همایش دیابت برگزار شد

ارسال در بهداشت

به همت شبکه بهداشت و درمان شهرستان همایش دیابت در سالن بصیرت شهرداری برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، کارشناس این همایش ضمن بیان علایم و خطرات دیابت و نحوه درمان دارویی آن به توضیح در رابطه با تغذیه مناسب برای افراد مبتلا به این بیماری پرداخت.


اتریشی مواد غذایی را برای دیابتی ها به سه دسته قرمز (با قند بالا و ممنوع)، زرد (با قند متوسط) و سبز (بدون قند و سالم) دسته بندی نمود و افزود: به روش های مختلفی می توان قند مواد غذایی را کاهش داد مثلا دیابتی ها حتی المقدور نباید برنج بخورند یا دست کم مواد کاهش دهنده قند مثل عدس، لوبیا، شوید، ماش و سبزی را به آن اضافه کنند. همچنین برنج را باید به صورت کته ای درست کنند و روغن گیاهی و نمک آن را در آخر اضافه نمایند چراکه روغن بر اثر حرارت سرطان زا می شود و ید نمک از بین می رود و سدیم آن باقی می ماند که عامل فشار خون است.


وی با اشاره به این که هر چه حرارت بیشتری به غذا برسد قند آن بیشتر می شود، افزود: نان برشته و ته دیگ غذا و مواردی از این قبیل حاوی قند فراوان است.
این کارشناس ارشد تغذیه نان های سبوس دار مانند سنگک(سنتی)، تافتون و بربری، گوشت سفید، لبنیات کم چرب و میوه های بدون قند را از مواد غذایی توصیه شده و مفید برای دیابتی ها عنوان کرد. وی همچنین غذاهای مانده و آب میوه های غیر طبیعی را از مواد غذایی مضر برشمرد و گفت: نصف یک بشقاب غذای سالم را باید سبزیجات تشکیل بدهد، یک چهارم آن را نان و برنج و یک چهارم دیگر را گوشت و پروتئین ها.