گره راه آهن ایران باز می شود
 برگزاری نخستین همایش فرصتâهای سرمایهâگذاری حملâونقل در ایران و آغاز مذاکرات اقتصادی پس از نهایی شدن توافق هستهâای امید وزارت راه و شهرسازی برای تامین مالی پروژهâهایâاش از طریق دریافت سرمایهâهای خارجی بالا رفته و این مساله به طراحی هشت طرح بزرگ فاینانس ریلی انجامیده است.
به گزارش فرصت آنلاین Â به نقل ازخبرنگار ایسنا، با توجه به گستردگی قابل توجه رقم نیازهای اعتباری صنعت راهâآهن ایران که این مساله خود از گستردگی پروژهâهای نیمهâتمام و کلنگâزنی شده نشأت میâگیرد، راه آهن جزو بخشâهایی است که خود را آماده کرده برای روزهای پس از تحریم، بخش قابل توجهی از نیازâاش را از طریق سرمایهâهای خارجی تامین کند.
در چنین شرایطی هرچند وزارت راه و شهرسازی توانسته با همراهی مجلس امکانات بودجهâای خاصی را برای بخش راهâآهن تامین کرده و نیاز این صنعت را از منابعی مانند صندوق توسعه ملی تامین کند، اما به نظر میâرسد باز هم تکمیل پروژهâهای فعلی نیاز به برنامهâریزیâهای گسترده برای استفاده از توان خارجیâها خواهد داشت.
برنامهâهایی مانند رساندن راهâآهن به بیش از 10 استان باقیâمانده، دو خطه و چهار خطه کردن مسیرهای اصلی ریلی، برقیâسازی خطوط پر تردد، وارد کردن فناوری قطارهای سریعâالسیر و البته توسعه و گسترش قطارهای حومهâای، برنامهâهای گستردهâای است که هر کدام یک از آنها نیاز به تامین اعتبار خاص دارد.
در چنین شرایطی با برنامهâریزیâهای صورت گرفته راه آهن تصمیم دارد، هشت پروژه بزرگ خود را از طریق تامین فاینانس اجرایی کند.
براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، قطار سریعâالسیر تهران â قم â اصفهان با حدود 410 کیلومتر طول یکی از عمدهâترین پروژهâها در این عرصه است که به تنهایی به حدود یک میلیارد و 700 میلیون یورو اعتبار احتیاج داریم.
پروژه گسترده راهâآهن غرب کشور نیز با حدود 652 کیلومتر طول در فهرست تامین فاینانس با اعتباری نزدیک به یک میلیارد و 300 میلیون یورو قرار دارد.
پروژهâهایی مانند راهâآهن قزوین â رشت â انزلی با طول 388 کیلومتر و راه آهن گرگان â بجنورد و مشهد با طول 570 کیلومتر روی هم رفته در حدود دو میلیارد و 500 میلیون یورو فاینانس احتیاج خواهند داشت.
در کنار این پروژهâها طرح راهâآهن تهران â همدان â سنندج با 800 میلیون یورو، میانه â تبریز با حدود 221 میلیون یورو و میانه â اردبیل با حدود 376 میلیون یورو نیز دیگر پروژهâهای قرار گرفته در فهرست فاینانس وزارت راه و شهرسازی هستند.
در مجموع این ارقام در حدود هفت میلیارد و 200 میلیون یورو میâشوند که تبدیل آنها به دلار رقمی نزدیک به هشت میلیارد دلار میâرسد.
با توجه به لغو قریبâالوقوع تحریمâها و اعلام آمادگی چند باره کشورهای خارجی مختلف برای ورود و سرمایهâگذاری مستقیم و غیرمستقیم در طرحâهای زیربنایی ایران پیشâبینی میâشود بخش قابل توجهی از این برنامهâهای تامین فاینانس نهایی شود.
طرحâهایی که با توجه به محدودیتâهای اعتباری دولت قطعا نیاز به سرمایهâگذاریâهای غیردولتی دارند و در این راستا فاینانس هشت میلیارد دلاری خارجیâها میâتواند گره راهâآهن ایران را باز کند.
Â