رنج بی دسترنج

ارسال در صنعت و عمران


به گزارش فرصت آنلاین  به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، این استان دارای ظرفیت‎های بزرگ معدنی بوده که جزء سرمایه‎های موجود آن به شمار می‎آیند و برای نشان دادن توانمندی‎های مردم لرستان و رونق دادن به چرخ‎های تولید و صنعت نیازمند توجه و سرمایه‎گذاری گسترده هستند.

20 درصد ذخایر سنگ کشور در لرستان است ولی از این ظرفیت برای اشتغال‎زایی در استان به نحو مطلوب استفاده نشده ‎است.

به دلیل تحریم از تجهیزات به‎روز صنعت سنگ بی‎بهره ایم

در این باره علی کردی مدیرعامل تشکل تولیدکنندگان و صادر کنندگان شمال لرستان با بیان اینکه خیلی خوشحالیم 27 درصد سنگ تزیین ایران در لرستان موجود است، اما باید بگویم در بحث مجوزهای تولیدی و فراوری سنگ ازمعدن دراختیار بنیادهاست نه بخش خصوصی اظهار کرد: متاسفانه مجوز معادن خیلی خوب صادر نمی‎شود و دچار گیرو دار بروکراسی اداری شده است. گاهی از سوی (منابع طبیعی و محیط زیست) سنگ‎هایی جلوی پای بهره‎بردار می‌گذارند که خروج از آن بسیار سخت است.

وی ادامه داد: متاسفانه این گیرو دارها به فرهنگی تبدیل شده که خروج از آنها دشوار به نظر می رسد و حل آن باید از سوی کارگزاران، دولت و مردم مرتفع شود.

کردی با اشاره به وضعیت تجهیزات معدنی بیان کرد: در این باره بانک‎ها خیلی وارد سرمایه‎گذاری در این بخش نمی شوند و سرمایه‎گذاران بخش خصوصی نیز به دلیل به صرفه‎ نبودن و عدم توجیه اقتصادی رغبتی برای سرمایه‎گذاری ندارند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه در بخش معدن ماشین آلات بسیار مهم است اما متاسفانه تجهیزاتی که باید در استخراج به کار برده شود به دلیل تحریم از تجهیزات به‎روز بی‎بهره ایم و یا از تجهیزات کپی‎سازی شده و کهنه استفاده می شود، یادآور شد: این امر باعث کاهش کیفیت می شود و پرت سبب تلف شدن 30 درصد سنگ‎های معدنی شده و البته برخی افراد سود جو تلاش می‎کنند که از طرق دیگری وارد عمل شوند که این نیز میزان خسارت و پرت را بالاتر می‎برد.

کردی با اشاره به اینکه در صنعت سنگ موضوع حمل و نقل بسیار حائز اهمیت است، گفت: امروز به واسطه اینکه قیمت خودرو بالاست و هزینه راننده و هزینه‎های مترتب بر آن؛ سوخت و قیمت حمل و نقل بالاست قیمت تمام شده سنگ «کک» بسیار گران می‎شود و این موجب افزایش قیمت خواهد شد.

کارگر تخصصی بخش سنگ در استان اندک هستند

وی ادامه داد: متاسفانه قیمت در اختیار تولیدکننده سنگ نیست و کارخانجات فراوری سنگ نقش مهمی در توسعه و فروش این محصول دارند.

مدیرعامل تشکل تولیدکنندگان و صادر کنندگان شمال لرستان با اشاره به اینکه درحال حاضر تکنولوژی روز دنیا در بحث فراوری در دست ما نیست و بانک‎ها نیز رغبتی برای سرمایه گذاری ندارند، اذعان کرد: متاسفانه وزارت صنعت و معدن برای ارتقای وضعیت معدن خیلی هدف‎گذاری مشخصی ندارد و در این بخش حتی کار آموزش و ترویج درنظر نگرفته است و این بخش با بیش از 30 درصد پرت و ضایعات داریم که موجب می‎شود علاوه بر افزایش قیمت تمام شده محصول محیط زیست آلوده و برگشت به حالت اولیه طبیعت را نداشته باشیم.

کردی اضافه کرد: پرت بالای سنگ باعث آلودگی شهرک سنگ و سنگبری می‎شود و چون ضایعات سنگ به صورت خرد شده‌اند و در معرض باد قرار دارند آلودگی محیط زیست را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: سنگ در اکثر دنیا برای مصارف مختلف صنعتی با برش یک سانتیمتر استفاده می‎شود ؛ این درحالیست که در کشور ما برش سنگ 1.6 سانتیمتر به بالاست و این امر منجر به بالابردن قیمت تمام شده محصول شده و تولید و توجیه اقتصادی را پایین می آورد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه به علت بالابودن هزینه بسته‎بندی سنگ این مهم نیز منجر به افزایش هزینه ها و بالا رفتن قیمت تمام شده سنگ می شود، بیان کرد: امروز به دلیل افزایش نیروهای تحصیل کرده که تنها به دنبال پشت میز نشستن هستند و عدم علاقه آنان به انجام کارهای سخت، کارگر تخصصی بخش سنگ کم است، ازطرفی برای واحد ها نمی‎صرفد که کارگر ازخارج بیاورند و چنانچه کارگر خارجی بیاورند به علت بالابودن نرخ بیکاری در استان اجازه کار به آنها نمی دهند و این مهم باعث شده استان‎های اصفهان، مرکزی و تهران بهره بیشتری ببرند.

وی گفت: متاسفانه کسی نیست که کارگر سنگ‎بری‌ها را تامین کند که این باعث عقب ماندگی استان شده است.

کردی افزود: بالا بودن نرخ خدمات دولتی( برق، آب، تلفن، گاز) برای واحدهای تولیدی است و این درحالیست که براساس قانون 9 درصد یارانه ها باید برای حمایت از تولید پرداخت می‎شد.

وی خاطرنشان‎کرد: امروز در تولید به خاطر اینکه جزء 10 کشور گران هستیم این امر باعث شده سودی نداشته باشیم و حاشیه سود ما خیلی پایین باشد.

با رونق ساخت ­وساز در کشور بسیاری از مشکلات صنعت سنگ مرتفع می‎­شود

خداداد قیاثوند رئیس هیأت مدیره کانون سنگ ایران نیز در این باره با بیان اینکه ایران بعد از کشور چین دومین تولید و مصرف کننده سنگ در دنیاست و بیشتر واحدهای تولیدی سنگ در کشور با هدف بازار داخلی ایجاد شدند و نگاه صادراتی نداشتند، اظهار کرد: رونق صنعت سنگ کشور در بازار داخل دست­خوش پروژه‎­های عمرانی و ساخت و ساز است که متأسفانه بخش صنایع ساختمانی از جمله سیمان و سنگ در کشور دچار مشکل فراوانی شده‎­اند.

وی اضافه کرد: چنانچه صنعت ساختمان در کشور رونق نگیرد صنایع ساختمانی از جمله سیمان و سنگ و سایر بخش‎ها دچار آسیب جدی خواهند شد.

قیاثوند با تأکید براینکه بیش از 1200 واحد معدن سنگ در کشور فعالیت دارند و سالانه 12 میلیون تن سنگ معادل 10 درصد کل تولید سنگ دنیا تولید می‎­کنند، ادامه داد: بیش از 30 درصد واحدهای تولیدی سنگ در کشور تعطیل و مابقی واحدها با ظرفیت بسیار پائین فعالیت می‎کنند.

رئیس هیأت مدیره کانون سنگ ایران گفت: تنوع سنگ در ایران بی­‎نظیر است و وجود سنگ­‎های ماربره و گرانیتی در کشورمان نسبت به سایر کشورها بالاست اما چون گرایش صنعت سنگ کشور تولید برای مصرف داخلی است متأسفانه نتوانسته­‎ایم در بازا­های جهانی جایگاه خوبی و البته مناسبی داشته باشیم.

وی بیان کرد: کشورهای همسایه و آسیای میانه، دبی، اروپا وچین بازار هدف صادرات سنگ خام و فرآوری سنگ هستند.

جلوگیری از خام فروشی یک تکلیف ملی است

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه باید از خام فروشی جلوگیری شود و این امر یک تکلیف ملی است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید فرموده­‎اند تصریح کرد: باید شرایط تولید و فضای کسب­ و کار کشور به گونه‎­ای باشد که خریداران مواد خام داخل با خریداران مواد خام در خارج رقابت کنند و نه اینکه در شرایط نابرابر با خریداران مواد خام قرار گیرند که در این صورت معادن رغبتی به فروش سنگ به داخل نخواهند داشت.

وی بیان کرد: در بهترین شرایط یعنی سال 85، 190 میلیون دلار صادرات سنگ داشتیم که در برابر ظرفیت سنگ کشور رقمی قابل قبول نیست و متأسفانه از آن سال به بعد هر ساله شاهد کاهش 10 تا 15 درصدی صادرات سنگ هستیم.

قیاثوند با تأکید بر اینکه چنانچه ساخت ­وساز در کشور رونق بگیرد بسیاری از مشکلات صنعت سنگ مرتفع می‎­شود، اذعان کرد: متأسفانه در یک سال گذشته تاکنون قریب به 20 درصد نیروی کار در این صنعت از کار بیکار شده‎­اند.

وی رکورد بی­ سابقه و شدید اقتصادی، مشکلات مالیاتی، تحریم، سیاست‎های انقباضی دولت را از دلایل رکود صنعت سنگ دانست و یادآور شد: مشکلات مالیاتی و عدم رونق صنعت سنگ بسیاری از واحدهای تولیدی سنگ را زمین­‎گیر کرده و ادامه این روند شرایط بدتری را به دنبال خواهد داشت.

رئیس هیأت مدیره مدیر کانون سنگ در پاسخ به این سؤال که توافقات هسته‎­ای چه تأثیری بر اقتصاد کشور دارد، اذعان کرد: نگرانی‎­هایی در حوزه اقتصاد وجود دارد و البته چنانچه تحریم‌­ها برداشته شوند یکی دو سال طول خواهد کشید تا شرایط به وضعیت عادی خود برسد و نباید در کوتاه مدت حسابی روی این موضوع باز کرد.

صنعت سنگ مرهمی بر زخم بیکاری

در این باره مهندس بازوند استاندار لرستان با بیان اینکه لرستان در حوزه معدن دارای ظرفیت بسیار بالایی است بطوریکه چنانچه از این فرصت استفاده کنیم خود به تنهایی می‎تواند مشکل اشتغال استان را برطرف خواهد کرد، اضافه کرد: یکی از این ظرفیت‌ها معادن سنگ استان است که باید از فرصت بزرگ معادن برای سرمایه‎گذاری در لرستان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در راستای توسعه این صنعت شرکت شهرک‎های صنعتی استان گام‎های موثری برداشته است.

نماینده عالی دولت در لرستان بیان ‎کرد: شرکت شهرک‎ها مطالعات جامع و کامل را در مورد پتانسیل معادن سنگ و واحدهای سنگبری استان و همچنین نمونه‎های سنگ تولیدی در اختیار سرمایه‎گذاران برای سرمایه‌گذاری قرار داده است.

وجود ذخایر 65 میلیون تنی انواع سنگ‎های تزیینی

قدرت الله ولدی رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت لرستان همچنین در این باره گفت: لرستان با بهره‎گیری از قابلیت‎ها و پتانسل‎های معدنی مناسب نظیر برخورداری از ذخایر 65 میلیون تنی انواع سنگ‎های تزیینی و وجود معادن فعال فراوان، در زمینه استخراج مواد معدنی دارای موقعیت ویژه و جایگاه ممتازی هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی است.

وی ادامه داد: علاوه بر تنوع و تعدد مواد معدنی، تجمیع معادن و مناطق معدنی استان در نزدیکی راه‎های اصلی و در مجاورت شهر‎ها ضمن سهولت در برقراری ارتباط و کاهش هزینه‎های حمل و نقل، امکان دستیابی سریع و ارزان به زیر ساخت‎های انرژی و ارایه بهتر خدمات آموزشی، نظارتی و بوِیژه تامین امنیت را برای معادن استان فراهم کرده است.

ولدی افزود: در سال‎های اخیر تجارت جهانی سنگ، بنا به دلایلی نظیر ذخایر فراوان با کیفیت مطلوب، تمایل روز‎افزون بخش خصوصی به سرمایه‎گذاری دراین بخش، فناوری ساده و قابل دسترس و امکان ایجاد ارزش افزوده بیشتر از روند رو به رشدی برخوردار بوده است.

وی بیان‎کرد: تقاضای سالانه سنگ تزیینی جهان از مرز یک میلیارد مترمربع عبور کرده و کسب سهم بیشتر کشور ما از این بازار، همت جدی و تلاش مضاعف مسئولین و مدیران ارشد استان را می طلبد.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت لرستان تصریح‎کرد: اگرچه در مواردی سنگ خام کشور با فناوری سایر کشورها فراوری شده و با نام آنها به بازارهای جهانی عرضه می‎شود، اما طی سال‌های اخیر سنگ لرستان همواره به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، آفریقا وآسیای میانه صادر شده است.

صنایع وابسته به سنگ استان جایگاه ویژه‎ای دراقتصاد استان دارند

فرزاد محمدی مدیرعامل شرکت شهرک‎های صنعتی لرستان نیز گفت: لرستان به لحاظ تنوع رنگ وجنس سنگ و ذخایر قابل توجه آن، موقعیت ویژه‎ای در سطح ایران و سایر کشورها دارد؛تنوع سنگ‎های تزیینی اعم از رسوبی،دگرگونه و آذرین از یک سو وتنوع روش‌های استخراج و برش و ساب و تیشه کردن از سوی دیگر و همچنین افزایش بسیار شدید مصرف آن در ساخت و سازهای کشور باعث شده که صنعت سنگ به صورت یک حرفه مهم در اقتصاد استان درآید.

وی ادامه داد: علاوه بربحث استخراج سنگ‎های تزیینی، صنایع وابسته به سنگ استان جایگاه ویژه‎ای در اقتصاد استان دارند.

محمدی بیان کرد: سنگبری‎ها، صنایع ساخت سنگ مصنوعی، پودر سنگ، مصنوعات سنگی و.... ازجمله این صنایع هستند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های لرستان بیان کرد: درحال حاضر بیشتر مواد اولیه(سنگ خام) مورد نیاز واحدهای فراوری سنگ استان از طریق معادن داخل استان تامین می‎شود و بعضی از واحدها نیز از سنگ‎های سایر استان‎ها « مانند تراورتن» استفاده می کنند.

وی گفت: هم اکنون بیش از 305 واحد صنعتی و نیمه صنعتی درحوزه فراوری سنگ‌نما در استان فعالیت دارند.

Â