خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود

ارسال در بهداشت

-دکترها می گویند اضافه وزن زیادی ندارم اما فکر چاقی و بد ریخت شدنم مرتبا آزارم می دهد به گونه ای که به رستوران می روم غذا می خورم اما بعدا سعی می کنم غذایی که خورده ام را بالا بیاورم.


-دختری که به خواستگاری اش رفته ام می گوید باید هر جورشده خوش تیپ و خوش اندام شوی و اندامت را زیبا کنی...


اینها دغدغه های افرادی است که یا چاقند یا فکر می کنند چاق هستند. به نظر می رسد تغییر سبک زندگی، مصرف فست فودها و کاهش فعالیت های بدنی موجب افزایش وزن بسیاری از افراد جامعه شده و عده ای را به تکاپوی لاغر شدن انداخته است تا آن جا که حاضر می شوند برای آن سلامتی خود را به خطر بیندازند. تصور کنید دامادی را که به درخواست عروس خانم رژیم سختی می گیرد که در شب عروسی زیباتر باشد اما این رژیم سخت جانش را می گیرد.

 

لاغرنشد اما معتاد شد
کاهش وزن از مهم ترین دغدغه های زنان جامعه امروز است تا آنجا که آنها را وادار به مصرف انواع دارو و وسایل عجیب و غریب لاغری کرده و برخی را به را حتی به دام اعتیاد کشانده است. حمید یعقوبی مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با اشاره به تخصیص بودجه دو میلیاردی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای دانشجویان تصریح می کند که به دلیل اشتیاق دانشجویان دختر به مصرف قرص های روانگردان با هدف کاهش وزن این دانشجویان باید به یک گروه جداگانه تقسیم شوند. ( همشهری 6305)


یکی از مربیان بدنسازی شهرمان نیز در این باره می گوید: خانمی 27 ساله به باشگاه می آمد که دوست داشت وزنش را به هر قیمتی کم کند و برای این کار از هر روشی استفاده می کرد. مدتی قبل داروهایی را به من نشان داد و گفت: به من گفته اند اینها برای کاهش وزن بسیار موثر است و من دارم مصرف می کنم، کم کم می دیدم رنگش زرد است و شادابی همیشگی را ندارد، بعد از مدتی که دیگر در باشگاه حاضر نشد، خبردار شدیم که متاسفانه به آن داروها معتاد شده است.

 

عدم تناسب اندام یعنی چاقی یا لاغری
دکتر ضیا الدین مظهری رییس انجمن تغذیه کشور در گفت و گو با ایسنا عدم تناسب بین قد و وزن را مساوی با چاقی یا لاغری ذکر می کند و می گوید: این عدم تناسب پس از مدتی انواع بیماری ها و ناتوانی ها را برای شخص به دنبال می آورد. وی خاطر نشان می کند: علاوه بر پرخوری عوامل ژنتیکی نیز در چاقی نقش قابل توجهی دارند. برای مثال کودکانی که پدر و مادرشان هر دو چاق هستند 60 الی 80 درصد احتمال چاقی شان می رود.

 

کم خوردن مساوی با لاغری نیست
بسیاری از مردم برای فرار از لاغری رو به انواع رژیم های مختلف آورده و یا شخصا تصمیم می گیرند که با کم غذا خوردن به وزن ایده آل خود برسند. به گفته دکتر امیر فروغی اکثر ایرانی ها به دلیل بد غذا خوردن دچار چاقی می شوند و کم کردن کالری ناگهانی رفتار صحیحی از نظر علمی نیست چراکه باعث عوارض جدی برای بدن نظیر ریزش مو و خستگی شدید و... می شود. هر فردی باید رژیم خاصی داشته باشد مثلا رژیم یک مرد 35 ساله با یک خانم 40 ساله بسیار متفاوت است. این متخصص طب پیشگیری بهترین راه برای لاغری را پیشه کردن صبر و حوصله عنوان می کند و معتقد است: قبل از هر گونه رژیمی افراد باید از نظر داشتن بیماری های جسمی و روحی مانند اضطراب و افسردگی و مشکلات تیروییدی که ممکن است موجب پرخوری شود، مورد بررسی قرار گیرند و در مرحله بعد با کمک متخصص برای کاهش وزن خود اقدام کنند.

 

از تبلیغات شرکت های گوناگون بترسید
به نظر می رسد تغییر سبک زندگی و به دنبال آن وجود مشتری های فراوان در بازار کاهش وزن، برای شرکت های گوناگون وسوسه انگیز بوده است به گونه ای که در تمام شبکه های ماهواره ای و یا حتی گاهی صدا و سیمای کشور انواع وسایل و داروها برای کاهش وزن تبلیغ می شود. دکتر امیر فروغی کارشناس واحد سنجش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می گوید: میزان نیاز بدن به مواد غذایی به عواملی مانند بیماری های زمینه ای و سن و... بستگی دارد پس چطور این شر کت ها همه افراد را با دادن یک دارو یا رژیم خاصی به وزن مناسب می رسانند. وی به همه افراد توصیه می کند که از مصرف هر گونه دارویی که در عطاری ها و یا آرایشگاه ها و سایر اماکن به آنها توصیه می شود جدا بپرهیزند زیرا علاوه بر اینکه این دارو ها تاثیر لازم را ندارند می توانند انواع عوارض را برای آنها داشته باشد.