اهدای خون باید از حالت مقطعی خارج شود

ارسال در بهداشت

مدیر اهداکنندگان انتقال خون استان اصفهان گفت: اهدای خون در اصفهان باید از حالت مقطعی و اختصاص یافتن به ماه های خاص خارج شده و در طول سال به صورت مستمر انجام گیرد.
به گزارش فرصت آنلاین سید حسن طبیب€Œ€Œ پور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اهدای مقطعی خون که در اصفهان شاهد آن هستیم سبب نگرانی شده به طوری که بیشترین میزان اهدای خون را در ماه های خاص از جمله ماه رمضان یا تابستان یا در اثر یک اطلاع رسانی خاص مشاهده می کنیم.


وی بیان داشت: از مهمترین فواید اهدای خون نجات یک انسان است و لازم است در طول سال اهدای خون به شکل مستمر انجام گیرد. مدیر اهدا کنندگان خون سازمان انتقال خون استان اصفهان یادآور شد: ۵۰ درصد مصرف€Œ کنندگان خون و  فرآورده€Œ های خونی را زنان تشکیل می€Œ دهند اما سهم بسیار کمی در اهدای خون دارند به طوری که زنان اهدا کننده، دو درصد اهدا کنندگان را تشکیل می دهند.

وی افزود: از رسانه ها می خواهیم با اطلاع رسانی صحیح از فواید اهدای خون و نیاز جامعه به خون های اهدایی مردم را تشویق به اهدای خون در طول سال کنند.
طبیب پور در مورد روش پلاكت فرزيس€ گفت: خون از دو بخش پلاسما و سلول€Œ های خونی تشكيل شده است که پلاكت€Œ ها كوچك€Œترين جزء سلولی بوده که در كنترل خون€Œريزی و انعقاد طبيعی خون نقش حياتی دارند.


طبیب €Œپور با اشاره به اینکه تعداد پلاكت€Œ ها در خون انسان ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار عدد در هر ميلی متر مكعب است، بیان کرد: با يك بار اهدا، به ميزان شش تا هشت برابر روش اهدای خون عادی،€ پلاكت تهيه می شود.


وی ادامه داد: یکی از افتخارات سازمان این است که ایران همیشه در زمره کشورهایی بوده که اهدای خون در آن به صورت داوطلبانه انجام می€Œ شود به طوری که شمار زیادی از کشورهای دنیا قادر به اجرای داوطلبانه اهدای خون نیستند.

 

طبیب پور با اشاره به شبکه خون€Œرسانی استان اصفهان افزود: در استان اصفهان ۵ مرکز خون رسانی به طور دائم و مستمر در شهرهای اصفهان، خوانسار، کاشان، نجف€Œآباد و شهرضا وجود دارد و همچنین واحد انتقال خون در سایر شهرها از طریق تیم سیار در حال فعالیت است.


لازم به تذکر است اهدای خون در شهرستان خمینی شهر سابقه طولانی داشته و پس از سال ها تلاش و پیگیری های مردمی ساختمان مرکز در خیابان امام شمالی با هزینه یکی از خیرین آماده شده است و باتکمیل نیروهای متخصص به زودی افتتاح رسمی می شود.