وزارت کار مکلف به شناسایی مخترعین و مبتکرین است

ارسال در صنعت و عمران

طبق آمار استان اصفهان، استانی تولیدی و صنعتی محسوب می€Œشود، تعداد کارگران این استان نسبت به بسیاری از استان€Œها بیشتر است ودر شهرستان خمینی شهر هم جامعه کارگری در صد بالای ازجمعیت شهرستان رابه خود اختصاص داده است
آنچه می خوانید گفت€Œوگویی فارس با احمدرضا پرنده، مدیر اجتماعی و فرهنگی اداره€Œکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان است
در حال حاضر چه تعداد کارگر در استان اصفهان وجود دارد؟
در حال حاضر یک میلیون و 70 هزار نفر کارگر بیمه شده در استان اصفهان داریم که اگر هر کارگر در یک خانواده سه نفره زندگی کند در مجموع حدود سه میلیون نفر در استان جزو جامعه کارگری محسوب می€Œشوند.
برای حمایت از جامعه کارگری استان چه تدابیری اندیشیده شده است؟
تمام تلاش خود را انجام می€Œدهیم تا حمایت همه€Œجانبه از جامعه کارگری استان داشته باشیم.
در همین راستا قوانین حمایتی را در حال اجرا داریم، آموزش کارفرمایان را پیگیری کرده و به دنبال افزایش تعاملات کارگران و کارفرمایان هستیم.
به قوانین حمایتی اشاره داشتید، چند نمونه از این قوانین که در حال اجرا هستند را معرفی کنید.
یکی از قوانین حمایتی، خود قانون کار است که در 203 ماده و 123 تبصره در سال 69 به تصویب رسیده، این قانون یکی از قوانین حمایتی از کارگران است تمامی قوانین حمایتی در بدنه این قانون تعبیه شده است.
یکی از موضوعاتی که در ارتباط با مشکلات جامعه کارگری راه€Œگشا بوده است، قانون بیمه بیکاری است، در این زمینه توضیحاتی بفرمایید.
درست است، در قانون بیمه بیکاری اگر فرد در محیط کار اشتغال داشته باشد و بدون میل خود اخراج شود، در قانون پیش€Œبینی شده که افرادی که سابقه پرداخت بیمه داشته€Œاند بتوانند از امکاناتی استفاده کنند، طبق این قانون اگر شخصی از 6 ماه تا بیش از 241 ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشد، می€Œتواند طبق مقرراتی از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.
مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای مشمولان این قانون بر اساس میزان مدت پرداخت حق بیمه متفاوت است، توضیحاتی در این زمینه بفرمایید.
اگر شخصی از 6 تا 24 ماه سابقه بیمه داشت، برای مجردان تا 6 ماه و متاهلان تا 12 ماه می€Œتوانند از تسهیلات بیمه بیکاری استفاده کنند.
اگر سابقه پرداخت بیمه از 25 تا 120 ماه باشد، مجردان 12 ماه و متاهلان تا 18 ماه بیمه بیکاری دریافت می€Œکنند.
در صورتی که سابقه پرداخت بیمه 121 تا 180 ماه باشد، مجردان تا 18 ماه و متاهلان تا 26 ماه می€Œتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.
در صورتی که افراد از 181 تا 240 ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشند، مجردان 26 ماه و متاهلان تا 36 ماه می€Œتوانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند و در صورتی که شخصی بیشتر از 241 ماه سابقه بیمه داشت برای مجردان 36 ماه و برای متاهلان 50 ماه حق استفاده از مقرری بیمه بیکاری در نظر گرفته شده است.
با توجه به موارد ذکر شده، در حال حاضر چه تعداد از تسهیلات بیمه بیکاری در استان استفاده می€Œکنند؟
در حال حاضر حدود 18 هزار نفر در سطح استان اصفهان از بیمه€Œ بیکاری استفاده می€Œکنند، در واقع از 18 هزار خانواده کارگر حمایت انجام می€Œشود تا شاهد رفع مشکلات این اقشار باشیم.
یکی از موضوعاتی که در حال حاضر در واحدهای اقتصادی استان مورد توجه قرار گرفته است، تشکیل کمیته€Œهای حفاظت فنی است، در ارتباط با کمیته€Œهای حفاظت فنی که در حال فعالیت در واحدهای صنعتی و تولیدی استان هستند توضیحاتی بفرمایید.
در فصل چهارم قانون کار به مبحث حفاظت فنی و بهداشت کار توجه شده است، منابع انسانی از ثروت€Œهای جامعه هستند و توجه و صیانت نیروی کار بسیار اهمیت دارد، در همین ارتباط، شورای عالی حفاظت فنی پیش€Œبینی شده است.
کارگاه€Œهایی که بیش از 25 نفر نیرو دارند باید کمیته حفاظت ایمنی داشته باشند تا ابعاد بهداشتی و فنی را بررسی کنند و گزارشات خود را به ادارات کار و مراکز بهداشت ارائه دهند.
آماری از این کمیته€Œها و خانه€Œهای بهداشت در سطح استان دارید؟
بله، در حال حاضر 160 واحد بهداشت صنعتی در سطح استان فعال هستند که حدود 100 هزار نفر را تحت پوشش دارند که این واحدهای بهداشت، آموزش€Œهای لازم کارگران، انجام معاینات محیط کار و مسائلی از این قبیل را پیگیری می€Œکنند.
چه اقداماتی در راستای افزایش انگیزه و تقدیر از کارگران نمونه صورت می€Œگیرد؟
در ماده 195 قانون کار به منظور تشویق نیروی کار متخصص، مخترع و مبتکر، وزارت کار مکلف است نسبت به شناسایی این افراد اقدام کند.
در همین راستا هر ساله، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اقدام به شناسایی کارگران نمونه می€Œکند، برای سال 93 حدود سه هزار و 141 نفر کارگر نمونه در سطح شهرستان شناسایی شدند که از این تعداد کارگر تعداد 176 نفر توسط نهادهای مسئول انتخاب و نه نفر از این 176 نفر به وزارت کار و تعاون معرفی شدند تا در هفته کارگر از منتخبان تقدیر شود.
در همین ارتباط، در سال 92 یک کارگر نمونه کشوری از استان اصفهان داشتیم.
آیا برنامه€Œای برای انتخاب کارآفرینان نمونه و ایجاد انگیزه و تشویق آنها نیز وجود دارید؟
بله، علاوه بر انتخاب کارگر نمونه، هرساله انتخاب کارآفرین نمونه هم داریم، برای انتخاب کارآفرینان برتر در سال 93، حدود دو هزار و 396 نفر کارآفرین در سطح استان شناسایی شدند، از این تعداد 30 نفر در کمیته€Œهای استانی انتخاب شده و از میان آنها پنج نفر در بخش€Œهای صنعت، خدمات و کشاورزی به وزارت€Œخانه معرفی شدند تا در رقابت با کارآفرینان نمونه سایر استان€Œها، کارآفرینان نمونه کشور اعلام شوند.
از کارآفرینان منتخب نیز در هفته کارگر تجلیل خواهد شد.
با توجه به شرایط اقتصادی کشور ما، گسترش فرهنگ کار از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است، چه اقداماتی در راستای گسترش فرهنگ کار در استان شکل گرفته است؟
یکی از اقداماتی که در راستای گسترش فرهنگ کار در حال انجام است، برگزاری اردوهای کارآفرینی است، با این کار قصد داریم کارآفرینان را به دانش€Œآموزان و دانشجویان معرفی و آنها را با مباحث کارآفرینی آشنا کنیم.
تاکنون دو هزار نفر دانش€Œآموز و دانشجو را در همین غالب با کارآفرینان موفق آشنا کرده€Œایم و امیدواریم بتوانیم با این اقدام کارآفرینانی موفق تحویل جامعه اقتصادی کشور دهیم.
با توجه به اینکه بسیاری از کارگران به دلیل فعالیت€Œهای بدنی ممکن است از لحاظ فیزیکی با مشکلاتی روبرو شوند آیا اقدامی در راستای جلوگیری از فرسودگی فیزیکی کارگران انجام گرفته است؟
یکی از مباحث مهمی که در قانون کار مورد توجه قرار گرفته است، موضوع ورزش کارگران است، در استان اصفهان 12 مجموعه ورزشی داریم، از این تعداد سه مجموعه مختص شهر اصفهان است.
در شهرستان€Œهای فلاورجان، خمینی€Œشهر، نطنز، بادرود، اردستان، گلپایگان، کاشان، نجف€Œآباد، مبارکه و لنجان نیز پیگیر مباحث ورزشی کارگران هستیم.
استان اصفهان همواره در مسابقات ورزشی کارگری کشور در رشته€Œهای مختلف رتبه€Œهای اول تا سوم را داشته است و این نشان از توجه به مسائل ورزشی کارگران در استان است.
یکی از مهم€Œترین مسائلی که در ارتباط با جامعه کار و کارگری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، مباحث فرهنگی است، در زمینه مباحث فرهنگی چه اقداماتی انجام گرفته است؟
مباحث فرهنگی یکی از موضوعاتی است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، در همین ارتباط یکی از موضوعاتی که پیگیر هستیم توسعه فرهنگ نماز است، در قانون کار نیز به موضوع نماز و اینکه واحدهای اقتصادی نمازخانه داشته باشند توجه شده است.
باید گفت کارآفرینان استان در این ارتباط همکاری بسیار خوبی داشته€Œاند.
پیشگیری از آسیب€Œهای اجتماعی در محیط کار نیز از مسائل مهمی است که امروزه و با گسترش جنگ نرم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، یکی از اهداف جنگ نرم جامعه کارگری است و برای مقابله با این جنگ نرم همه جانبه، اقدام به برگزاری کارگاه€Œهای آموزشی در تعدادی از واحدهای اقتصادی استان نموده€Œایم.
جا دارد از فرماندهی انتظامی استان، سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و مدیر کل امور اجتماعی استانداری تشکر کنیم که در ارتباط با برگزاری دوره€Œهای آموزشی حداکثر همکاری را داشتند.
طی سال جاری 197 دوره آموزشی برای جامعه کارگری استان برگزار کرده€Œایم و در مجموع 94 هزار و 560 نفر ساعت آموزش€Œهای لازم با موضوعاتی همچون اعتیاد، سلامت روان و موارد مشابه برگزار شده است.
یکی از مهم€Œترین مباحث اقتصادی که در اقتصاد استان و کشور با اهمیت زیادی روبه€Œرو است اقتصاد مقاومتی است، برای پیاده€Œسازی سیاست€Œهای اقتصاد مقاومتی در استان چه اقداماتی شکل گرفته است؟
بله، یکی از موضوعات بسیار مهمی که در اقتصاد کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است، پیاده€Œسازی و توجه به سیاست€Œهای اقتصاد مقاومتی است، در همین راستا نخستین سمینار تخصصی اقتصاد مقاومتی را با حضور رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی کشور در استان برگزار کردیم.
به دنبال حمایت از تولید داخلی و رفع گلوگاه€Œهای فعالیت€Œهای اقتصادی و توجه بیشتر به محیط کار هستیم.
**********************
گفت€Œوگو از: احمدرضامنزه