کوتاهی در مقابله با ریزگردها پذیرفتنی نیست

ارسال در بهداشت

فرماندار اصفهان گفت: انتشار ریزگردها در هوای اصفهان، آینده این شهر را تهدید می کند بنا بر این کوتاهی دستگاههای مرتبط برای مقابله با ریزگردها پذیرفتنی نیست.
به گزارش فرصت آنلاین به نقل ازایرنا، فضل الله کفیل روز پنجشنبه در جلسه کار گروه مقابله با ریزگردها در فرمانداری اصفهان تصریح کرد: اگر برای مقابله با ریزگردها زمان را از دست بدهیم، مشکلات کلانشهر اصفهان بیشتر خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام نظر کارشناسان اداره کل محیط زیست استان، معادن و کوره های گچ و آجرپزی همچنین برداشت های غیرمجاز خاک در اطراف اصفهان یکی از کانون های انتشار ریزگردها به شمار می آید، گفت: بانک اطلاعاتی پیرامون کانون انتشار ریزگردها از جمله کوره های آجرپزی و معادن گچ مستقر در شعاع 50 کیلومتری اصفهان توسط کمیته ای متشکل از ادارات صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست ، منابع طبیعی و فرمانداری اصفهان باید ایجاد شود.


وی افزود: این کمیته باید ظرف 20 روز آینده اطلاعات کوره های آجرپزی، گچ پزی و معادن گچ را جمع آوری و برای اتخاذ تدابیر لازم جهت چگونگی فعالیت این واحدها به کارگروه مقابله با ریزگردها مستقر در فرمانداری اصفهان ارائه کند.


فرماندار اصفهان تاکید کرد: این واحدها در شعال 50 کیلومتری اصفهان باید تعطیل یا اصلاح و تغییر کاربری داده شود.
وی گفت: کمیته تغییر کاربری این واحدها در فرمانداری اصفهان تشکیل شده است.


کفیل با اشاره به اجرای طرح کشت تاغ در دو هزار هکتار از اراضی شرق اصفهان بمنظور مقابله با ریزگردها گفت: مطالعات اجرای این طرح انجام شده و برای اجرای هرچه سریعتر آن نیاز است تا لکه های باقیمانده از معادن گچ در این منطقه با همکاری ادارات صنعت، معدن و تجارت و منابع طبیعی هرچه سریعتر برطرف شود.
وی همچنین بر مقابله با برداشت های غیر مجاز خاک و معادن در اصفهان توسط نیروی انتظامی، جهادکشاورزی و قوه قضاییه تاکید کرد.


*** برنامه جامع مقابله با ریزگردها در حال تدوین است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز با اشاره به استقرار واحدهای آجرپزی و تولید گچ در اطراف شهر اصفهان، تصریح کرد: فعالیت این واحدها و برداشت های غیرمجاز یکی از مهمترین عوامل انتشار ریزگردها در شهر اصفهان است.

 

حمید ظهرابی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از فعالیت غیرقانونی این واحدها و توقف برداشت های غیرمجاز منابع طبیعی در اطراف اصفهان، اقدامات مناسبی از سوی مسئولان استان انجام شده است، گفت: برنامه جامع مقابله با ریزگردها در اصفهان درحال تدوین است و برای اجرای آن نیازمند همکاری همه دستگاههای ذیربط هستیم.
مدیرکل محیط زیست اصفهان با بیان اینکه رسالت این اداره حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از فعالیت هایی که بهداشت عمومی را تهدید می کند، می باشد، تصریح کرد: برخی افراد با در نظرگرفتن سهم صنایع و واحدها در تولید و اشتغال، خواستار ادامه فعالیت صنایع و واحدهای آلاینده در اصفهان هستند درحالیکه رسالت ما تامین منافع اقتصادی این واحدها نیست.


وی اظهار کرد: حفاظت از محیط زیست وظیفه دارد از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی که استانداردهای زیست محیطی را رعایت نمی کنند و زمینه تهدید بهداشت عمومی را فراهم می کنند، جلوگیری کند.