همایش ایست! آب نیست برگزار شد

ارسال در صنعت و عمران

صبح امروز همایشی با عنوان ایست! آب نیست به ابتکارآموزش وپرورش خمینی شهر در مدرسه استعداد های درخشان فرزانگان برگزار شدبه گزارش خبرنگار فرصت آنلاین این همایش در دوبخش دانش آموزی وعمومی ازساعت 8صبح تا بعداز نماز ظهر ادامه داشت ،این مراسم که درآن دانش آموزان دبستان سعید امامی با لباس های محلی کشور به میهمانان ضمن خوش آمد گویی مصرف کم آب را به آنها گوشزد می کردند ،شامل برنامه های متنوعی بود.


نمایشگاه کاریکاتورها و نقاشی ها و پیام های برگزیده مسابقه ایست! آب نیست، مسابقه نقاشی زنده با همین موضوع روی دیوارهای مدرسه توسط دانش آموزان از جمله این برنامه ها بود.


در این همایش علاوه بر والدین دانش آموزان مدارس فرزانگان لاله و سعید امامی برخی مسولین استانی و شهرستانی از جمله صالحی مدیر آب بدون درآمد استان، جمشیدیان مدیر آب منطقه ای خمینی شهر، صرامی نماینده شهرستان، رضوانی فرماندار، کیانی، حیدری فر و پریشانی از شورای شهر، عموشاهی معاونت آموزش و پرورش و همین طور مسوولینی از نیروی حضور داشتند که چند تن از آنها سخنانی ایراد کردند.

IMG 4626
جمشیدیان با اشاره به حضور چشمگیر خمینی شهری ها در همه زمینه ها و اعلام افتخار به دلیل قبول مسئولیت در این شهر و موضوع انشای مهر رییس جمهور با موضوع ایست! آب نیست یادآور شد که کشور ما در نواحی خشک و نیمه خشک جهان واقع شده و ما نیاز مبرم به حمایت خانواده ها و مسئولین برای صرفه جویی در آب داریم. وی با اشاره به سرانه آب 7 هزار لیتری در سال 1350 و سرانه کنونی 1300-1500 متر مکعبی عنوان کرد که کمبود آب در استان یک امر جدی است و از سال 1370 تا کنون آب پشت سد از یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب به دویست میلیون متر مکعب رسیده و هر نفر 168روزانه لیتر آب مصرف میکند. زاینده رود خشک شده و تنها منبع تامین آب استان تصفیه خانه بابا شیخ علی است که 50 شهر و بیش از 300 روستا را با جمعیت حدود 5 میلیون نفر تحت پوشش دارد. وی کمبود بارندگی و تبخیر زیاد در کشور را عامل بحران آب دانست. جمشیدیان گفت که انتظار ما از خانواده ها کاش 30 درصدی در مصرف آب است که ضمن حفظ منابع آبی و گذر از این بحران کاهش هزینه های اقتصادی را نیز در بر خواهد داشت. جمشیدیان سرانه آمار مصرف خمینی شهر را 7 درصد استان اعلام کرد.

IMG 4621
ما آب را از گذشتگانمان به ارث نبرده ایم بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته ایم
عموشاهی معاونت آموزش و پرورش از برگزاری مسابقه با همکاری شفیعی مسئول دبیرخانه مسابقه و سازمان دانش آموزی گفت بیش از 673 اثر به دبیرخانه ارسال شد که مسابقات در بخش کاریکاتور و نقاشی و انشا نویسی با موضوع "اگر روزی تمام آب های شیرین تمام شود" اجرا شده و اکنون مسابقه نقاشی زنده روی دیوارهای مدرسه در حال اجراست و نمایشگاهی از این آثار در سالن و کلاس های مدرسه برگزار شده است.


صرامی نماینده مردم نیز با اشاره به کمبود منابع تولید آب در کشور و قرار گرفتن در شرایط خشکسالی اشاره کرد که هدف بهینه مصرف کردن است نه کم مصرف کردن.
صرامی گفت به طور طبیعی باید آب به ترتیب در بخش های شرب- کشاورزی و صنعت مصرف شود که در کشور ما کاملا بر عکس است و آب بیشتر در صنعت مصرف می شود و آب را نمی توان از صنعت و کشاورزی گرفت چون حلقه های زندگی هستند پس باید صرفه جویی کرد.

IMG 4636
صرامی در ادامه با تاکید بر مصرف آب زیاد توسط صنایعی چون فولاد مبارکه – ذوب آهن- پالایشگاه و دو نیروگاه اسلام آباد درچه و شهید منتظری گفت : استفاده از پسآب در جهان رایج شده و ما باید آن را بومی سازی کنیم.وی افزود :پسآب خمینی شهر که رقمی در حدود600-700 لیتر بر ثانیه است از شهر خارج و به شاهین شهر می رود تا صنایع مصرف کنند و اداره آب استان از این طریق درآمد میلیاردی کسب می کند ولی چیزی عاید شهر ما نمی شود. باید فاضلاب خمینی شهر از فلکه شهدا تا درچه و کوشک و اصغرآباد و دو روستاهای شهرستان را به نیروگاه اسلام آباد درچه و مابقی را بایک قرارداد 20 ساله به پالایشگاه بدهیم و در عوض آن پول بگیریم تا شبکه فاضلاب را توسعه دهیم زیرا با این بودجه قطره ای تا30 سال دیگر شبکه فاضلاب شهرستان توسعه نمی یابد.


صالحی مدیر آب بدون درآمد استان با تشکر از اجرای خوب برنامه در این مدرسه گفت که وظیفه آب منطقه ای شهرستان تامین آب شرب است و ما در آب منطقه ای استان به توزیع آب در شبکه و پخش آن نظارت داریم. اکنون بیلان آب زاینده رود 4 میلیارد متر مکعب در سال است که 11 درصد آن مصرفی و کمی بیش از آن در صنعت مصرف می شود. و بعضی از صنایع مستقیما از رود آب برداشت می کنند. البته بعضی از این صنایع تا36 درصد در بعضی از حوزه ها کاهش مصرف داشته اند و ما برای این صنایع آب شرب تامین میکنیم. متوسط بارنگی سالیانه در جهان 800 میلی متر است که این رقم در کشور ما 250 و در استان ما 120 میلی لیتر است. و حتی قاره هایی مانند اروپا که با وجود داشتن منابع قوی برفی و کوه های یخ و سران بارندگی سالیانه 2000 میلی لیتری زودتر به فکر چاره افتاده اند و اقداماتی را نیز انجام داده اند و متاسفانه ما دیر از خواب غفلت بیدار شده ایم.

IMG 4635
صالحی افزود ما سالانه 4 درصد افزایش انشعابات داریم و متاسفانه چشمه ها خشکیده و سفره های آب های زیر زمینی فروکش کرده اند و به نوعی دخل و خرجمان جور نیست. و سال های پیش این کمبود را درک نمی کردیم. وی با اشاره به مدیریت تقاضا و تامین اعلام کرد که ما در مدیریت تقاضا سعی کرده ایم که عدالت را در توزیع آب داشته باشیم. صالحی وظیفه مدیریت آب بدون درآمد را اندازه گیری آب پرت شبکه ها و آب عبوری از کنتورها اعلام کرد که پولی بابت آن دریافت نمی شود. و تا چند وقت پیش نیز آب آتشنشانی ها و مساجد و مکان های مذهبی رایگان بود. صالحی به وسایل آب پخش و آب بر اشاره کرد و گفت و هیچ راهکاری برای کاهش مصرف آب وسایل آب بر نظیر لباسشویی و ماشین ظرفشویی که آب را به صورت غیر مسقیم در اختیار ما قرار می دهند وجود ندارد و تنها راه دقت به راندمان در زمان خرید است ولی وسایل آب پخش که آب مصرفی ما را مستقیما فراهم می کنند نظیر شیرآلات و... را می توان با امکاناتی کم مصرف ساخت. می توان از دوش های کم مصرف در حمام و یا شیرهای اهرمی و زمان دار به جای شیرهای دو محوره استفاده کرد که می تواند مصرف آب را تا 80 درصد کاهش دهد و یا می توان زمان حمام را کاهش داد.


معمارزاده از فرهنگیان فعال به ارایه نظریه پرفسور ماسارو ایموتو در مورد آب پرداخت و یادآور شد که آب روح و معنا دارد و فقط با قرار گیری در ظرف حجم پیدا نمی کند.
در پایان از برگزیدگان مسابقات تجلیل به عمل آمد و در حیاط مدرسه سرود همگانی توسط دانش آموزان اجرا شد و مسئولین به همراه والدین به اقامه نماز جماعت همراه با دعای باران پرداختند.


به گفته صالح مدیر آب بدون درآمد استان و جمشیدیان رییس آب منطقه ای شهرستان خمینی شهر قرار است به مناسبت جشنواره بانوان توانمند همین کار از 14 تا 22 بهمن ماه در سیتی سنتر اصفهان برگزار شود که خمینی شهری ها زودتر این کار را انجام دادند.

IMG 4628