مصرف نمک، قند و چربی را کاهش دهیم

ارسال در بهداشت

مسئول واحد بهبود تغذيه شبكه بهداشت شهرستان خمینی شهردر جلسه توجیهی هفته بسیج سلامت طی سخنانی گفت: بزرگترين مشكل بهداشتي وسلامتي مردم بيماري هاي مزمن غير واگيردار مثل ديابت سكته هاي قلبي و مغزي كبد چرب فشار خون پوكي استخوان و... است. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین دکتركياني افزود: بزرگترين سرمايه هر كشوري نيروي انساني است كه بايد سالم باشند. وي گفت: 76% بیماران به بيماری های مزمن غير واگيردار مبتلاهستند كه با تغذيه مناسب و تحرك كافي 60% اين بيماري ها كاهش مي يابد.
مسئول واحد بهبود تغذيه شبكه بهداشت شهرستان گفت: اين كار با آموزش دادن وفرهنگ سازي امكان پذير است تا با اين روش هزينه اضافي كه به علت بيماري به خانواده ها و دولت وارد مي شود كم گردد.


كياني در ادامه افزود: بر اساس توصيه بهداشت جهانی10% از انرژي ما بايد از قند سالم تامين شود ولي متاسفانه مصرف نادرست باعث شده است تا اكنون حدود 40000 نفر در شهرستان به بيماري ديابت مبتلا باشند وحدود 20 تا25% افراد از بيماري فشار خون رنج ببرند كه بسياري از آنها هم از بيماري خود آگاه نيستند و با بيماري سرماخوردگي و يا براي رفتن به سفرهاي زيارتي مراجعه مي كنند و بعد از آن آگاه مي شوند.


وي گفت: 50% از زنان و 39% از مردها در سنين 15 تا 64 سالگي اضافه وزن و چاقي دارند كه خود اين چاقي سر منشا بسياري از بيماري ها است.
مسئول واحد بهبود تغذيه شبكه بهداشت شهرستان گفت: مصرف قند بايد روزانه 40 گرم باشد كه متاسفانه مصرف ما روزانه 66 گرم است. به طور مثال يك قوطي نوشابه در طول يكسال 7 كيلو گرم به وزن اضافه مي كند كه اكنون كشور ما در سرانه مصرف نوشابه رتبه اول را دارد. از عوارض ديگر مصرف بيش از حد قند بيماري هاي كليوي، فشار خون، آلزايمر و سرطان لوزالمعده است.


كياني در مورد مصرف چربي نيزگفت:ميزان مصرف چربي با استفاده از غذاهاي خياباني بالا رفته است كه در پي آن بيماري هاي سرطان پستان در خانم ها، سرطان پروستات درمردها و بيماري هاي ديابتي و قلبي شيوع پيدا كرده است. وي گفت: مصرف چربي بايد 35 گرم در روز باشد ولي بر اساس تحقيقات در سال 91 اين ميزان 46 گرم در روز بوده است.


مسئول واحد بهبود تغذيه شبكه بهداشت شهرستان در مورد مصرف نمك نيز ياد آورشد: مصرف مجاز نمك 5 گرم در روز است ولي ما مصرفي بالغ بر8/10 گرم در روز مصرف مي كنيم و با توجه به اينكه نمك حتي به وسيله مصرف روزانه نان نيز به بدن وارد مي شود اين ميزان مضر است.


كياني در پايان از تمامي مسئولان حاضر خواست كه با همكاري بيشتر به اين سازمان كمك كنند تا گامي در راستاي آموزش دادن به مردم و فرهنگ سازي برا ي مردم بردارند تا به جاي استفاده از مواد ناسالم ميزان استفاده از سبزيجات و ماهي ها را در غذاهاي روزانه خود بالا ببرند.