تحول در حوزه سلامت نقطه عطف در عملکرد دولت تدبیرو امید است

ارسال در بهداشت

ا متخصصین ودست اندرکاران حوزه سلامت استان اصفهان درمیزگرد «بررسی دستاوردهای دوساله دولت تدبیر و امید» ، اجرای طرح تحول نظام سلامت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را نقطه عطف در تاریخ حوزه سلامت کشورمان ارزیابی کردند .

تحول در حوزه سلامت نقطه عطف در عملکرد دولت تدبیرو امید است
به گزارش فرصت آنلاین به نقل از ایرنا، طرح تحول نظام سلامت در راستای ابلاغ سیاست های کلان سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب با حمایت رییس جمهوری و اعضای دولت تدبیر و امید از اردیبهشت سال 93 پس از حدود یک سال از آغاز بکار دولت یازدهم اجرایی شد.
بی شک اجرای این برنامه و اقدامات وزارت بهداشت در عرصه سلامت یکی از درخشانترین نقاط قوت دولت یازدهم است.
نتایج نظرسنجی هایی که خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) انجام داده حاکی از کسب بالاترین رتبه رضایتمندی به وزارت بهداشت درباره ارائه خدمات در بیمارستانها است.
در همین راستا، مهمترین تحولاتی که در دو سال ابتدایی فعالیت دولت یازدهم در عرصه سلامت در استان اصفهان بوجود آمده است در میزگردی با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کارشناسان ایرنا بررسی شد.
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این میزگرد با اشاره به سه هدف بزرگی که سازمان جهانی بهداشت برای سال 2030 میلادی تعیین کرده است گفت: این اهداف شامل کاهش میزان پرداختی مردم در قبال بهداشت و درمان و نزدیک شدن به صفر، توسعه خدمات بهداشتی درمانی تا صد درصد و افزایش پوشش جمعیتی کشورها تا نزدیک صد درصد است.
دکتر حمید صانعی با بیان اینکه این اهداف، معیارهای پایش سازمان جهانی بهداشت برای توسعه یافتگی جوامع است افزود: دولت یازدهم از اردیبهشت 93 در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین رسیدن به اهداف تعیین شده سازمان جهانی بهداشت، اجرای طرح تحول نظام سلامت را آغاز کرد.
وی با تاکید بر اینکه در طرح تحول نظام سلامت، سه هدف سازمان جهانی بهداشت در نظر گرفته شده است اظهار کرد: میزان سهم پرداختی از جیب مردم در هزینه های درمانی تا پایان دولت دهم حدود 56 درصد بود که اکنون به حدود 37 درصد رسیده است.
صانعی، میزان سهم پرداختی از سوی مردم در هزینه های بستری در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی را سه درصد در روستاها و پنج درصد در شهرها اعلام و تصریح کرد: این رقم کاهش حدود 90 درصدی در پرداخت از جیب مردم را نشان می دهد.
وی خاطرنشان کرد: سهم پرداختی مردم در هزینه های درمانی هنوز در مقایسه با شاخصها و کشورهای دیگر ضعیف است بطوریکه این رقم در امریکا حدود هشت درصد است.
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خدمات ارائه شده در گام اول طرح تحول سلامت را در بخش درمانی و شامل هفت خدمت یعنی کاهش هزینه های بستری، پزشکان مقیم، زایمان طبیعی رایگان، ارتقای هتلینگ بیمارستانها و ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم، ارتقای ویزیت سرپائی و بیماران خاص و صعب العلاج اعلام کرد و گفت : اکنون در همه بیمارستانهای دولتی دستکم چهار پزشک متخصص زنان، اطفال، جراحی و داخلی در دسترس هستند.
وی ویزیت سرپایی بیماران توسط متخصصان در کلینیکهای ویژه با هزینه 35 هزار ریال را یکی از بهترین خدمات ارائه شده در طرح تحول نظام سلامت در بخش سرپایی خواند و گفت: ارتقای کیفیت خدمات ویزیت بستری نیز در این طرح مد نظر بوده است.
صانعی همچنین با بیان اینکه تعداد بیماری های خاص در دولت قبل ، هشت بیماری بود افزود: این تعداد در طرح تحول نظام سلامت به 18 مورد افزایش یافت و از همه آنها مانند بیماران مبتلا به سرطان، حمایتهای خاص و ویژه می شود.
وی افزایش پوشش بیمه ای را یکی دیگر از دستاوردهای حوزه سلامت در دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: در سال 93 حدود هشت میلیون نفر و امسال تا کنون حدود دو میلیون نفر زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند.
وی میزان پوشش بیمه ای قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت در کشور را حدود 50 درصد ذکر کرد و ادامه داد: امید است این رقم تا پایان اجرای طرح به صد درصد برسد.
به گفته وی ارتقای سطح پوشش بیمه سلامت، جایگاه کشور ایران در امر بهداشت و درمان را در منطقه و دنیا ارتقا می دهد.
وی گام دوم برنامه تحول سلامت را شامل تحول بهداشت و گام سوم را اصلاح تعرفه ها برشمرد و گفت: اصلاح تعرفه ها منجر به رضایتمندی بیشتر جامعه پزشکی و پیراپزشکی کشور شد.
به گفته وی بدلیل عملیاتی نشدن برخی منابع مالی برای اجرای برنامه تحول نظام سلامت ، خدمتگزاری بیمارستانهای دولتی در ماههای اخیر با برخی چالشها مواجه شد که امید است این مسئله هرچه زودتر برطرف شود.

** اجرای طرح پزشک خانواده، مهمترین تحول
دکتر غلامرضا اصغری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این میزگرد، اجرا و تکمیل طرح پزشک خانواده در همه روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت در سراسر استان از مناطق گرمسیری گرفته در خور و بیابانک تا مناطق سردسیری و سخت گذر در فریدونشهر را یکی از مهمترین تحولات عرصه سلامت در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد.
در برنامه پزشک خانواده هر فرد باید دارای پرونده سلامت باشد و پس از هر ویزیت خلاصه اقدامات درمانی هر فرد در پرونده او درج می شود. بهره مندی یکسان کلیه افراد جامعه از سرانه سلامت و ساماندهی نظام ارجاع از مهمترین اهداف این برنامه است.
دکتر غلامرضا اصغری با بیان اینکه اکنون در سراسر استان دسترسی به پزشک فراهم است و پزشک حضور دارد افزود: پیش از این بدلیل مشکلات در تامین منابع مالی در بسیاری از روستاها، پزشک حضور نداشت و خدمات پزشکی توسط بهورز ارائه می شد.
وی خاطرنشان کرد: حقوق های پزشکان مقیم در این مناطق پیش از این حدود 10 میلیون ریال بود اما اکنون بسته به موقعیت جغرافیایی مکان حقوق پرداختی آنها بین 40 تا 90 میلیون ریال است.
اصغری گفت: همچنین همه روستاها، شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و حاشیه شهرها از خدمات مامایی بعنوان دستیار پزشک و در زمینه های مراقبت مادر و کودک حین بارداری و پس از زایمان برخوردارند.
وی با تاکید بر اینکه همه ساکنان این مناطق پرونده سلامت دارند ادامه داد: طرح پزشک خانواده در حاشیه شهرهای اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان، نجف آباد نیز اجرا شده که حدود 250 هزار نفر را در اصفهان و 50 هزار نفر را در سایر شهرهای مذکور زیر پوشش خود قرار داده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اجرای طرح پزشک خانواده در حاشیه شهرها را عاملی برای ارتقای سلامت شهرهای بزرگ خواند و گفت: ما برای جذب نیرو در پایگاههای سلامت و خانه های بهداشت مستقر در حاشیه شهرها با معضلاتی مواجه بودیم که با دادن مجوز استخدام بصورت خرید خدمت این مسائل رفع شد.
اصغری، دادن قرصهای مکمل، انجام واکسیناسیون، کنترل بیماریهای غیر واگیر از جمله دیابت را از جمله برنامه های اجرا شده در این مناطق خواند.
وی گام بعدی طرح پزشک خانواده را ارائه این خدمت در شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر جمعیت تا پایان امسال عنوان و تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آمادگی کامل برای زیر پوشش بردن همه جمعیت استان در طرح پزشک خانواده تا سال آینده برخودارست.
وی میزان سرانه سلامت به ازای هر نفر در استان اصفهان را 930 هزار ریال اعلام و اضافه کرد: این رقم در سال 92 حدود 230 هزار و در سال 93 حدود 570 هزار ریال بود.

** احداث ،تجهیز و نوسازی مراکز بهداشتی و درمانی استان
در این میز گرد ، احداث، تجهیز و نوسازی مراکز بهداشتی و درمانی استان به یکی از شاخصه عملکردی فعالیت دولت تدبیر و امید در بخش سلام استان عنوان شد .
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ساخت و راه اندازی هشت خانه بهداشت و سه مرکز بهداشتی درمانی در شهرستانهای مختلف از جمله اقدامات انجام شده در این بخش است .
وی اضافه شدن صدها تخت در طرح توسعه بیمارستان سیدالشهدا (ع)، توسعه بیمارستانهای کاشانی، نور و علی اصغر (ع) و چمران، تجهیز و تکمیل بیمارستان کلیشاد بعد از 20 سال را از دیگر اقدامات دولت یازدهم در اصفهان برشمرد.
وی به افزایش تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستانهای دولتی پس از اجرا طرح تحول نظام سلامت اشاره و تصریح کرد: بهمین دلیل تلاش کردیم تا با مجهز کردن بیمارستانها در نقاط مختلف استان از افزایش بار مراجعه به برخی بیمارستانهای مرکز استان مانند الزهرا (س) اصفهان جلوگیری کنیم.
دکتر اصغری افزود: در این راستا بیمارستانهای مبارکه، فریدن، دهاقان، بادرود ، اردستان و شهرضا تجهیز شده و توسعه یافته است.
برنامه تحول نظام سلامت از اواسط اردیبهشت پارسال با هدف کاهش هزینه های درمانی و کیفیت بخشی به خدمات پزشکی و بهداشتی در کشور آغاز شد که تاکید بیشتر آن در یکسال گذشته در بخش درمانی و کاهش هزینه های درمان بوده است.
برای اجرای این طرح در استان اصفهان در مدت یکسال بیش از 182 میلیارد تومان هزینه شده است.
استان اصفهان با حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارای 55 بیمارستان است که 33 بیمارستان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و 22 بیمارستان وابسته به نهادهای دیگر می باشد.