حلقه مفقوده مشاغل خانگی در خمینی شهر

ارسال در صنعت و عمران

چگونگی عرضه کالاهای تولید شده در بخش مشاغل خانگی و ایجاد بازار برای این محصولات از جمله موضوعاتی است که قانون به طور مبسوط به آن پرداخته است اما در مرحله اجرا با موانعی مواجه می شود. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، ایجاد بازار برای عرضه محصولات مشاغل خانگی در خمینی شهر که غالبا توسط زنان سرپرست خانوار یا خودسرپرست تولید

می شود محور کارگروه های «اشتغال» و «بهبود محیط کسب و کار» فرمانداری را به خود اختصاص داد. رییس اداره صنعت، معدن و تجارت در این جلسه که به ریاست فرماندار و با حضور برخی مسوولان شهرستان تشکیل شد، از شهرداری خواست تا بر اساس آنچه قانون تعیین کرده مکانی را در اختیار فعالان عرصه مشاغل خانگی قرار بدهد تا بتوانند محصولات خود را در معرض فروش بگذارند. نادری افزود: طبق قانون، شهرداری یا باید خودش این مکان را در اختیار مشاغل خانگی بگذارد و یا با کمک اداره راه و شهرسازی اقدام به تامین این مکان بکند. وی غرفه های مقابل پارک پیروزی را مکانی مناسب برای این منظور دانست.

در ادامه جلسه مهندس صفار به عنوان نماینده شهرداری گفت: از آنجا که تعداد زیادی بازار نظیر بازارهای هفتگی و همچنین فروشگاه های بزرگ و ارزانسراها در شهر فعال است، این تولید کنندگان می توانند محصولات خود را در این مکان ها به معرض فروش بگذارند و شهرداری قادر به تامین چنین مکانی نیست مگر اینکه اداره راه و شهرسازی زمینی را در اختیار  بگذارد تا شهرداری دیگر اقدامات لازم را انجام داده و آن را در اختیار مشاغل خانگی بگذارد. طایی رییس اداره راه و شهرسازی نیز با اعلام اینکه زمین های در اختیار ما اکثرا مسکونی و متفرقه است، گفت: اگر مکانی مد نظر شماست که مناسب این منظور باشد اعلام کنید تا آن را به این طرح اختصاص بدهیم.


در ادامه مهندس صفار زمین 15 هزار متری مقابل پارک بهشت را مکانی مناسب دانست و به رییس اداره راه و شهر سازی پیشنهاد داد این مکان را در اختیار این طرح بگذارد.


اختصاص چند بازار کوچک در چند نقطه از شهر به این طرح، پیشنهادی بود که رییس اداره کار عنوان کرد. موحدی نیا با گوشزد کردن نصّ قانون در این مورد که این بازارها باید به گونه ای باشد که تولید کنندگان توان رقابت با بازار را داشته باشند، تاکید کرد که نیازی نیست در این مرحله به بازارهای وسیع و گسترده بیندیشیم. رییس شورای شهر نیز در ادامه گفت: نمونه این بازارها در شهرهای دیگر ایجاد شده است به گونه ای که مکانی مثل باغ بانوان هفته ای یک یا دو روز در اختیار فعالان مشاغل خانگی قرار می گیرد تا محصولاتشان را عرضه نمایند.

پریشانی افزود: قرار نیست بازاری وسیع ایجاد شود و به هر کس مغازه یا غرفه ای تعلق بگیرد بلکه میزهایی با اجاره کم از یک صبح تا عصر در اختیار متقاضیان گذاشته می شود. وی خاطرنشان کرد که در صورتی که اداره راه و شهرسازی به تامین این مکان همت گمارد شهرداری باقی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.


گفتنی است خیریه کارآفرین نرجس خاتون از جمله مراکزی است که تا کنون نمایشگاه هایی را در محل خیریه به این منظور ترتیب داده و این فرصت را در اختیار فعالان مشاغل خانگی خمینی شهر قرار داده است. همچنین کانون عفیفه در شهر کوشک نیز با برپایی یک نمایشگاه دائم در محل این کانون تولید کنندگان کوشکی را مورد حمایت قرار داده است.Â