بازار در قبضه زیورآلات بدلی

ارسال در صنعت و عمران

در حالی که رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور از تعطیلی یک پنجم طلافروشی ها در سراسر کشور خبر می دهد، هر روز بر تعداد فروشگاه های عرضه زیورآلات بدلی اضافه می شود. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، اگرچه این خبر از بی رونقی بازار طلا و توان پایین اقتصادی مردم حکایت دارد اما روی دیگر این سکه نیز دیدنی است. در یکی دو ساله اخیر همین زیور آلات متنوع داخل بازار توانسته برای بسیاری از بانوان ایجاد اشتغال نماید. در واقع زیورآلات بدلی به محض مشاهده رکود در بازار طلا خود بر مسند نشسته و از نمد این بی رونقی برای خود کلاهی درست کردند.


کافی است در میان غرفه های متنوع نمایشگاه صنایع دستی چینه پرسه ای بزنیم تا متوجه شویم که چگونه زیورآلات با بهره گرفتن از ابزار تنوع و رنگارنگی، بازار را به قبضه خود درآورده اند.
زیورآلات رزینی، زیورآلات کچه دوزی شده، زیورآلات فیروزه کوب با انواع بندهای چرمی و فلزی، زیورآلات کریستالی، چوبی، پارچه ای و... تعداد زیادی از غرفه های این نمایشگاه و دیگر نمایشگاه های صنایع دستی و همچنین بازارچه های موقت عرضه محصولات مشاغل خانگی را به خود اختصاص می دهند. میدان تاخت و تاز خلاقیت نیز در این عرصه بسیار وسیع است به گونه ای که هر چند وقت یکبار طرحی تازه از راه می رسد و به محض ورود، دیگری را از صحنه رقابت خارج می کند.


رونق گرفتن تولید زیورآلات بدلی علاوه بر درآمد زایی برای بانوان از واردات زیورآلات بدلی به کشور نیز پیشگیری می کند. بر اساس اعلان رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت سالیانه میلیاردها تومان ارز برای خرید زیور آلات بدلی از کشور خارج می شود. گذشته از آن تولید زیور آلات وقتی به عنوان یکی از مشاغل خانگی در قبضه بانوان ایرانی قرار بگیرد و در بازارچه ها و نمایشگاه ها مستقیم و بلاواسطه به فروش برسد از رشد دلالی نیز پیشگیری می کند.


بر اساس همین گزارش، تولید زیورآلات به جهت اینکه از انواع رنگ ها بهره می برد و به نوعی بازی رنگ ها و طرح ها به شمار می آید بسیار بانشاط و جذاب است تا آنجا که اخیرا به یکی از سرگرمی های افراد کم توان ذهنی نیز تبدیل شده است. مربیان، تولید این زیورآلات را به مددجویان آموزش می دهند و از به معرض فروش گذاشتن آنها به عنوان ابزاری برای ایجاد انگیزه بیشتر در این افراد، استفاده می کنند.