از درصد وام تا درصد افسردگی

ارسال در بهداشت

در این نشست خبری سه ساعته آمار و اطلاعات متعددی به اصحاب رسانه داده شد. به گزارش فرصت آنلاین به نقل از روابط عمومی بهزیستی رتبه ششم اصفهان در حوزه طلاق، وضعیت اعتیاد در جامعه، مشکل خلقی و افسردگی در 23درصد مراجعان به مراکز مشاوره بهزیستی اصفهان، وجود 12 هزار نفر بیمار اعصاب و روان در سطح استان، وضعیت مراکز کاهش آسیب معتادان، آمار 400 تا 450 نفری سالمندان در استان، وجود 600 خبریه تخصصی در سطح استان و رشد 300 درصدی مشارکت نقدی اصفهانیها در امور خیر، خبر خوش وام 5 تا 15 میلیون تومانی اشتغال جهت معتادان بهبود ،راه اندازی درگاه اینترنتی جلب و جذب مشارکتهای مردمی، بستر سازی 493 واحد مسکونی در سطح استان و شهرستان،تاسیس 50 ادینه مهد در سطح استان،20 هزار تماس با خط 123 در سال گذشته از جمله آمار و ارقامی بود که توسط مدیر کل و معاونین تخصصی بهزیستی استان اصفهان دراختیار خبرنگاران قرار گرفت.

در این نشست که به منظور گرامیداشت هفته بهزیستی به همت روابط عمومی این اداره کل برگزار شده بود از افتتاح 47طرح با اعتباري بالغ بر56 ميليارد و 634 ميليون ريال و رونمایی از دستگاه حرکتی معلولین، که با همکاری سازمان بهزیستی، توسط مددجوی معلول تحت پوشش طراحی و ساخت شده به خبر نگاران خبر داده شد.
در این نشست مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه بهزیستی بر پایه خیر خواهی ، انسان مداری و بر مبنای سیره انبیاء و اولیای خدا بر پاشده است گفت: بر این اساس هزار قانون نوشته و نانوشته ما را ملزم به یاری رسانی به هم نوعان خود می نماید.دکتر صادقی با بیان اینکه بهزیستی تولید کننده آسیب یا معلولیت نیست گفت: اگر این نهاد دولتی در حوزه پیشگیری خوب عمل نکند مقصر و در گسترش حلقه اسیب ها تاثیر گذار خواهد بود.


وی ضمن تقدیر و تشکر فراوان از خیرین، مدیران و مسئولین دستگاههای اجرایی استان بخصوص از دکتر رسول زرگر پور استاندار معزز اصفهان، از ایشان بعنوان حامی و یار همیشگی بهزیستی یا کرد و در جمع نمایندگان رسانه های گروهی اصفهان به لزوم تدوین گزارش اجتماعی استان اشاره کرد و افزود: در ابتدا باید یک شفاف سازی در حوزه مسایل اجتماعی انجام شود که در این صورت با مشخص شدن نرخ آسیبهای اجتماعی و سایر مسایل اجتماعی در استان میتوان گزارش اجتماعی اصفهان را تهیه کرد. وی ادامه داد: وقتیکه شاخصهای آماری و اجتماعی در دسترس باشد به سادگی میتوان برنامه ریزی مناسبی برای این حوزه انجام داد. به گفته وی، استقرار تفکر سیستمی، پیشگیری فراگیر و مبتنی بر شواهد(تهیه نقشه معلولیتها در اصفهان)، شناسایی عوامل موثر اجتماعی در سلامت و تقویت روحیه مشارکت طلبی مردم از جمله چهار هدف بهزیستی اصفهان در سال جاری خواهد بود.


دکتر صادقی در بخشی از سخنانش با اشاره به رشد 300درصدی مشارکت مردم اصفهان در امور بهزیستی، گفت: آمار کمک نقدی مردم اصفهان در سه ماهه ابتدایی سال جاری به یک میلیارد تومان رسیده که در مقام مقایسه با زمان مشابه سال گذشته که مبلغ کمکهای نقدی300میلیون تومان بود، رشد300درصدی نشان میدهد.
وی در ادامه سخنانش به وضعیت معلولان اشاره کرد و گفت: سعی داریم که ظرف 5سال آینده،بنیاد ژنتبک با مشارکت خیران در اصفهان راه اندازی و مشاوره ژنتیک نیز تقویت شود که در این صورت میزان معلولیتها50درصد کاهش خواهد یافت. دکتر صادقی با انتقاد از وضعیت مناسب سازی اماکن عمومی برای معلولان گفت: معلولان بسیاری در حال حاصر نمیتوانند از منزل خارج شوند چون شرایط مناسب سازیها در اصفهان مطلوب نیست. وی تصریح کرد: اصفهان جز سه استان اول کشور در حوزه مناسب سازی است که با این وجود مناسب سازی کافی نبوده است. مدیر کل بهزیستی استان از فعال شدن شورای سالمندان در اصفهان خبر داد و برای راه اندازی بنیاد فرزانگان و خانه مهر در اصفهان در سال جاری و با حمایت مسوولان قول مساعد داد.


سپس معاون مشارکتهای مردمی بهزیستی اصفهان، دیگر سخنران این نشست از اشتغال هزارو 800معتاد بهبود یافته ظرف سال گذشته خبر داد.شاهزیدی ادامه داد:سال گذشته11میلیارد تومان وام قرص الحسنه با سود4درصد به معتادانی که یکسال از پاک بودن آنها گذشته بود پرداخت شد که این روند برای نخستین بار در اصفهان محقق شد. به گفته وی، سال گذشته42میلیارد تومان وام قرض الحسنه با سود4درصد برای اشتغال5هزارو600مددجو در اصفهان هزینه شد که این اعتبار در سال جاری به107میلیارد تومان افزایش یافته است. شاهزیدی با اشاره به راه اندازی سامانه صدقه تلفنی بهزیستی اظهارداشت:سامانه صدقه تلفنی9730210راه اندازی شده و سامانه موبایل نیز در دسترس بوده و درگاه ایترنتی بهزیستی اصفهان نیز تا هفته دولت راه اندازی خواهد شد. گفتنی است سال جاری برای جمع آوری زکات فطره و کفاره روزه داران80هزار پاکت در اصفهان توزیع شده است.


برای تامین مسکن مددجویان به443خانوار شهری و 950خانوار روستایی در راستای تفاهم نامه های امضا شده به خانوارهای شهری30میلیون وان بلاعوض و به خانوارهای روستایی18میلیون وام بلاعوض و 15میلیون وام قرض الحسنه پرداخت خواهد شد.


در ادامه معاون توانبخشی بهزیستی اصفهان گفت: در حال حاضر12هزار بیمار اعصاب و روان تحت پوشش بهزیستی در اصفهان هستند که برای نگهداری از این بیماران و معلولان ذهنی شدید و عمیق در استان با مشکل بسیاری مواجه هستیم. سید اصغر فیاض همچنین از صدور کارت شناسایی معلولان خبرداد و افزود: از ابتدای مهرماه سال جاری کارتهای الکترونیک معلولان صادر شده و سالیانه10درصداز پرونده های استان به روز خواهد شد.


معاون توانبخشی بهزیستی اصفهان با بیان اینکه هدف توانبخشی در بهزیستی توانبخشی بهنگام بمنظور توانمندسازی معلولین است از اجرای دو طرح مهم، C.B.R( توانبخشی مبتنی بر جامعه ) و طرح F.B.N( توانبخشی مبتنی بر خانواده خبر داد.وی با بیان این مطلب افزود: به استناد سازمان بهداشت جهانی.H.O W از هر جمعیت 10 تا 15% آن معلول می باشد.


دکتر مهدی غیور معاون اجتماعی بهزیستی اصفهان دیگر سخنران این نشست از کاهش 48درصدی طلاق در میان مراجعان به مرکز کاهش طلاق بهزیستی استان خبر داد. وی گفت: سال گذشته6هزارو896مورد طلاق به مراکز کاهش طلاق بهزیستی استان مراجعه کرده اند که 48درصد آنها منجر به مصالحه شده است.دکتر غیور با بیان اینکه اصفهان رتبه ششم کشوری در حوزه طلاق را به خود اختصاص داده است گفت: در حال حاضر بیشترین طلاقها در اصفهان در دوران عقد اتفاق می افتد. به گفته وی به غیر از طلاقهای توافقی سایر طلاقها در اصفهان به مشاوران بهزیستی ارجاع میشود.


معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان دارای رتبه اول آدینه مهدها در کشور است گفت: 280هزار ریال برای طرح یک وعده غذای گرم در مهدهای استان هزینه شده است.


آخرین سخنران این نشست خبری، ناجی کارشناس مسوول حوزه پیشگیری بهزیستی اصفهان بود. وی از آمار23درصدی افسردگی و 11درصدی مشکلات ازدواج در میان مراجعان به مراکز مشاوره بهزیستی اصفهان خبر داد و گفت: سال گذشته142هزار نفر به صورت حضوری و یا با خط تلفنی1480با مشاوران بهزیستی اصفهان تماس گرفته اند که از این تعداد60درصد زن بوده،23درصد مشکل افسردگی داشته و 11درصد نیز از مسایل و جنجالهای زناشویی رنج میبرده اند. وی افزود: سال گذشته از187هزار کودکی که مورد غربالگری بینایی واقع شده اند،6 هزار و 700 نفر دارای مشکل بینایی و886 نفر مشکل تنبلی چشم داشته اند.


کارشناس مسوول حوزه پیشگیری بهزیستی اصفهان همچنین اظهار داشت: غربالگری شنوایی از 4700 نوزاد در سال گذشته باعث شد از معلولیت 34نوزاد پیشگیری شد. وی افزود: که در غربالگری اضطراب کودکان که سال گذشته برای نخستین بار در اصفهان انجام شد از2200کودک 5و6ساله45درصد مبتلا به اضطراب بوده اند.
به گفته ناجی سال گذشته90کمپ و 67مرکزسرپایی ترک اعتیاد در اصفهان پذیرای37هزار مراجع بوده است. در حال حاضر پیشگیری از اعتیاد در اصفهان با یه روش پیشگیری و پیشگیری اجتماعی، درمان و کاهش آسیب انجام میشود. اصفهان با نرخ شیوع1.9درصد در رتبه 19کشور قرار دارد که سن شیوع در اصفهان به 17سال رسیده است.همچنین 5مرکز کاهش آسیب اعتیاد اصفهان سال گذشته به 2800معتاد خطر سرویسهای لازم را ارایه داده است.