سبک زندگی سالم از مهمترین راه های پیشگیری از سرطان است

ارسال در بهداشت

 در دهه های قبل بیماریهای واگیر دار وعفونی نظیر فلج اطفال و سرخک  ومر گ ومیر ناشی از ابتلا به عفونت ها مشکل اصلی نظام سلامت جامعه بود که با کشف آنتی بیوتیکها و واکسیناسیون ومبارزه با ناقلین این بیماریها وافزایش سطح بهداشت جامعه این بیماریها به شدت کاهش یافتندو اکنون مشکل اصلی نظام سلامت بیماریهایی غیر واگیر داری مانند بیماریهای قلبی وعروقی مثل سکته های قلبی و انواع سرطان ها است  تا جایی که سکته های قلبی و انواع سرطان دو علت اصلی مرگ و میر در کشور ما اعلام شده است ولازم است مرکز بهداشی دولتی ومردمی برنامه های مناسبی در رویاروی با آنها به ویژه با رویکرد اطلاع رسانی وآموزشی داشته باشند.
 بااین هدف هفته گذشته خیریه بقیه اله الاعظم (ع)( ویژه حمایت از بیماران خاص ) از دکتر عبدالرحیم حزینی  متخصص سرطان برای سخنرانی درهمایشی با موضوع سرطان دعوت به عمل آورده بود، فرصت را غنیمت شمردیم و با  این متخصص سرطان به گفت و گو نشستیم.

در تمام دنیا سرطان رو به افزایش است.                                                     
دکتر حزینی گفت:در تمام دنیا به دلایلی نظیر تغییر سبک زندگی و افزایش سن و غیره سرطان رو به افزایش است. وی تصریح کرد: در جامعه ما نیز بهدلایلی همچون تغییر سبک زندگی و قرار گرفتن در معرضانواع آلودگی ها این بیماری در حال افزایش است . این متخصص سرطان در ادامه افزود:شیوع این بیماری در خمینی شهر نیز مانند بقیه کشور است چراکه ابتلا به سرطان ناشی از کنار یکدیگر قرار گرفتن عوامل ژنتیکی و محیطی است و ارتباطی با محل سکونت ندارد.                           

پیشگیری بهتر از در مان است                                                              
پیشگیری بهتر از در مان است . این متخصص خون و انکولوژی با بیان این جمله همیشگی کارشنا سان سلامت  افزود::سبک زندگی سالم، خوب فکر کردن و خوب خوابیدن و دوری از دخانیات و الکل از مهم ترین راه های پیشگیری از سرطان است و ادامه داد: کنترل برخی از عوامل در اختیار افراد نیست اما اشخاص با کنترل عوامل پر خطر گام بسیار مهمی درجهت پیشگیری از سر طان می توانند بردارند.  چرا که هیچ کدام از  این عوامل به تنهایی با عث سرطان نمی شوند.

تاسیس سازمان مردم نهاد برای حمایت از بیماران سرطان

حزینی با تاکید بر تشکیل سازمان مردم نهاد درشهرستان جهت پیشگیری و درمان این بیماری گفت: به منظور شناخت هر چه بهتر این بیماری و کمک به بیماران تشکیل یک سازمان در این زمینه الزامی است. وی افزود:روحانیون، مسوولان، کارشناسان سلامت و خیریناقشاری هستند که با کمک یکدیگر می توانند سمنی در این راه تشکیل دهند.  این متخصص سرطان وظایف ایننهاد را آموزش شهروندان برای آشنا شدن با راه های پیشگیری از این بیماری، تشکیل بانک اطلاعاتی از بیماران سطح شهر به منظور ارایه کمک های هدفمند به آنها، ارایه کمک های تخصصی به بیماران و خانواده های آنهاو راه اندازی  خط مشاوره تلفنی برای کمک به بیماران در طول 24 ساعت ذکر کرد،و تصریح کرد:پزشکانی که می خواهند با این سازمان کار کنند  دو صفت باید داشته باشند.، اول انسانیت چرا که این بیماران در درجه اول نیاز به احترام و همدلی دارندو دوم علم.
سرطان قابل در مان است
دکتر حزینی در ار تباط با درمان این بیماری گفت:سرطان قابل درمان است به شرط آنکه زود تشخیص داده شود و بیمار تحت درمان مناسب قرار گیردوی افزود:50 درصد از بیماران با درمان، زندگی عادی خود را می توانند داشته باشندو نیمی دیگر را می توان فقط کنترل کرد.این پزشک متخصص در عین حالبه بیماران یاد آور شد شفا در دست خداست و پزشکان فقط یک وسیله اند.

تمام جامعه یکپارچه برای  کنترل سرطان باید تلاش کند.
دکتر حزینی با اشاره به این که همه اقشار جامعه باید برای کنترل این بیماری تلاش کنند گفت: نیاز است مبلغان دینی مردم را به سمت و سوی سبک زندگی سالم و دینی هدایت کنند بنابراین الزامی است که مبلغین  باراه های پیشگیری از این بیماری آ شنا شوند. وی افزود: مسوولان در هرجایی که کار می کنند می توانند در پیشگیری از این بیماری موثر باشند، برای مثال اداره آب برای میکروب زدایی آب با ید با کارشناسان ما در ارتباط باشد تا بتوانیم در معرض مواد سر طان زا قرار گرفتن را کم و از مبتلا شدن افراد به این بیماری بکاهیم.