هر خانواده خمینی شهری یک سفیر سلامت / 20 هزار خمینی شهری به دیابت مبتلا هستند

ارسال در بهداشت

همایش «سفیران سلامت» با حضور جمعی از دانش آموزان دبیرستانی در سالن اجتماعات کلینیک ارتقای سلامت برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، در این مراسم که با شعار «غلبه بر دیابت» و با حضور مسولان برگزار شد به اهمیت حضور سفیران سلامت در خانواده ها و آموزش های مربوطه پرداخته شد.


طرح سفیران سلامت به تازگی و در نیمه دوم فروردین ماه جاری با هدف تربیت یک سفیر سلامت به ازای هر خانواده و تحقق بخشیدن به شعار «پیشگیری بهتر از درمان» اجرایی شده است.


مجریان این طرح، کار خود را در مدارس آغاز کرده و با توزیع کتاب های آموزشی بین 250 نفر دانش آموزِ داوطلب گام های اول را در این راستا برداشته است. هدف دیگر این طرح تربیت «سفیران خانواده» است که فعلا در منطقه جوی آباد آغاز گردیده و تاکنون هزار و 570 نفر بزرگسال، داوطلبانه برای شرکت در این طرح ثبت نام نموده اند.


شعار سفیران سلامت در سال 2016 در کل دنیا غلبه بر دیابت است و علت انتخاب این بیماری از سوی سازمان بهداشت جهانی شیوع چشمگیر آن (چنان که درصد مبتلایان از7 درصد به 13درصد افزایش پیدا کرده)، ماهیت پیشرونده وهزینه های طولانی درمان است.


معاونت بهداشت شبکه بهداشت خمینی شهر طی سخنرانی خود در این همایش به اهمیت حضور سفیران سلامت برای کاهش بیماری های غیر مسری اشاره کرد. دکتر نصیری علائم دیابت، عوامل به وجود آورنده آن و نحوه پیشگیری و راه های کنترل بیماری را برای دانش آموزان تشریح کرد و در ادامه به اهداف طرح تربیت سفیران سلامت و برنامه های قابل اجرا در این طرح شامل گذراندن دوره های آموزشی خود مراقبتی، دوره های آموزشی بیماری های مزمن، مشارکت داوطلبانه، عضویت در گروه های محلی و ...است اشاره کردند.


در ادامه کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری ها، آماری از میزان تلفات و هزینه های بیماری دیابت ارائه داده و علت40 درصد قطع عضوها را دیابت اعلام کرد. مهندس ابراهیمی افزود: تخمین می زنیم در خمینی شهر 20 هزار بیمار دیابتی داریم که در صورت عدم خودمراقبتی و نبود آموزش های لازم این آمار افزایش نیز خواهد یافت.


یکی دیگر از مجریان طرح سفیران سلامت در گفت و گو با خبرنگار فرصت آنلاین، ایجاد گروه های خودیار و خود مراقبتی را از برنامه های آینده طرح سفیران سلامت برشمرد. بنفشه توکلی افزود: گروه های خودیار افرادی هستند که دارای بیماری های مزمن اند و با آموزش های مربوطه تشکیل گروه های خود جوش داده و به کمک خود و افراد مشابه خویش می پردازند.