توصیه های بهداشتی ویژه ایام محرم

ارسال در بهداشت

1-خادمین مساجد و اماکن متبرکه و هیات ها باید در هنگام بازرسی بازرسین بهداشتی همکاری لازم را نموده و نواقص و مشکلات بهداشتی مطرح شده توسط بازرسین را طی هماهنگی های لازم برطرف نمایند.


2-در مساجد، حسینیه ها و اماکنی که دارای آشپزخانه جهت طبخ غذای عزاداران می باشد، ضرورت دارد کلیه ضوابط بهداشتی در سه حیطه بهداشت فردی، بهداشت محیط کار و بهداشت وسایل و ابزار کار رعایت شود.


3-کلیه افراد مسوول در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و موازین بهداشت فردی را در هنگام ارائه خدمت رعایت نمایند.


4- کلیه افرادی که در امر طبخ و توزیع مواد غذایی و آشامیدنی سر و کار دارند باید ملبس به لباس کار به رنگ روشن و تمیز باشند.


5- از ورود افراد متفرقه به محل های طبخ غذا و آبدارخانه اماکن مذکور به صورت جدی جلوگیری گردد.


6- از فروبردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است خودداری شود.


7-جهت توزیع مواد غذایی داغ و چرب حتما از ظروف یکبار مصرف گیاهی (تجزیه پذیر) و یا ظروف
پلی پروپیلن دارای مجوزهای بهداشتی استفاده شود.


8-حتما پوستر سالم سازی و ضد عفونی سبزیجات در محل های طبخ غذا نصب و طبق دستورالعمل نسبت به سالم سازی سبزیجات و میوه جات اقدام گردد.


9-پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری و انتقال و دفع گردد.


10-کشتار گاو، گوسفند و...در معابر ممنوع می باشد و باعث انتقال بیماری های خطرناک مشترک انسان و دام مانند تب کریمه کنگو (cchf) می گردد.


11-غذای پخته شده باید بلافاصله مصرف شود. در صورت نیاز به نگهداری پس از پخت حتما باید غذا در دمای 70-60 درجه سانتیگراد و یا در دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری شود.


12-از شستشوی ظروف (استکان، نعلبکی، لیوان و...) در ظروفی مانند تشت آب جدا خودداری شود. ظروف چایخوری باید در ظرفشویی مجهز به آب لوله کشی آب شهری شستشو گردد در غیر این صورت از لیوان های یکبار مصرف بهداشتی استفاده شود.


13-شماره تماس 33612244 واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان خمینی شهر و شماره تماس رایگان کشوری1490 آماده ارائه هر گونه راهنمایی، مشاوره و دریافت گزارشات تخلف بهداشتی می باشد.


گروه مهندسی بهداشت محیط
شبکه بهداشت و درمان شهرستان خمینی شهر