بافندگی در خمینی شهر سابقه 150 ساله دارد

ارسال در صنعت و عمران

بافندگی در خمینی شهر سابقه 150 ساله دارد و بافندگان خمینی شهری حرف اول را در استان می زنند. رییس صنف بافندگان خمینی شهر در اینباره به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: حدود 500 کارگاه بافندگی در شهرستان خمینی شهر دایر است که در حال حاضر 300 باب آن فعال می باشد. یداله نوروزی با اشاره به اینکه این کارگاه ها و کارخانه ها در مناطق کوه کوچک، دوشاخ و خیابان امام و اسلام آباد درچه تمرکز دارند، گفت: پارچه های تنظیف، مدخال سنگین، تترون و روسری از جمله تولیدات خمینی شهر است. وی عمده ترین محصولات خمینی شهر را مدخال 100 گرمی و پارچه های تنظیف عنوان کرد. به گفته بافندگان خمینی شهری روسری به صورت عمده در اصفهان تولید می شود.


رییس صنف بافندگان در پاسخ سوال ما در رابطه با وضعیت تولید روسری در خمینی شهر گفت: حدود 4 تا 5 کارگاه در شهرستان به تولید روسری مشغولند. عباس شفیعی به عنوان اولین کسی که روسری بافی را در خمینی شهر آغاز کرده است، می گوید: روسری شالی هایی که در شهر ما تولید می شود به دو گونه است یکی تولید روسری خام در خمینی شهر و انجام مراحل رنگرزی، شستشو، برش و بسته بندی در اصفهان و دیگری تولید روسری خام و چاپ دستی در خمینی شهر و شستشو و برش و دسته بندی در اصفهان.


وی که از سال 64 تا سال 90 به تولید روسری مشغول بوده، می گوید: تولیدات خام را به اصفهان می فرستادیم و روسری های چاپی را از طریق بازرگانان کرد مریوان و بانه به عراق صادر می کردیم.


به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، چندی پیش نیز سرور شهابی به عنوان یک زن بازرگان اهل کردستان در گفتگو با تسنیم گفته بود که چند سال پیش به طور عمده از خمینی شهر روسری خریداری می کرده و به عراق صادر می نموده است.


شفیعی سال های 85 و 86 را سال پر رونقی تولید روسری عنوان کرد و گفت: از وقتی تولیدات ارزان قیمت چینی وارد عراق شد، روسری های ایرانی در عراق از عیار افتاد و کار ما با رکود مواجه شد خصوصا که روسری های چاپی در ایران خریدار ندارد و همین شد که سال 90 کارگاه را تعطیل کردم. وی تعداد روسری های تولیدی در زمان فعالیتش را روزانه 500 تا عنوان کرد. رضا نوروزی نیز یکی دیگر از روسری باف های خمینی شهر است که حدود 8-7 سال است که به تولید روسری شالی مشغول است. وی میزان تولید روزانه اش را 600-500 تا روسری عنوان کرد و گفت: 6 سال اول کارم را خودم تولید می کردم اما دو سال است که به صورت اجرتی برای تولید کنندگان اصفهان کار می کنم. نوروزی که کارگاهش در منطقه کوه کوچک دایر می باشد، به گفته خودش به همراه یک کارگر، روزانه 20 ساعت کار می کند تا این میزان روسری را تولید نماید.


رییس صنف بافندگان درباره وضعیت فعلی بافندگی گفت: بیش از یک سال است که بافندگی که همواره متاثر از رویداهای سیاسی و اقتصادی جهان می باشد، با رکود جدی مواجه شده است. چندی پیش ترابی فر رییس خانه صنعت، معدن و تجارت شهرستان نیز در گفتگو با تسنیم وضعیت بافندگی€Œهای خمینی€Œ شهر را به دلیل وضعیت بازار و نبود نقدینگی، نامناسب عنوان کرده و گفته بود: واحدهای بافندگی مستقر در خمینی€Œ شهر با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می€Œکنند.


گفتنی است بنا بر گزارشی که سالنامه فرهنگ همایونشهر در اردیبهشت 1339 منتشر کرده، آن زمان در خمینی شهر 5 هزار دستگاه کارگاه دستی پارچه، کرباس و قالی بافی در خانه اهالی موجود بوده است.