لزوم حمایت های مالی دولت برای انتقال واحدهای ریخته گری به بیرون از شهر

ارسال در صنعت و عمران

رییس اتحادیه صنف ریخته گرها در اینباره به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: این واحدهای ریخته گری که غالبا به صورت سنتی کار می کنند عمدتا در خیابان های بسیج و نبوی منش فعال هستند. واحدهایی هم به شکل پراکنده در کوشک، جاده نجف آباد و منطقه دوشاخ به ریخته گری مشغول هستند. مدنی درباره زمزمه هایی که اخیرا راجع به خروج همه واحدهای ریخته گری استان از شهرها و انتقال به منطقه صنعتی علویجه شنیده می شود، گفت: استانداری از تیرماه سال جاری به جدّ پیگیر انتقال ریخته گری ها به منطقه صنعتی است و طبق جلساتی که در اینباره هر دو هفته یکبار تشکیل می شود، تصمیم دارد تا شهریور سال آینده به این کار پایان دهد و از آن پس دیگر هیچگونه پروانه ای برای کار در خارج از این شهرک صنعتی صادر و تمدید نمی شود.


رییس اتحادیه ریخته گرها در اینباره گفت: زمین هایی که قرار است در این شهرک به ریخته گرها واگذار گردد از 280 متر مربع تا هزار متر است که هر مترمربع 66 هزار تومان به فروش می رسد. وی همچنین گفت که به واحدهای ریخته گری ابلاغ شده تا با پر کردن برگه های هایی تقاضای برق صنعتی نمایند.
وی علت این تصمیم را آلودگی شدیدی که در اثر استفاده ریخته گرها از سوخت مازوت ایجاد می شود، عنوان نمود. البته پیش از این هم داوودی از اعضای شورای شهر اصفهان در خصوص توسعه ریخته گری‌های خمینی شهر تا نزدیکی حاشیه غرب اصفهان گفته بود که باید با همکاری شهرداری خمینی شهر از ساخت و سازهای خلاف جلوگیری کرد. مدنی در ادامه با تاکید بر اینکه سوخت مورد استفاده ریخته گری ها علاوه بر آلودگی شدید هوا، کارگرهای این کارگاه ها را که در ارتباط مستقیم با این آلودگی هستند، با مشکلات بسیاری روبرو می کند، گفت: با انتقال ریخته گری ها به شهرک صنعتی استفاده از کوره های مازوتی ممنوع می شود و همه باید از کوره های برقی استفاده کنند.


به گزارش فرصت آنلاین، از آنجا که قیمت این کوره ها از 500 میلیون تا یک میلیارد تومان می باشد قطعا ریخته گرها که غالبا از اقشار ضعیف جامعه هستند قادر به خرید آن نمی باشند. رییس اتحادیه خدمات فنی ماشین آلات سنگین اصفهان نیز در اینباره به ایسنا گفته: : بدون حمایت دستگاه های دولتی خروج مشاغل آلاینده به خصوص کارگاه‌ های ریخته‌گری از اصفهان و شهرهای همجوار امکان پذیر نیست، زیرا بیشتر افراد این صنف در کارگاه‌ های اجاره‌ای هستند و توان مالی خوبی برای این امر ندارند. عشریون با بیان اینکه کار ریخته گران کارگاهی هم‌چون نانوایی برای جامعه است، تاکید کرد: دولت باید از این صنف حمایت جدی کند چراکه در چرخه اول تولید هستند به این معنا که بخش زیادی از قطعات صنایع غذایی، نساجی، ماشین آلات کشاورزی و صنعتی و حتی تجهیزات کارخانجات بزرگ در همین کارگاه‌های تنگ و تاریک تولید می‌شود.