یک عمر سلامتی، با خود مراقبتی

ارسال در بهداشت

بر اساس مطالعات علمی می‌توان ۴۰ درصد کاهش مراجعه به پزشکان عمومی، ۱۷ درصد کاهش مراجعه به پزشکان متخصص،۵۰ درصد کاهش مراجعه به مراکز اورژانس، ۵۰ درصد بستری در بیمارستان و ۵۰ درصد غیبت از کار، را با خودمراقبتی کاهش داد.
خودمراقبتی، گام اول سلامت است. گام اول سلامت، یعنی اینکه که ما یاد بگیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم، بین ۶۵ تا ۸۵ درصد از مراقبت‌هایی که به سلامت ما منجر می‌شود، محصول همین خود مراقبتی است؛ یعنی فعالیت‌هایی که خود یا خانواده‌مان برای حفظ یا ارتقای سلامت‌مان، پیشگیری از ابتلای‌مان به بیماری، درمان بیماری‌مان یا کاهش عوارض آن انجام می‌دهیم. بین اعضای خانواده، معمولاً مادران مهمترین نقش مراقبتی را بر عهده دارند.

 

خودمراقبتی یعنی چه؟

خودمراقبتی، عملی است که در آن، هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا به طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند، منظور از به طور مستقل، تصمیم گیری درباره خود و با اتکا به خود است. البته این تصمیم‌گیری می‌تواند شامل مشورت و کسب کمک تخصصی یا غیرتخصصی از دیگران (چه متخصص، چه غیرمتخصص) نیز باشد، اگر چه خودمراقبتی، فعالیتی است که مردم برای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می‌دهند؛ ولی گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان، هم‌محلی‌ها و همشهریان آنها نیز گسترش می‌یابد. به هرحال، در تعریف خودمراقبتی، پنج ویژگی زیر، مستتر است:

۱. رفتاری است داوطلبانه

۲. فعالیتی است آموخته‌شده

۳. حق و مسئولیتی است همگانی برای حفظ سلامت خود، خانواده و نزدیکان

۴.بخشی است که از مراقبت های نوزادان، کودکان، نوجوانان و سالمندان

۵. بزرگسالانی که قادر به خودمراقبتی نیستند، نیازمند دریافت مراقبت‌های بهداشتی از ارائه‌دهندگان خدمات اجتماعی یا بهداشتی خواهند بود.
مصرف‌ کمتر دارو یکی از مباحث اصلی خودمراقبتی
 درآموزه های دینی توصیه ها ی فراوانی وجود دارد که راههای خود مراقبتی را به انسانها در جهت جلوگیری ازابتلا به بیماریهای جسمی وروحی می آموزد مصرف هر چه کمتر دارووخود مراقبتی برای روح و روان  باتقوا واستغفار و گرایش به معنویات و یاد خدا ،
کنترل میزان غذای مصرفی ورعایت نظافت که جزء ایمان است ازمواردی است که اسلام برآنها تاکید کرده است .


 نقش خانم ها در خود مراقبتي و سلامت خانواده
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به همین مناسبت گفت: در بخش سلامت جامعه اميد من به خانم هاست، زيرا آنها منشأ تمام حرکت ها از جمله تحرک خانواده به سمت خود مراقبتي و سلامت هستند.به گزارش ايرنا، سيد حسن هاشمي گفت: خانم ها منشأ همه حرکات از ابتداي انقلاب اسلامي، دوران دفاع مقدس و در زمان حاضر نيز منشأ سلامت در خانواده به شمار مي آيند.وي ادامه داد: خانم ها به سفره خانواده، سلامت و تغذيه کمک شايان توجهي مي کنند از جمله اين که آنها مي دانند که چه نوع روغن، چه مقدار نمک، شکر و قند براي حفظ سلامت افراد خانواده بايد در سفره باشد.هاشمي از مشکلات رواني به عنوان يکي از مشکلات عمده سلامت کشور ياد کرد و گفت : خانم ها با ايجاد فضاي شاد در منزل مي توانند بر ارتقاي روحيه مردها و بچه هاي خود تاثير مثبتي داشته باشند. وي افزود: مردم بايد از خودشان مراقبت کنند و با مطالعه و شناخت بيماري ها زمينه لازم را براي پيشگيري از ابتلا به آنها فراهم کنند.