ایجاد مرکز تحقیقات فرآوری سنگ های ساختمانی و تزیینی

ارسال در صنعت و عمران

به منظور جلب حمایت های دولتی از مراکز تحقیقاتی و رشد دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر و معرفی امکانات این مراکز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دیدار کرد. به گزارش فرصت آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه، در این دیدار دکتر مسعود کثیری رئیس دانشگاه، رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یک نهاد برآمده از انقلاب در جهت محقق شدن شعار استقلال مملکت دانسته و افزود: تمام برنامه های اجرایی تدوین شده دانشگاه بر اساس همین سیاست آماده و ابلاغ شده است و عزم و اراده تمام مسئولین دانشگاه در تحقق این امر مهم و حیاتی است و از این رو تعامل سازنده دانشگاه ها در جهت رفع نیازهای صنایع و جامعه اولویت اصلی معرفی شده است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر با اشاره به وجود زیرساخت های مناسب نیروی انسانی کارآمد، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی و موقعیت جغرافیایی از یک طرف و نیز صنعت سنگ خمینی شهر به عنوان قطب اصلی این صنعت در کشور ادامه داد: صنعــت سنگ ایـران یکی از بــزرگترین فرصــت های کارآفرینی، اشتغال زایی و اقتصادی است و این صنعت با دارا بودن هزاران واحد صنعتی در کشور، اعم از معادن و کارخانجات سنگبری، به طور مستقیم و با به کارگیری محصولات این صنعت در سازه های مختلف، به طور غیر مستقیم، می تواند نقش تعیین کننده ای در معادلات اقتصادی کشور ایفا نمایدکه متاسفانه علی رغم تلاش های انجام شده توسط بخش خصوصی و دولتی، همچنان ناشناخته باقی مانده است. وی عدم ارتباط مستقیم و پیوسته این صنعت را با مراکز علمی و تحقیقاتی، زیانبار توصیف کرد و گفت: عدم استفاده از فناوری های جدید در فرآوری سنگ باعث عقب افتادن ایران از جایگاه جهانی خودش در این صنعت شده است و خام فروشی این محصول ارزش افزوده کمی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته است.


دکتر کثیری با بیان اینکه حدود 60 درصد از کارخانجات سنگبری کشور در استان اصفهان و عموما در شهر خمینی شهر و شهرک صنعتی محمود آباد همجوار و نزدیک دانشگاه متمرکز است، خاطر نشان کرد: ایجاد «مرکز تحقیقات فرآوری سنگ های ساختمانی و تزیینی» می تواند گام بسیار موثری در پیشبرد این صنعت گردد. دکتر کثیری افزود: این مرکز علاوه بر «تحقیقات فناوری در فرآوری سنگ» می تواند شامل «موزه سنگ»، «آرشیو اسناد علمی و ملی سنگ»، «آزمایشگاه های مربوط به سنگ» و «مرکز استاندارد سازی سنگ» و نیز با توجه به وسعت کافی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر «نمایشگاه بین المللی و دائمی سنگ» باشد. وی ادامه داد: خوشبختانه این پیشنهاد مورد تایید و حمایت نماینده مردم شهرستان خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و فرماندار شهرستان، شهردار و رئیس هیات امنای سنگبری های شهرک صنعتی محمود آباد و سایر مسئولین محلی قرار گرفته است.
در ادامه دکتر ستاری معاون رئیس جمهور ضمن استقبال از پیشنهاد ایجاد «مرکز تحقیقات فرآوری سنگ های ساختمانی و تزیینی»، خواستار برگزاری جلسات تخصصی شد تا موضوع مورد حمایت و همراهی حوزه های مختلف معاونت علمی و فناوری قرار گیرد. همچنین ضمن توصیه به توسعه مراکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر به علت موقعیت مکانی و همجواری با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مجاورت دانشگاه بیان داشت: از هر گونه حمایت از محصولات دانش بنیان و مراکز رشد دریغ نخواهد شد و از ساخت موتور سیکلت برقی حمایت های مادی و معنوی صورت می گیرد.
در این جلسه که با همکاری و هماهنگی سید جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی برگزار شد پیشنهاد وی مبنی بر برگزاری همایش ملی بزرگداشت

آیت اله میرداماد فیلسوف، متکلم و فقیه برجسته دوره صفویه مورد حمایت معاون ریاست جمهوری قرار گرفت.