هزار قلیان از قل قل افتاد

ارسال در بهداشت

رییس شبکه بهداشت و درمان خمینی شهر در اینباره به خبرنگار فرصت گفت: با دستور دادستان شهرستان و با همکاری نیروی انتظامی و مجمع امور صنفی و با محوریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان 35 واحد غیر مجاز عرضه قلیان و مواد دخانی تعطیل شد.

دکتر احمد باقری با اعلام اینکه تعداد واحدهای غیرمجاز عرضه قلیان در شهرستان بیش از 50 واحد بود،گفت: در این طرح با تعدادی از واحدهای غیر مجاز برخورد و تعدادی دیگر با مسوولین شهرستان همکاری داشته و قبل از برخورد قانونی، خود اقدام به جمع آوری کردند و تعدادی دیگر که شرایط لازم را داشتند برای دریافت مجوزات قانونی لازم اقدام نمودند.

وی با تاکید براینکه این طرح با تصمیم گیری مسئولین مجمع امور صنفی مبنی بر محدود شدن تعداد واحدهای فعال ادامه خواهد داشت گفت: مسئولین بهداشت و درمان با کلیه واحدهایی که فاقد مجوز باشند و به صورت غیر قانونی اقدام به توزیع مواد دخانی کنند برخورد خواهد کرد.


دکتر باقری با بیان اینکه مسئولین بهداشت و درمان با واحدهای دارای مجوز و کسانی که شرایط قانونی و بهداشتی عرضه قلیان را رعایت کنند برخورد نخواهند داشت گفت: سیاست مسئولین شهرستان مطابق با سیاست های کلان وزارت بهداشت می باشد لذا با هرگونه عرضه مواد دخانی و قلیان مخالف هستیم .

رئیس شبکه بهداشت و درمان خمینی شهر گفت: فعالیت واحدهای توزیع قلیان و قهوه خانه به مرکز تجارت سلامت و ترویج بیماری تبدیل شده است. مسئولین بهداشتی شهرستان با هرگونه تجارتی که باعث به خطر انداخته شدن سلامتی مردم باشد مخالف هستند. وی گفت: در حال حاضر فقط 11 مرکز مجاز توزیع قلیان و مواد دخانی مجوز فعالیت دارند.


ارائه و توزیع غذا و مواد خوارکی و خدمات به افراد زیر 18 سال در قهوه خانه ها ممنوع است
دکتر باقری با اشاره به اینکه اغلب مراکز توزیع قلیان در مناطق غیربهداشتی و حاشیه ای شهرستان فعالیت می کنند گفت: در پی گزارشات مردمی مبنی بر ادامه فعالیت مراکز غیرمجاز ، مسئولین بهداشتی و انتظامی شهرستان از فعالیت آنها ممانعت به عمل آورده و نسبت به تعطیلی این مراکز اقدام خواهند نمود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان خمینی شهر با اشاره به مضرات مصرف قلیان و ورود سموم به بدن و بروز بیماری های متعدد از جمله انواع سرطان از این طریق گفت: ضرر قلیان به دلیل مواد شیمیائی و افزودنی و انواع اسانس های غیر مجاز از سیگار بیشتراست و عامل بروز بیماری های متعدد می باشد.


وی افزود: متاسفانه در سال های گذشته بعضی از خانواده ها به دلیل فرهنگ سازی انجام شده بر علیه مصرف سیگار به سمت مصرف قلیان رو آورده اند و اعضای خانواده مصرف قلیان را به عنوان یک تفریح سالم وارد زندگی خود نموده اند. اثرات مصرف قلیان باید در خانواده ها مخصوصا خانم ها تبلیغ و اطلاع رسانی شود.


وی با اشاره به اینکه مصرف انواع قلیان های میوه ای زیان آور است و نباید در بین خانواده ها و به خصوص خانم ها به عنوان یک تفریح سالم به آن نگاه کرد گفت: متاسفانه در خانواده ها و مخصوصا خانم ها فرهنگ استفاده از قلیان های میوه ای در حال رواج و گسترش است.


وی بیان داشت: اطلاع رسانی و تغییر این روش غلط نیاز به فرهنگ سازی و همکاری همه دستگاه های دولتی و اجتماعی و فرهنگی و مراکز دانشگاهی و آموزش و پرورش و اقشار مختلف و مخصوصا ائمه جمعه و جماعات و روحانیون و نخبگان دانشگاهی دارد.

gh--