اپیدمی شیگلوز مهار شد

ارسال در بهداشت

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: اپیدمی بیماری اسهالی شیگلوز که چندی پیش در اصفهان و شهرکرد دیده شد مهار شده، موردی از وبا نیز امسال نداشتیم اما تأکید می€Œکنیم مردم سبزی،صیفی، توت فرنگی، گوجه و انگور را قبل از مصرف حتماً ضدعفونی کنند.


به گزارش فرصت آنلاین به نقل از پارسینه، محمود نبوی افزود:€Œ بیماری شیگلوز که نوعی اسهال خونی است طی یکماه گذشته در برخی شهرها از جمله استان اصفهان و چهار و محال و بختیاری از جمله شهرکرد دیده شد که متأسفانه علت اصلی این بیماری آبیاری مزارغ سبزی، صیفی و برخی میوه های بوته ای با فاضلاب بوده است.
وی گفت: بعد از مشاهده مواردی از این بیماری در این مناطق وزارت بهداشت به موقع وارد عمل شد و با هشدارها و اقدامات لازم برای بهبود آبیاری این مزارع و هشدار به مردم برای ضدعفونی سبزی، صیفی و میوه های بوته ای شیوع این بیماری کنترل و مهار شد.

 

نبوی در پاسخ به این پرسش که تعداد مبتلایان به این بیماری چند نفر بوده است، گفت: آماری از تعداد مبتلایان ندارم اما موردی از مرگ ناشی از این بیماری نداشتیم و همه مبتلایان درمان شدند، میزان ابتلا هم کاهش چشمگیر داشته است.


معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد:€Œ به هر حال هر سال با گرم شدن هوا و به خصوص در مواقعی که با خشکسالی و کمبود آب مواجه هستیم، به علت افزایش آبیاری با فاضلاب امکان شیوع و ابتلا به این نوع بیماریها افزایش می یابد.

 

وی گفت: اقدام اساسی برای رفع این مشکل این است که آبیاری لوله€Œای با آب سالم در همه مزارع کشور انجام شود، ضمن اینکه باید همه سبزی، صیفی و میوه €Œهای بوته€Œای به صورت بسته بندی و ضدعفونی شده در بازار عرضه شود، وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی را برای بسته بندی این اقلام شروع کرده ولی هنوز اول راه است.


نبوی اضافه کرد: تا زمانی که به این مرحله برسیم که همه سبزی ها،؛ صیفی جات و میوه های بوته ای کشور ضدعفونی و بسته بندی شود باید همه مردم کار شست و شو، ضدعفونی با محلولهای ضدعفونی کننده مانند پرکلریل و آب کش کردن آن را حتماً انجام دهند، بی توجهی به این مسئله حتی در کشورهای اروپایی مانند آلمان نیز در سالهای گذشته به گسترش و اپیدمی بیماریهایی مثل ایکولا منجر شد.


وی گفت:€Œ اطلاع رسانی در مورد این نوع ضدعفونی طی سالهای گذشته کم نبوده و همین اقدامات باعث شده که طی یک دهه گذشته میزان ابتلا به حصبه از ۲۰ تا ۳۰ هزار در سال به کمتر ۴۰۰ نفر برسد و بیماری وبا نیز که در برخی سالها تا ۲۰ هزار مبتلا داشتیم کنترل شده و به کمتر از هزار نفر و گاهی کمتر از ۱۰ نفر برسد.


معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: از اول امسال تاکنون موردی از وبا در کشور نداشته€Œایم البته این بیشتر در فصل تابستان و گرم شدن هوا خودنمایی می€Œکند و هنوز زود است که در مورد آن اظهار نظر کنیم.

 

نبوی گفت: سال گذشته فقط ۹ مورد ابتلا به وبا در کشور داشتیم، سال ۹۲ نیز ۱۵ نفر مبتلا شدند و دوسال قبل نیز که ۲۵۰ نفر مبتلا به وبا در کشور داشتیم بیشتر اتباع افغانستان بودند.


محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت نیز پیش از این در مورد بیماری شیگلوز به خبرنگار فارس گفته بود: بیماری شیگلوز یک بیماری واگیر و یک نوع اسهال خونی است که معمولاً از طریق مصرف مواد غذایی آلوده بروز می€Œکند و منجر به طغیان این بیماری در یک محدوده جغرافیایی می شود.


وی ادامه داد: از مدتی پیش این بیماری در دو استان اصفهان و چهار محال و بختیاری و به خصوص شهرهای اطراف اصفهان مانند خمینی شهر، شاهین شهر، شهررضا، سمیرم و نیز شهرهای شهرکرد و بروجرد طغیان کرده است.