قفل جاده کمربندی بسته می ماند

ارسال در صنعت و عمران

 

ehdas-kamarbandiehdas-kamarbandi2قفل پروژه جاده كمربندي خميني شهر كه به دليل تلاقي مسيرش با بخشي از زمين هاي در اختيار پادگان شهيد مؤذني، چند ماهي است كه به بن بست خورده است سرانجام باز نشد و از قرار معلوم، مسير اين جاده به سمت ديگري تغيير خواهد كرد و قرار است جاده مزبور از مقابل دانشگاه آزاد واحد خميني شهر عبور كند؛

مسيري كه با عبور مداوم سرويس هاي دانشگاه و خودروهاي دانشجويان و اساتيد و كاركنان، احتمالاً در آينده مصائبي را به بار خواهد آورد.

 

قفل جاده كمربندي و عدم تكميل اين جاده و در نتيجه عبور كاميونها از مسيرهاي ديگر نظير جاده امامزاده سيدمحمد، در ماههاي گذشته بارها و بارها باعث بروز تصادفات منجر به فوت و جرح شده است. تنها در هفته اخير، دو تصادف روي داد كه در آنها دو نفر فوت كردند.

يادآوري

مسئله جاده كمربندي تا بدانجا مهم بود كه آبانماه سال گذشته در سفر استاندار اصفهان به شهرستان، بحث محوري جلسه شوراي اداري خميني شهر كه در حضور دكتر ذاكر اصفهاني برگزار شد به اين جاده اختصاص ياقت. در آن جلسه كه نماينده اي از سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان هم حضور داشت، مسئولان ارشد شهرستان به ابراز گلايه نسبت به عدم تكميل اين جاده و موانع ايجاد شده پرداختند.

در اين جلسه، استاندار اصفهان در بخشي از سخنان خود گفت: در مورد جاده‌ هاي اطراف شهرستان مي‌ گويم كه واقعاً دچار محدوديت است. دچار يك چالش عمده است. اين تهديد است. همين امروز صبح داشتيم مي ‌آمديم واقعاً وحشتناك بود. ماشين ‌هاي سنگين آمدند در كنار ماشين ‌هاي كوچك. اين جاده تابحال چندين كشته داده. خداي ناكرده ممكن است نوبت بعدي يكي از خود ما باشد. يك نفر از دنيا مي ‌رود چندين خانوار را دچار سختي و مصيبت مي‌ كند. بعلاوه مشكلا‌ت حاد اجتماعي كه دنبالش هست. خانواده مي ‌رود تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي و بجز اين مفاسد و خيلي چيزهاي ديگري كه هست... دكتر ذاكر اصفهاني در جلسه مذكور خواستار حل و فصل سريع موضوع شد و جمله صريح ديگري هم گفت: بنده به عنوان نماينده حاكميت، از اين به بعد يك قطره از اين خون را برعهده نخواهم گرفت... نهايتاً اگر پاسخي دريافت نكردم به عنوان استاندار و به عنوان كسي كه بايد بين اختلا‌فات دستگاه‌ ها حكميت كند به هر نتيجه‌اي برسم آن را عملياتي خواهم كرد ولو اينكه موضوع را ببرم شوراي تأمين...

گفتني است از چهار سال قبل از طرف دولت مقرر شد عبور کامیون از جاده کمربندی به بلوار آزادگان ممنوع شود و این جاده از حالت جاده بیرون شهری خارج و به جاده درون شهری تبدیل شود تا دیگر محل تردد کامیونهای سنگین مخصوصاً سنگ کش ­ها نباشد و لذا جاده كمربندي بعنوان راه جايگزين مورد نظر قرار گرفت اما متأسفانه به موانعي برخورد كرد كه اكنون ديگر همه از آن اطلاع دارند.

توافق حاصل نشد

اواخر سال گذشته، فرصت گفتگويي انجام داد با مدير كل راه و ترابري استان اصفهان درباره سرنوشت اين جاده.

مهندس عشايري در آن گفتگو به خبرنگار فرصت گفت: بعد از برگزاری جلسه شورای اداری استان و همزمان با سفر استاندار به خمینی­شهر تاکنون چندین جلسه با مسؤولین مربوطه برگزار و مقرر شد امور کارشناسی شود و در هفته­ای که گذشت قیمت گذاری قطعه زمين مورد اختلاف توسط هیأت 3 نفره متشکل از نمایندگان راه و ترابری، سپاه و یک نماینده ناظر انجام شده است و بعد از قیمت گذاری ارزش زمین مورد نظر اعلام خواهد شد. مهندس عشایری در ادامه درخصوص زمان اجرای پروژه ناتمام جاده كمربندي گفت: به علت اینکه هنوز قیمت زمین مشخص نشده و ما نمی­دانیم که آیا قیمت تعیین شده با توجه به توان و بودجه مالی ما قابل پرداخت خواهد بود يا خير به صورت رسمی امکان ارائه زمان قطعی تکمیل طرح وجود ندارد ولی در صورتی که مبلغ مشخص شده در توان ما باشد پس از پرداخت و توافق، به یک ماه زمان نیاز داریم تا پروژه به بهره برداری برسد. وی افزود: به نظر می­رسد تا یک ماه آينده جواب قطعی قيمت کارشناسی و مراحل اداری آن مشخص شود. عشايري در پاسخ به اين سئوال فرصت كه اگر بر سر قيمت به توافق نرسيديد چه خواهد شد گفت: در صورتی که بر سر قیمت زمین به تفاهم نرسیدیم مجبور هستیم طرح مذکور را به شورای ترافیک استان برگشت دهيم و تصمیم گیری نهایی به عهده این شورا خواهد بود. وی در انتها تصريح كرد: بعد از آن جلسه مسؤولین سپاه همکاری خوبی با ما داشته­اند ولی جهت تصمیم گیری نهایی و اجرای طرح منتظر مشخص شدن قیمت برآورد شده هستیم.

اما ظاهراً اين جلسات به نتيجه نرسيده است چرا كه آنطور كه از اظهارات اخير مسئولان شهرستان هويداست، اداره كل راه و ترابري كه بايد مبلغ مورد درخواست سپاه صاحب الزمان (عج) بابت اين قطعه زمين در اختيار پادگان شهيد مؤذني را پرداخت كند اعلام كرده قيمت تعيين شده از توان مالي اين اداره كل خارج است. به قرار اطلاع، براي اين قطعه زمين كه حدود 19 هكتار است مبلغ يك و نيم ميليارد تومان تعيين گرديده است كه اين اداره كل بايد پرداخت نمايد. با توجه به اعلام اين مبلغ و عدم توان مالي راه و ترابري براي پرداخت آن، ظاهراً قفل جاده از مسر پادگان شهيد مؤذني باز نخواهد شد و لذا تصميم به تغيير مسير گرفته شده است.

خبر تصميم براي تغيير مسير جاده را نخستين بار برخي مسئولان شهرستان در گفتگو با خبر شبكه 5 سيما دادند. خبرنگار فرصت در اين باره گفتگويي اختصاصي انجام داد با معاون اداره كل راه و ترابري استان اصفهان تا از صحت و دلايل اين تغيير مسير آگاه شود.

معاون اداره کل راه و ترابری استان در مصاحبه اختصاصی با فرصت در اين خصوص گفت: در اجرای طرح کمربندی دوم، انتهای مسير به سمت پادگان شهيد موذني به طول 1950 متر با اراضي روبروی پادگان برخورد کرد و با توجه به اينكه پادگان ادعاي تملك اين زمين را دارد براي ادامه مسير درخواست پرداخت وجه قيمت زمين را نموده است. مهندس حمیدرضا امیرخانی افزود: در جلسه اي كه مسؤولين استان و استانداري شركت داشته اند مقرر گرديد توافق و تعاملي مابين اداره كل راه ترابري و سپاه صاحب الزمان(عج) در خصوص آزادي اين اراضي انجام گيرد كه پس از برگزاري جلسات متعدد، سپاه صاحب الزمان(عج) در مرحله اول مبلغ 8 ميليارد ريال را براي آزادسازي اين زمين اعلام كرد كه در مرحله دوم به 15 ميليارد ریال ارتقاء يافت و جهت آزادسازي براي زمين مذكور رسماً اعلام شد.

وی افزود: در دومين جلسه مشترك مسئولين استان و استانداري، تصريح كرديم كه با توجه مبلغ كلان اعلام شده، ادامه  طرح امكان پذير نمي باشد و پرداخت چنین مبلغی در توان اداره كل راه و ترابري استان نيست. در نهايت براي تكميل و ادامه اين طرح، ادامه مسير جاده كمربندي از مقابل دانشگاه آزاد خميني شهر تعيين شد.

وي افزود: پروژه كمربندي خميني شهر تاکنون هشت میلیارد تومان هزینه در برداشته است و با تغيير مسير، حدود يك ميليارد تومان هزينه انجام شده قبلي در اين منطقه براي پل ساخته شده جهت شهرك برق و الكترونيك بلااستفاده می ماند و از طرفي به علت شیب تند جاده دانشگاه مي توان گفت اين مسير و نقطه از جاده به يك نقطه پرحادثه تبديل خواهد شد. معاون اداره كل راه و ترابري استان تصريح كرد: البته مسئولين دانشگاه آزاد خميني شهر هم مخالف این طرح هستند و در نهايت مقرر شد انتهای مسير از مقابل دانشگاه آزاد خميني شهر عبور كند البته اين طرح مطلوب اداره كل راه و ترابري نيست اما به لحاظ دستور مقامات استانی اجرا خواهد شد در عين اينكه معتقديم اين نقطه به دليل تردد سنگین وسايل نقليه به يك نقطه پرحادثه تبدیل خواهد شد و برای مردم منطقه و دانشجويان دانشگاه يك مسير پرحادثه خواهد بود.

وي در عين حال افزود: البته با توجه به اين كه اين مسير با اراضي دانشگاه آزاد خميني شهر و دانشگاه صنعتي اصفهان برخورد می کند در اين خصوص هم بايد مذاكراتي صورت گيرد و توافق حاصل شود به همين دليل تداوم جاده از مسير جديد هم داراي پیچیدگی ها و مشكلات خاص خود است.

وي افزود: البته اين قيمت طبق نظر كارشناسي اعلام شده است ولي در توان ما نيست و با توجه به اينكه اين اراضي در تملك پادگان نيست بلكه فقط در تصرف پادگان مي باشد ما مجبور به تغيير مسير هستيم.

مهندس امیرخانی در پاسخ به اين سئوال خبرنگار فرصت كه آيا شخص استاندار و مسئولين استانداري از تغيير مسير مطلع هستند؟ گفت: بله، ما با نهاد رياست جمهوري، استانداري اصفهان و ‌وزارت راه و شهرسازی مكاتبه و در خصوص تغيير مسير توضيحات لازم را ارائه كرديم.

وي در پايان اين گفتگو در پاسخ به اين سئوال كه آيا پل شهيد لري ظرفيت حجم بالاي تردد خودروي سنگين را دارد تصريح كرد: اين پل چنين ظرفيتي ندارد و ما در اجراي رمپ خميني شهر به سمت نجف آباد و برگشت آن با ترافيك روبرو خواهيم شد و مسير برگشت آن نيز خطرناك خواهد بود ولي ما ناگزير به اجراي طرح جايگزين هستيم و تلاش مي كنيم تا يك ماه آينده مسير جايگزين را آغاز نمائيم.

جاده مرگ دوباره قربانی گرفت

اما جاده مرگ همچنان قرباني مي گرد. اين جاده (جاده امامزاده سيدمحمد) كه ناگزير بايد بار تردد كاميونهاي سنگيني را كه نمي توانند به بازگشايي جاده كمربندي اميدوار باشند به دوش بكشد، در هفته هاي گذشته شاهد چندين تصادف بود. در آخرین حادثه از حوادث مزبور، در دو تصادف جداگانه در هفته گذشته، 2 نفر کشته شدند. در حادثه اول بر اثر برخورد دو کامیونت حمل مواد غذایی، یکی از آنها واژگون گرديد و یک نفر به صورت بسيار دلخراشي کشته شد.

در دومین حادثه یک راننده وانت بر اثر برخورد با موانع پل ورودی امامزاده سید محمد در دم جان خود را از دست داد.