26 واحد مرغداری غیرمجاز مهر و موم شد

ارسال در بهداشت

کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان با حضور سرپرست فرمانداری، مسئولان شبکه بهداشت و ادارات دامپروری و جهاد کشاورزی در محل فرمانداری تشکیل جلسه داد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، رییس اداره دامپزشکی با ارائه گزارشی از وضعیت شهرستان در زمینه آنفلونزای فوق حاد پرندگان گفت: به همه مرغداری های بومی که از این بابت دچار خسارت شدند غرامت پرداخت شد. دکتر جهانبخش افزود: آن دسته از مرغداری های صنعتی نیز که تحت پوشش بیمه بودند خسارت خود را از بیمه گرفتند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه طبق نص صریح بند 9 قانون جامع نظام دامپروری کشور کلیه واحدهای پرورش طیور و دام موظف به قرار گرفتن تحت پوشش بیمه هستند، گفت: آن دسته از مرغداری هایی که بیمه نبودند غرامتی دریافت نکردند.

پرنده فروشان دوره گرد عامل شیوع آنفلونزای فوق حاد پرندگان در استان
وی در ادامه کنترل پرنده فروشان دوره گرد توسط شهرداری ها را یکی از راهکارهای پیشگیری از ابتلای طیور به بیماری هایی از این دست عنوان کرد و افزود: اولین گزارش استان کهکیلویه و بویراحمد و شهرستان لنجان در رابطه با ابتلای طیورشان به آنفلونزای فوق حاد، از همین پرنده فروشان دوره گرد بود. رییس اداره دامپزشکی شهرستان خواستار جلوگیری از فعالیت این فروشندگان دوره گرد تا پیش از راه اندازی یک بازارچه شد.

فعالیت 14 واحد غیرمجاز پرورش شترمرغ در شهرستان
جهانبخش در ادامه از فعالیت بالغ بر 14 واحد غیرمجاز پرورش شترمرغ در خمینی شهر خبر داد و افزود: در هر کدام از این واحدها 150 قطعه شترمرغ پرورش نگهداری می شوند.
وی فعالیت این واحدهای غیرمجاز را ناشی از خشکسالی دانست و گفت: کمبود آب باعث کف بر شدن بسیاری از باغات و تبدیل تعدادی از آنها به پرورشگاه شترمرغ شده است. اگرچه خوشبختانه در خمینی شهر آنفلونزای فوق حاد پرندگان به شترمرغ ها سرایت نکرد اما فعالیت غیرمجاز این واحدها می تواند یک زنگ خطر باشد.

26 واحد مرغداری غیرمجاز مهر و موم شد
رییس اداره دامپزشکی همچنین از فعالیت 30 واحد غیرمجاز مرغداری در شهرستان خبر داد و گفت: 26 واحد را با همکاری اداره جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی مهر و موم کرده ایم. دکتر جهانبخش از سرپرست فرمانداری خواست تا تعیین تکلیف نهایی، اجازه ادامه فعالیت به آنها داده نشود.
در ادامه رییس اداره جهادکشاورزی نیز در همین رابطه گفت: تعدادی از این مرغداری ها باید پروانه بگیرند و تعدادی نیز باید تغییر کاربری بدهند. شریفی خواستار ساماندهی این واحدهای مرغداری شد و همچنین در ارتباط با آن دسته از مرغداری های صنعتی که بیمه نبوده اند گفت: از آنجا که خسارات وارده زیاد بوده و همچنین تعداد زیادی کارگر در این مرغداری ها مشغول به کار بوده اند لازم است تدابیری اتخاذ شود تا غرامتی به این واحدها نیز پرداخت گردد.
در بخش دیگری از این برنامه مدیرعامل خیریه بقیت اله ویژه حمایت از بیماران خاص از اجرای همایشی یک هفته ای به مناسبت هفته سلامت خبر داد و اهداف خیریه از برگزاری این برنامه را مبارزه با افسردگی، فرهنگ سازی در زمینه خودمراقبتی و همچنین فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو عنوان کرد.
عصیانی گفت: در این همایش ها که از 6 تا 13 اردیبهشت در سالن سینما فرهنگ برگزار می شود، سعی داریم با اجرای برنامه های شاد به بیماران تحت پوشش خیریه روحیه بدهیم.

ظرفیت فعالیت سازمان های مردم نهاد در شهرستان بالاست
در ادامه سرپرست فرمانداری با ابراز خوشحالی از فعالیت پررنگ و موثر خیریه ها و سازمان های مردم نهاد در خمینی شهر گفت: ظرفیت فعالیت سازمان های مردم نهاد در خمینی شهر به گونه ای است که اجرای برنامه های هفته سلامت به انجمن خیریه بقیت اله به عنوان سازمان مردم نهادی که در زمینه بهداشت و سلامت خدمات ارزنده ای به بیماران ارائه می دهد واگذار شده است.
راعی فعالیت و اجرای برنامه های موثر در هفته سلامت را وظیفه همه دستگاه ها دانست و بر همکاری آنها در این رابطه تاکید کرد.

وی همچنین در پاسخ پیشنهاد خانم محمدی مسئول واحد بهداشت روان شبکه بهداشت مبنی بر غربالگری کارکنان ادارات در زمینه افسردگی گفت: هر زمان که شبکه بهداشت اعلام آمادگی نماید ما به تمام دستگاه ها ابلاغ می کنیم که در این مورد همکاری های لازم را انجام بدهند.

در این جلسه دو تن از کارشناسان شبکه بهداشت در رابطه با شعار سازمان بهداشت جهانی در رابطه با افسردگی و همچنین وضعیت کشورمان در رابطه با این بیماری سخنانی ایراد کردند.