتادن سیب روی سر نیوتون جلوگیری می€Œکرد تا نتواند جاذبه را کشف کند.

با وجود سادگی، استقبال خوبی از این بازی شد.» بازی تولید می€Œشود، اما پولی از آن در نمی€Œآورند، بلکه به گفته حسین فقط مهارتشان بیشتر می€Œشود و درک عمیق€Œتری از بازار به دست می€Œآورند.

۲ سال کار بدون حقوق
با اتکا به این روش، دو سال آینده را بدون پول€Œدرآوردن و حقوق کار می€Œکنند و در این مدت یک بازی دیگر هم می€Œسازند. چون پولی در کار نیست، برخی اعضای تیم جدا شده و افراد جدیدی اضافه می€Œشوند.به گفته حسین، این کار شرایط سختی را برایشان رقم می€Œزند، اما راضی نمی€Œشوند پروژه€Œهای جانبی برای شرکت قبول کنند؛ زیرا بر این باورند که این کار، شرکت را زمین می€Œزند.

مهر ۹۳ تصمیم می€Œگیرند پس از تجربه دو بازی، استارت یک پروژه درآمدزا را بزنند. یکی دو ماه روی گرایش و رفتار کاربران مطالعه می€Œکنند.کمی می€Œگذرد که مسعود پزشک€Œزاده ـ که اکنون مدیر پروژه بازی است ـ پیشنهاد می€Œدهد یک بازی در سبک درگ (Drag) بسازند.

درگ سبک خاصی در بازی€Œهای ماشین€Œ مسابقه€Œای است که کاربر فقط دنده ماشین را کنترل می€Œکند و باید آن€Œقدر سریع دنده عوض کند تا برنده شود. «کمتر بازی€Œای در این سبک ساخته شده و نمونه€Œهایی هم که وجود دارند آنلاین نیستند.»

برای آنلاین بودن این بازی به سرور و ارتباط اینترنتی قوی نیاز است و صدم ثانیه اهمیت دارد. با توجه به این موضوع، بازی را به€Œگونه€Œای می€Œسازند که با اینترنت معمولی هم می€Œتوان بدون مشکل بازی کرد. به گفته حسین، مزیت رقابتی محصول€Œشان در همین نکته و خودروهای ایرانی است که در بازی€Œهای خارجی وجود ندارد.حدود ده ماه روی بازی کار می€Œکنند و در نهایت آن را روی مایکت قرار می€Œدهند. حسین می€Œگوید: «چون مایکت بازار کوچک€Œتری دارد، اول روی آن منتشر کردیم.

بازخورد کاربرها و نظراتی که در مورد بازی می€Œدادند خیلی کمک€Œمان کرد تا نواقص و مشکلات را برطرف کنیم.»

بازی با احساس
میثاق آقاخانی مسئول€Œسرور، امیررضا انواری طراح بازی و حمید راست قلم کارUI و آرت را انجام می€Œدهند. به گفته حسین این سه نفر دو ماه شبانه€Œروزی روی بازی کار می€Œکردند تا بازی آماده انتشار برای کافه بازار شود. پس از گذشت این مدت مهر ۹۴ نوبت به کافه بازار می€Œرسد. اکنون حدود دو ماه از عرضه بازی روی بازار می€Œگذرد و ۱۳۰ هزار بار دانلود شده و پنجاه درصد کاربران آن فعال هستند.

به گفته حسین، در برخی روزها تعداد کاربران آنلاین به بیش از ۲۰۰۰ نفر می€Œرسد و این افراد به صورت تصادفی با هم مسابقه می€Œدهند. او می€Œگوید تبلیغ بسیار کمی برای بازی کرده€Œاند، اما قرار گرفتن بازی در صدر فروشگاه€Œها باعث شده با کمترین هزینه به خوبی شناخته شوند.

حسین در پاسخ به این پرسش که آیا پس از دو سال کار بدون مزد اکنون از نتیجه کارشان راضی هستند یا خیر، با قاطعیت جواب مثبت می€Œدهد و توضیح می€Œدهد برخی روزها درآمدشان نزدیک به چهار میلیون تومان هم می€Œرسد.حسین در باره جزئیات بازی می€Œگوید، حین مسابقه می€Œتوان با حریف چت کرد و این قابلیتی است که کاربران روی خوشی نسبت به آن نشان داده€Œاند.

برای این کار از متن€Œهای آماده استفاده شده که بازیکن به اقتضای زمان می€Œتواند از آنها استفاده کند. حتی امکان بوق زدن را هم به خودروها اضافه کرده€Œاند و دو بازیکنی که با هم مسابقه می€Œدهند می€Œتوانند بوق بزنند.

این بوق زدن€Œها می€Œتواند با ریتم همراه باشد، درست مثل یک ماشین واقعی. حسین می€Œگوید در بازی€Œ اگر بوق بزنید جواب آن را می€Œگیرید و همین باعث می€Œشود بدانید با یک آدم واقعی مسابقه می€Œدهید که واقعا هم همین€Œطور است.

ایجاد صدای ژیان با دهان
حسین از اتفاق€Œهای جالبی که حین ساخت بازی رخ داده برایمان می€Œگوید. به گفته او، برای پیدا کردن صدای ژیان با مشکل مواجه شده€Œاند. «صدای همه ماشین€Œها را توانستیم پیدا کنیم، اما متاسفانه ژیانی وجود نداشت که بتوانیم صدایش را ضبط کنیم.

یک روز همین طوری اتفاقی یکی از بچه€Œهای شرکت با دهانش صدایی درآورد که شبیه صدای ژیان بود و از همان برای صدای بازی استفاده کردیم.»

او همچنین پیدا کردن ۳D آرتیست را به یاد می€Œآورد و برایمان می€Œگوید تمام اصفهان و حتی دانشگاه€Œها را به دنبال چنین شخصی می€Œگردند، اما در نهایت کسی را پیدا نمی€Œکنند.

«هر قدر گشتیم کسی را پیدا نکردیم تا این€Œکه استارت€Œآپ ویکند گیم تهران در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد و در آنجا با محمد حسینی آشنا شدیم که از قضا اصفهانی بود و به تیم€Œمان ملحق شد.» حسین همچنین با لبخند از روزهای سخت و دشواری اسم می€Œآورد که بدون حقوق کار می€Œکردند.

«در آن دوران ایده€Œهای زیادی از طرف بچه€Œها برای پول درآوردن مطرح می€Œشد. یکی از این ایده€Œها فروختن بلال بود!»

حسین در پاسخ به این سوال€Œمان که برنامه تیم€Œشان برای آینده چیست، می€Œگوید دوست دارند بازی€Œهای بیشتری بسازند و به بازارهای جهانی فکر می€Œکند.با این حال معتقد است باید در این راه به€Œتدریج گام بردارند. او همچنین به افرادی مانند خودش که دوست دارند کسب و کار خودشان را راه بیندازند توصیه می€Œکند

از استارت€Œآپ توهم موفقیت بزرگ نداشته باشند، زیرا شکست€Œهای زیادی در راه این افراد وجود دارد و این آمادگی را داشته باشند تا بعد از چهار یا پنج سال به موفقیت برسند.براین اساس او موفقیت شش ماهه را رویایی بیش نمی€Œداند. حسین همچنین به افراد مشابه خودش توصیه می€Œکند موسس€Œها فکر نکنند هر چیزی که خودشان خوششان می€Œآید رضایت کاربر را نیز در برخواهد داشت.

نام ایده: سبقت (مسابقات آنلاین)
سایت: bit.ly/۱WzDiyp
حسین مزروعی: مدیر استودیو بازی سبقت

حسین ۳۱ سال دارد و در دانشگاه آزاد خمینی€Œشهر در مقطع کارشناسی رشته برق قدرت می€Œخواند. او معمولا درباره بازی€Œسازی مطالعه می€Œکند و علاقه جدی به رباتیک دارد.

داستان بازی
سبقت (مسابقات آنلاین) یک بازی مسابقه€Œای ماشین در سبک درگ است که دنده عوض€Œکردن€Œهای سریع بازیکن باعث پیروزی او می€Œشود.

در این بازی کاربران می€Œتوانند به صورت آنلاین با یکدیگر رقابت کنند، به این صورت که بازی خودکار حریفی برایتان انتخاب می€Œکند و باید با او مسابقه دهید.

با ورود به بازی، یک مربی به نام کامران وجود دارد که راهنمایی لازم در مورد بخش€Œهای مختلف بازی را به بازیکن می€Œدهد و همواره در طول بازی همراه کاربر خواهد بود.

شروع بازی به این صورت است که نخست باید یک مسابقه آزمایشی بدهید تا بتوانید برای خود نام کاربری انتخاب کنید و در بازی ثبت نام کنید.

همان€Œطور که از نام بازی پیداست، رقابت در سبقت€Œگیری حرف اول را می€Œزند و رتبه کاربر در جدولی نمایش داده می€Œشود که بازیکنان دیگر هم حضور دارند. در این بازی امکان انتخاب خودرو و شخصی€Œسازی آن وجود دارد و می€Œتوانید مواردی از قبیل قدرت موتور، جعبه دنده، مخزن نیتروژن و رنگ را تغییر دهید.

در شروع مسابقه باید گاز را در حد مناسب نگه دارید و زمانی که چراغ دنده به رنگ سبز درآمد دنده عوض کنید.

اگر از حریف€Œتان عقب بیفتید، با یک دنده معکوس به موقع می€Œتوانید دوباره او را پشت سر بگذارید. بازی به گونه€Œای طراحی شده که برای به دست آوردن ماشین و ارتقای آنها باید پول خرج کنید.