90 درصد معتادان تزريقي مبتلا به هپاتيت هستند

ارسال در بهداشت


نکته مهم در انتقال بیماری از طریق خون، سبک زندگی و عادات انسان هاست که در مباحث پزشکی به آن ها "رفتارهای پر خطر" می گویند. دکتر جوادی از پزشکان متخصص بیماری های عفونی که سالهاست درخمینی شهر مشغول درمان بیماران است و این دسته از بیماری ها درحوزه تخصص اوست در این زمینه می گوید: تعداد بیماری هایی که از این طریق منتقل می شود زیاد است ولی مهمترین آنها هپاتیت  C و B ، ایدز ، سفلیس و مالاریاست.


دکتر جوادی ادامه می دهد: البته خون لازم برای انتقال همه بیماری ها یکسان نیست مثلا برای آلوده شدن به هپاتیت و ایدز مقدار خیلی جزیی از خون کافی است تا انتقال صورت گیرد مثلا با سر سوزن یا هر وسیله برنده ای که به طور مشترک استفاده شود. وی در پاسخ به این سئوال که بیشتر چه کسانی در معرض این بیماری ها هستند نیز می گوید: معتادان تزریقی، استفاده کنندگان از وسایل برنده مشترک و شاغلین پزشکی از افرادی هستند که بیشتر در معرض ابتلایند. دكتر جوادی همچنین آرایشگاه ها، مطب های دندانپزشکان و محل های سکونت معتادان را نیز از جمله مکان های مناسب برای آلوده کردن افراد سالم عنوان می کند. این متخصص بیماری های عفونی ادامه می دهد: بیماری های مشترک انسان و دام هم می تواند از طریق خون منتقل شود که از بین آن ها تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور ما دیده می شود و حائز اهمیت است. دکتر جوادی در مورد میزان شیوع این بیماری ها در خمینی شهر می گوید: خوشبختانه شیوع بیماری ایدز در شهر ما خیلی کم است ولی هپاتیت   C خیلی شایع بوده به طوری که می توانم بگویم 90 درصد از معتادان تزریقی به آن مبتلا هستند. وی میزان شیوع هپاتیت B  در شهر را متوسط می داند و در ادامه از بیمارانی خبر می دهد که در ایام عزاداری از وسایل برنده مشترک استفاده کرده اند.

 

با بیماری هایی که از طریق خون منتقل می شود آشنا شویم

 

بیماری ایدز

 

تعریف: عامل بیماری ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله ور شده و آن را ضعیف می کند و مجموعه علایمی را در فرد به وجود می آورد.AIDS به معنای سندروم نقص ایمنی اکتسابی است.

 

راه های انتقال بیماری ایدز:1- خون و فراورده های آن2- تزریق مشترک3- مادر به جنین4- جنسی

 

در مورد روش اول باید گفت خون های اهدایی از لحاظ مبتلا نبودن اهدا کنندگان به بیماری ایدز آزمایش می شوند اما اگر به هر روش دیگری خون آلوده به ویروس، وارد خون فرد سالم شود می تواند آلودگی را منتقل نماید مثلا اگر سرنگ یا وسیله تیز و برنده دیگری آلوده به ویروس اچ آی وی باشد و فرد دیگری از آن استفاده کند و یا به سبب خراش و بریدگی تماس حاصل شود، ویروس می تواند منتقل و سبب بیماری ایدز گردد.

 

بیماری های مشترک بین انسان و دام : 732 مورد بیماری مشترک بین انسان و دام تا کنون شناخته شده که حدود 50 درصد عوامل بیماری زا در انسان بین انسان و دام مشترک می باشد. بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، بیماری هایی که به طور طبیعی بین حیوانات مهره دار و انسان قابل انتقال می باشند را بیماری های مشترک انسان و حیوان می نامند. برخی از این بیماری ها از طریق خون حیوانات آلوده به انسان منتقل می شود از جمله آن ها تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ست که به واسطه تماس مستقیم با خون یا ترشحات یا بافت های دام آلوده به این بیماری خطرناک انسان دچار می شود.

 

هپاتیت B: یک بیماری ویروسی است که فرد سالم از طریق تماس با خون و ترشحات فرد بیمار به آن مبتلا می شود. عامل هپاتیت ویروس است و برخی افراد هپاتیت B را به دیگران منتقل می کنند. این افراد چون در خون خود ویروس عامل بیماری را دارند ولی حال عمومی آن ها خوب است، کسی آن ها را بیمار نمی داند. ابتلا به هپاتیت B می تواند در مواردی به بیماری های حاد کبدی و سرطان منجر شود. افرادی که به شکلی با خون و فرآورده های آن در تماس هستند مثل کارکنان مراکز پزشکی در معرض ابتلا به این بیماری می باشند.

 

هپاتیت C : یکی دیگر از بیماری هایی که خون در انتقال و ابتلا به آن نقش دارد، هپاتیت C است. عامل این بیماری نیز ویروس است و از طریق خون و فراورده های آلوده انتقال می یابد. در این بیماری کبد دچار التهاب شده و در کار آن اختلال به وجود می آید.اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، تماس با خون افراد آلوده از طریق استفاده مشترک از سوزن مصرفی، استفاده از تیغ مشترک در آرایشگاه ها و هر وسیله برنده آلوده که سبب خراش بدن فرد سالم شود از عوامل مهم انتقال اين نوع هپاتیت هستند.

 

سیفلیس : سیفلیس از بیماری های مقاربتی بوده و عامل آن یک باکتری است. یکی از راه های انتقال آن استفاده از سرنگ و سوزن آلوده توسط فرد ناقل باکتری می باشد. بنابراین خون افراد آلوده می تواند در انتقال این بیماری هم نقش داشته باشد.

 

رفتارهای پر خطرعبارتند از:

1- مصرف مواد مخدر تزریقی2- استفاده از سرنگ مشترک 3- تماس جنسی نامطمئن 4- خالکوبی، طب سوزنی، سوراخ کردن گوش یا قسمتی از بدن 5- ایجاد هر گونه بریدگی و زخم در بدن 6- استفاده از وسایل مشترک مثل تیغ در آرایشگاه ها7- استفاده از هر گونه وسیله یا ابزاری که با خون تماس مستقیم پیدا کرده است8- کشتار دام در گذرگاه ها و مراکز عمومی و خارج از کشتارگاه ها