سلامتی در سالمندی

ارسال در بهداشت

در فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی ، افراد كهنسال و به قول معروف ریش سفیدها از ارزش و احترام خاصی در خانواده و جامعه برخوردار بوده و هستند. همه ما این نكات كوچك و بسیار مهم را به یاد داریم كه پدرها و مادرها به ما گوشزد می€Œ كردند؛ در برابر بزرگ€Œ ترها پاهای €Œتان را جمع كنید؛ با صدای بلند حرف نزنید؛ با اخم و ناراحتی صحبت نكنید؛ اول، آنها باید سر سفره بنشینند و ده €Œها نمونه دیگر مانند این€Œها كه جزء لاینفك زندگی ما بوده€Œ اند. جایگاه سالمندان در آموزه های دینی ما جایگاهی بس رفیع می باشد که روایت ابتدای متن از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) خود گویای این مطلب است.با توجه به این نکات€ بر آن شدیم تا در حد وسع و توان خود ادای تکلیف نموده و مطالبی پیرامون سلامت سالمندان ارائه نمائیم باشد که مورد قبول درگاه الهی قرار گیرد انشاءالله. سالمندی دوره ای ویژه از زندگی هر فرد است که عده ای آن را نماد خمودگی و درد می دانند، اما با ترویج فرهنگ زندگی سالم و برانگیخته شدن حساسیت های عمومی نسبت به سلامت افراد مسن، می توان از سنین سالمندی نیز لذت برد.

حاصل یک عمر زحمت و تلاش در عرصه€Œهای مختلف با سپری شدن عمر بشر به دوره سالمندی با مخاطرات و خاطرات خاص این دوره گره می€Œخورد تا فصل جدیدی در زندگی افراد تجربه شود. دوره سالمندی، مرحله€Œای از زندگی افراد است که اجتناب از آن ممکن نیست؛ از طرفی این دوران شرایط و ویژگی€Œهای خاص خود را دارد که اگر با درک این شرایط بتوانیم به خوبی خود را با آن وفق دهیم، می€Œتوانیم حتی از دوره سالمندی نیز لذت ببریم.
اهمیت سالمندان در جامعه ایرانی و لزوم ایجاد حساسیت در اذهان عمومی نسبت به شرایط ویژه سالمندان، موجب شده تا در تقویم سلامت ایران، روزهای پنجم تایازدهم مهرماه سال 1393به عنوان هفته سلامت سالمندان نام€Œگذاری شود."کسی را فراموش نکنیم ،فردایی برای همه" شعاری است که برای بزرگداشت این هفته در نظر گرفته شده است.

سلامت و سالمندی:
در دوره سالمندی توان و انرژی جوانی جای خود را به کهولت و ناتوانی€Œ می€Œدهد؛ و بیماری€Œهای مختلفی چون کاهش دید، مشکلات روانی و روحی، ضعف حافظه، مشکلات تغذیه و مسائلی از این دست به سراغ افراد می آید که عدم توجه به آن€Œها به سلامت جامعه آسیب€Œهای جدی وارد می€Œکند.
در کنار همه این€Œها مشکلات ، بیماری€Œهایی مانند ناراحتی های قلبی ، فشار خون، سکته€Œهای قلبی و مغزی نیز اضافه می€Œشوند و فرد دوره حساسی از زندگی خود را سپری می کند، هر آنچه در جوانی محافظ خود و دیگران بودیم، اینک در دوره سالمندی باید دیگران از ما مراقبت و نگهداری کنند.
اما همه آنچه در مورد سالمندان می€Œتوان گفت، درد و رنج نیست، در دوره سالمندی فارغ از هیاهو و جنب و جوش€Œهای مادی و دنیوی، فرصتی فراهم می شود تا در یک کنج خلوت و آرام به آنچه تاکنون فرصتش نشده، پرداخته شود.
دوره سالمندی را می توان به فرصتی برای محبت کردن، گرم کردن کانون خانواده، فرزندان و نوه€Œها و انتقال یک عمر تجربه به آن€Œها تبدیل کرد.
توصیه هایی برای رفع مشکلات شایع دوران سالمندی

رژیم غذایی

. نبود یک رژیم غذایی مناسب از یک سو و مشکلات ناشی از جویدن و هضم غذا از سوی دیگر، مهم€Œترین مسائل تغذیه€Œای سالمندان هستند.
. رژیم غذایی سالمندان باید حاوی مواد غذایی غنی از ویتامین€Œها، املاح و به ویژه کلسیم و آهن باشد.
. مصرف شیر، انواع لبنیات، سبزی€Œها، میوه€Œها و گوشت برای تأمین مواد موردنیاز بدن از جمله املاح مفید، کلسیم و آهن توصیه می€Œشود.

. تعداد وعده€Œهای غذایی سالمندان باید حداقل پنج وعده در طول روز باشد و مقدار غذای مصرف شده نیز در این وعده€Œها کم حجم باشد.
. مصرف غذاهای نرم مانند پوره، گوشت€Œهای نرم، سوپ، آش€Œهایی با حبوبات کم، سبزی€Œهای خردشده، آب€Œمیوه€Œها و میوه€Œهای رنده€Œشده برای سالمندانی که قدرت جویدن سایر غذاها را ندارند، بسیار مناسب است.
. غذاهای سرخ€Œشده، غذاهای چرب، سس مایونز و کلم از جمله غذاهایی هستند که بهتر است سالمندان مصرف نکنند و یا مصرف آن ها را محدود کنند، هم چنین در هفته بیش از سه عدد تخم€Œمرغ مصرف نکنند.
. سالمندان باید تا قبل از ساعت هشت شب، حداقل هشت لیوان آب ساده بنوشند و برای سالمندان مبتلا به یبوست و بی€Œخوابی، مصرف یک لیوان شیر گرم قبل از خواب توصیه می€Œشود.

ضعف حافظه
-مشکل ضعف حافظه در سنین سالمندی، یکی از گلایه€Œهای این افراد است و با روش€Œهایی چون حل€Œکردن جدول می€Œتوان حافظه را تقویت کرد.
-اطرافیان سالمندان با ترغیب آنان به فعالیت€Œهای مفید، می€Œتوانند زمینه€Œساز لذت بردن افراد مسن از زندگی شوند و با کارهایی مانند ترغیب به نگارش خاطرات خود یا مطالعه کتاب و روزنامه، روند کاهش قدرت حافظه را کندتر نمایند.
-هم چنین انجام بازی€Œهای فکری مانند شطرنج، مشاعره و تلاش برای یادگیری مطالب جدید در سنین سالمندی، ضعف حافظه را به تعویق می€Œاندازد.
-سعی کنید همواره برای یادداشت مطالب موردنیاز که ممکن است فراموش کنید، یک دفترچه به همراه داشته باشید و اخبار رادیو و تلویزیون را نیز روزانه دنبال کنید.
-مصرف میوه€Œها و سبزیجات تازه، در کنار کاهش مصرف قند، چربی و نمک در رژیم غذایی، موجب عملکرد بهتر مغز و پیشگیری از ضعف حافظه می€Œشود.

بی€Œخوابی€Œهای شبانه

از دیگر مشکلات سالمندان، نارضایتی آنان از بی€Œخوابی€Œهای شبانه و نداشتن یک خواب راحت است که با رعایت چند نکته ساده برطرف می€Œشوند.
- به سالمندانی که خواب شبانه راحتی ندارند توصیه می€Œشود از چرت€Œزدن€Œهای روزانه بپرهیزند.
-دوش گرفتن با آب گرم قبل از خواب هم تا حد زیادی خواب شبانه را راحت و لذت€Œبخش می€Œکند .
- خوردن شام سبک، عدم نوشیدن چای و قهوه بعد از غذا، نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب نیز می€Œتواند خواب راحتی را برای افراد مسن به ارمغان بیاورد.

-پزشکان به افراد سالمند توصیه می€Œکنند که به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک از داروهای خواب€Œآور استفاده نکنند، چرا که مصرف بدون نسخه این داروها موجب بر هم زدن متابولیسم و نظم خواب در این افراد می€Œشود.

درد مفاصل

درد مفاصل، یکی دیگر از گلایه های همیشگی سالمندان است که به این افراد نیز توصیه می€Œشود تا فعالیت جسمی و تحرک بدنی را به خاطر ترس از درد مفاصل کنار نگذارند و همواره ورزش€Œهای سالم و متناسب را در برنامه کاری خود داشته باشند.

-کاهش وزن و ورزش کردن تا حد زیادی درد مفاصل را کاهش می€Œدهد. دامنه حرکات مفاصل سالمندان با تکرار ورزش€Œهای مناسب بهبود پیدا می€Œکند و درد آن€Œها کاهش می یابد.

-سالمندان باید بدانند که در هنگام کار بیشتر بنشینند و به طور مکرر نیز استراحت کنند، زیرا ایستادن طولانی مدت به شدت سلامت سالمندان را تهدید می€Œکند.

-خوابیدن روی تشک سفت، عدم نشستن روی مبل€Œها و صندلی€Œهای گود و نرم نیز می€Œتواند مشکلات مفاصل سالمندان را کاهش دهد.
ورزش
-اگر سالمندان به موضوع تغذیه سالم و ورزش مناسب توجه لازم را داشته باشند، می€Œتوانند بدون وابستگی به دیگران تا حد زیادی سلامت خود را حفظ کنند؛ ورزش برای هیچ سن و سالی ممنوع نیست و در واقع افراد سالمند نیز باید ورزش کنند.

-سالمندان می€Œتوانند با یک پیاده روی ساده و اصولی که ابتدا آهسته شروع می€Œشود و به صورت تدریجی سرعت و مسافت آن افزایش می€Œيابد، توانایی€Œهای تنفسی خود را به مرز یک فرد جوان برسانند.
-فواید ورزش به ویژه در سالمندان به حدی است که می€Œتوان از آن به عنوان یک معجزه نام برد؛ ورزش کمک می€Œکند تا کلسیم وارد استخوان€Œها و مفاصل شود، افسردگی کاهش پیدا کند و مشکلات قلبی و عروقی به حداقل برسد.
30- دقیقه پیاده روی در طول روز برای افراد سالمند لازم است که می€Œتوانند این مدت زمان را در فواصل 10 دقیقه€Œای انجام دهند.

شاید نامگذاری یک هفته در طول سال به نام این قشر دوست داشتنی، بهانه و البته فرصت مناسبی باشد برای آشنایی بیشتر با مشکلات آنان و زمینه ای برای توجه بیشتر به سلامتشان که به نکاتی در این خصوص اشاره شد. امید است این آشنایی جامعه را نسبت به سالمندان و مشکلات آنان حساس تر نموده و زمینه ساز لذت بیشتر آنان از زندگی شود.

واحد سلامت سالمندان شبکه بهداشت ودرمان شهرستان خمینی شهر