گفتگو با دکتر سعیدی پزشک فوق تخصص جراحی قلب

ارسال در بهداشت


اهمیت بیمارهای "قلب وعروق" آنقدر زیاد است که در تقویم، روزی را بنام روز جهانی "قلب" نامگذاري كرده اند. بیماری های قلب و عروق در دنياي مدرن امروز از جمله بيماري هايي است كه انسان را درگير با بيماري و درمان كرده است و بواسطه فشارهاي زندگي، بيماري هاي قلبي شيوع بيشتري يافته و البته به موازات آن، روش هاي درماني نيز پيشرفته شده است. كشور ما هم از جمله كشورهاي دنياست كه به پيشرفت هاي فراواني در عرصه درمان اين بيماري ها و نيز جراحي قلب دست يافته است و پزشكان برجسته ايراني در اين زمينه حرف هاي زيادي براي گفتن دارند. دکتر محمود سعیدی فوق تخصص جراحی قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جمله اين پزشكان است. دكتر سعیدی در سال 1343 در خمینی شهر به دنيا آمده، سال 1361 در رشته پزشکی در دانشگاه اصفهان پذیرفته شده و پس از طی دوران پزشکی عمومی در سال 1368 در رشته جراحی شکم و قفسه سینه مشغول به تحصیل مجدد گشته است. آنگونه كه او خود مي گويد در سال 1372 مدرک جراحی شکم و قفسه سینه را دریافت کرده و در سال 1380 برای ادامه تحصیل در رشته فوق تخصص جراحی قلب به تهران رفته و در سال 1383 پس از فارغ التحصیلی در این رشته به اصفهان بازگشته و اكنون به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و پزشک فوق تخصص جراحی قلب در بیمارستان چمران اصفهان مشغول به فعالیت است. دكتر سعيدي البته در فاصله سالهاي 72 تا 80 به مدت یک سال در دانشگاه علوم پزشکی اهواز و پس از آن در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان عضو هیات علمی و رییس بخش جراحی بیمارستان کاشانی مشغول به خدمت بوده است. با دكتر سعيدي به گفتگو نشستيم تا از بیماری های قلب و عروق و شیوه های درمانی آنها بگويد.

تعریف بیماری های قلبی چیست و شیوع این بیماری ها در دنیا و در ایران چگونه است؟
 وقتی راجع به بیماری های قلبی صحبت می کنیم منظورمان اختصاصا بیماری های انسداد عروق تغذیه کننده قلب یعنی عروق کرونر قلب است. این عروق توسط یک سری پلاک های کلسیمی و چربی به آرامی مسدود شده و در نهایت میزان رسیدن خون به عضله قلب را کاهش داده و موجب بروز سکته قلبی می شود. شیوع متوسط این بیماری در کشورهای پیشرفته در حدود 65 سالگی است و اما در کشور ما متوسط سنی بروز این بیماری 10 الی 15 سال پایین تر است.

و علل بروز این بیماری؟
علت انسداد رگ های تغذیه کننده قلب یک پروسه و واکنش پیچیده است که طی آن چندین عامل بیماری زا از جمله چربی خون بالا، دیابت، فشار خون و استعمال دخا نیات و ... دست به دست هم می دهند و باعث انسداد تدریجی رگ می شوند که در این بین سن بالا و وراثت بسیار مهم است.

این بیماری می تواند ارثی باشد؟
بله کاملا ولی تحت شرایطی، هر گاه فامیل درجه یک و خونی یک فرد مانند پدر، مادر، برادر و خواهر سابقه اثبات شده انسداد عروق کرونر در سنین زیر 65 سال را داشته باشد این فرد نسبت به بقیه افراد اجتماع در معرض خطر بیشتری قرار دارد. به عبارت دیگر اگر عوامل خطر و سابقه فامیلی در یک فرد باشد شخص بسیار باید مراقب بروز این بیماری در سنین پایین باشد.

اگر بیماری با سابقه مثبت فامیلی، عوامل خطر مثل دیابت، فشار خون بالا و.... را کنترل كند، می تواند امیدوار باشد که از ابتلا به این بیماری مصون خواهد بود؟
بله. در واقع وظیفه ما پزشکان کنترل این افراد با این عوامل خطر است.

علائم بیماری انسداد عروق کرونر؟
شایع ترین علامت این بیماری درد جلوی قفسه سینه با انتشار به پشت و دست چپ که ممکن است همراه با تعریق سرد و ضعف و بی حالی باشد. البته هر درد قفسه سینه نمی تواند قلبی باشد ولی افراد سالمند و به خصوص آن ها که عوامل خطر مانند فشار خون، قند خون، مصرف دخانیات و... را دارند باید این دردرها را بسیار جدی بگیرند.

و راههاي تشخیص این بیماری؟
اولین راه تشخیص گرفتن نوار قلب از بیمار است و در مراحل بعدی می توان از تست ورزش، اکووسی تی آنژیو و در نهایت آنژیوگرافی استفاده کرد.

پیش آگهی و آینده بیماران مبتلا به این بیماری چگونه است؟
در صورت ابتلا به این بیماری قطعا باید روند زندگی تغییر کند و عوامل خطر (مصرف دخانیات و فشار خون و...) کنترل و رفع شود در غیر این صورت علیرغم درمان اولیه بیماری، برگشت پذیر است.

درمان این بیماری چگونه است؟
بلافاصله پس از تشخیص این بیماری باید درمان شروع شود زیرا به راحتی می تواند باعث مرگ قسمتی از سلول های قلبی شود که به آن سکته قلبی می گوییم که آسیب زیادی به شخص وارد می کند. درمان این بیماری به جز درمان دارویی که از اقدامات اولیه است، با دو روش دیگر نیز انجام می گیرد یکی بالن و گذاشتن فنر در رگ مسدود و دوم جراحی قلب و پیوند رگ به قلب بیمار که روش دوم در حیطه تخصص بنده است.

در روش جراحی شما چه کاری برای بیمار انجام می دهید؟
 در این روش رگ های سالم از پای بیمار و سایر نواحی بدن برداشته و به قلب و رگ مسدود آن پیوند زده می شود و به این شکل قلبی که تا کنون به خوبی خون در یافت نمی کرد و به اصطلاح کم خون بود کاملا از خون غنی می شود.

برای پیشگیری از این بیماری چه توصیه ای دارید؟
کنترل دیابت، فشارخون، چربی خون، عدم مصرف دخانیات و به طور کلی داشتن سبک زندگی سالم، همگی از مهم ترین روشهای پیشگیری هستند.