چقدر به محصولات سلامت محور اعتماد کنیم؟

ارسال در بهداشت

علی رغم تصور بسیاری از ما که وقتی اسم سلامتی و محصولات سلامت محور می آید، ناخودآگاه محصولات خوراکی و آرایشی و بهداشتی در ذهنمان متبادر می شود اما فقط کافی است در این رابطه سری به موتور جستجوگر گوگل بزنیم و نام محصولا سلامت محور را جستجو کنیم تا ببینیم از شیر مرغ تا جان آدمیزاد از نرم افزارهای موبایل تا برنامه های صدا و سیما با کلید واژه سلامتی و سلامت محوری تا چه اندازه پیش روی ما می آید. چراکه به نظر می رسد سلامتی منحصر به استفاده از غذا و مواد آشامیدنی سالم نیست و نمی تواند باشد. بنابراین یک برنامه تلویزیونی نیز اگر به عنوان مثال نتواند در نقش یک الگوی مناسب برای مردم نقش خود را ایفا کند، جای سوال و ابهام دارد. از سوی دیگر اگر قرار است یک محصول سالم به دست مصرف کننده برسد و در نهایت بهترین تاثیرات را برای مردم داشته باشد نیاز است که از اولین مراحل تولید تا آخرین مراحل مصرف بر نحوه تولید و توزیع نظارت کافی وجود داشته باشد.

 

باورهای غلط بیماری ام را تشدید کرد
برخی از مردم به سبب اطلاعات غلط و ناقصی که دارند حتی با وجود اینکه مواد غذایی سالم و استانداردی مصرف می کنند اما به سبب روش استفاده نادرست با مشکلات متعددی مواجه می شوند.


فردوس زنی 55 ساله و مبتلا به بیماری دیابت نوع 2 است. وی در خصوص علایمی که با مصرف مواد بدون قند تجربه کرده، می گوید: من با این تصور که چون این محصولات بدون قند هستند می توانم هر چه قدر دوست دارم از آنها استفاده کنم در مصرفشان زیاده روی کردم و وقتی بعد از مدتی روی وزنه رفتم متوجه اضافه وزنم شدم.

 

آگاهی بخشی مهم ترین راهکار مبازره با سواستفاده کنندگان
به تازگی یکی از آگهی نامه های شهر تبلیغی زده بود مبنی بر اینکه فروشگاهی تماما مواد غذایی و محصولات سلامت محور عرضه می کند. یکی دیگر از فروشگاه های مواد غذایی نیز تبلیغی نصب کرده بود مبنی بر اینکه مرغ بدون هورمون و سالم می فروشد. خوشبختانه سلامتی به یکی از دغدغه های اصلی مردم ما تبدیل شده که اگر به هر دلیلی درست برآورده نشود و یا خدای ناکرده در مسیر غلط تامین و برآورده شود، می تواند عواقب سنگین و پر بهایی را به همراه داشته باشد. به همین منظور می طلبد که مسوولان و رسانه ها برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی همیشه یک گام جلوتر از افراد و یا شرکت های سواستفاده کننده باشند. چراکه یقینا همانطورکه دوای درد گرانفروشی، نخریدن کالا از گرانفروش است، بهترین راه جلوگیری از سواستفاده برخی از افراد حیله گر در زمینه این تبلیغات دروغین آگاهی دادن به مردم و به تبع آن نخریدن کالاست زیرا مردم در درجه اول باید بدانند چگونه می توانند محصولات سالم تهیه کنند و بعد بیاموزند که چگونه و به چه اندازه باید آن را مصرف کنند.

 

استانداردهای سازمان غذا و دارو بهترین علامت
محمد رضا حیدری کارشناس تغذیه در گفتگو با فرصت آنلاین تاکید می کند: محصولات سلامت محور در واقع به یک محصول خاص اطلاق نمی شود بلکه صحبت از داشتن یک برنامه کلی است که محصولات در آن در آینده از نظر سلامتی نشانه گذاری می شوند.


وی در اینباره می گوید: محصولات غذایی به ویژه محصولاتی که برای بیماران قندی معرفی می شوند، ذاتا محصولات خوب و مفیدی هستند و تصریح می کند: نکته مهم درباره این گونه از محصولات چگونگی استفاده صحیح می باشد.

 

حیدری تاکید می کند: برای مثال محصولات مختلفی مخصوص بیماران دیابتی در بازار موجود است اما بعضی بیماران با این فکر که این محصولات مخصوص افراد دیابتی است در استفاده از آن افراط می کنند، غافل از این که این محصولات نیز به هرحال نوعی غذا هستند و انرژی هرچند ناچیزی وارد بدن می کنند که این اضافه انرژی به صورت چربی ذخیره می شود و رابطه چربی و قند نیز رابطه ای مستقیم است. در نتیجه این گونه افراد نه تنها بهتر نمی شوند بلکه به خاطر نتیجه نگرفتن ممکن است داروها و رژیم غذایی خود را نیز ترک کنند.


وی می گوید: البته یک گروه از انواع محصولات لبنیاتی هستند که به آنها «پروبیوتیک» گفته می شود. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که در دستگاه گوارش محیط میکروبی سالمی ایجاد می کنند و از فعالیت میکروب های مضر می کاهند بنابراین موجب پیشگیری یا درمان افرادی که دارای اختلالات گوارشی هستند می شود. حیدری می افزاید: بنابراین این محصولات جدای از تبلیغات زیادی که دارند، به شرط درست مصرف کردن مفیدند.


این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: قابل ذکر است در حال حاضر بعضی از مراکز خرید در بعضی از شهرها از کارشناسان تغذیه ای استفاده می کنند که محصولات سلامت محور آن مرکز خرید را معرفی و توضیحات لازم را به خریدار می دهند.

 

وی می گوید: مهم ترین نشانه و علامتی که مردم در موقع خرید می توانند به آن استناد کنند و مطمئن باشند که این محصولات استاندارد هستند، نشانه وزارت بهداشت و درمان پزشکی و سازمان غذا داروست.


حیدری تاکید کرد: البته اخیرا بعضی از محصولات به نام سلامت محور به صورت قاچاق وارد شده که اصلا مورد تایید نیست. این کارشناس تغذیه می گوید: این که یک فرد دیابتی برای کنترل بیماری خود صرفا از این محصولات استفاده کند صحیح نیست بلکه یک بیمار دیابتی باید برنامه های مربوط به خود مثل دارودرمانی، رژیم درمانی و فعالیت بدنی را داشته باشد و در کنار این موارد می تواند از محصولات سلامت محور آن هم به شرط رعایت مقدار و اندازه لازم استفاده کند.

 

این کارشناس تغذیه ادامه می دهد: این مقدار با توجه به سن، جنس، نوع بیماری، وزن، قد و سایر معیارها متغیر است.

حیدری تاکید می کند: همه محصولاتی که به عنوان محصولات سلامت محور در بازار شناخته می شود، برای بیماران مناسب نیست و این محصولات بیشتر برای پیشگیری از بیماری هاست که البته این جنبه کمتر مورد توجه است.