از تولد دو جنین معلول و وقوع سه ازدواج پیشگیری شد

ارسال در بهداشت

در حالی رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از شناسایی و سقط 1350 جنین معلول در دو ساله گذشته خبر می دهد که 3 مورد از این سقط ها با هماهنگی پزشکی قانونی در خمینی شهر اتفاق افتاده است. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، بر طبق این گزارش دودهم درصد از آمار کشوری به خمینی شهر تعلق دارد. ابتلای این سه جنین به سندرم دان و انانسفالی (بی مخ زایی) پس از مراجعه زنان باردار به مشاور ژنتیک و انجام آزمایشات تخصصی ژنتیک مشخص شد.

مسوول واحد پیشگیری بهزیستی شهرستان ضمن اعلام این خبر به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: در طول 10 ماه گذشته آزمایشات ژنتیک همچنین توانسته از 3 ازدواجی که منجر به تولد فرزندان معلول می شد، پیشگیری کند. عقیلی در ادامه از طرح آزمایشی که بهزیستی از ابتدای امسال تا کنون روی 500 زوج در شرف ازدواج انجام داده خبر داد و افزود: سال گذشته نیز طی این طرح آزمایشی500 زوجِ آماده ازدواج مورد مصاحبه قرار گرفتند که از یک مورد از این ازدواج ها پیشگیری شد. وی در ادامه افزود: سال گذشته همچنین موفق شدیم از تولد نوزادی که آزمایشات و بررسی های پیش از تولد از ابتلای وی به سندرم دان خبر می داد، پیشگیری کنیم.


این کارشناس همچنین در پاسخ سوال خبرنگار ما در ارتباط با میزان استقبال مردم از مشاوره ژنتیک گفت: در سال 94 نزدیک به 100 مورد به دو مرکز مشاوره شهرستان مراجعه کرده اند. عقیلی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 6 هزار و 500 پرونده ثبت شده معلولیت در خمینی شهر داریم، مشاوره ژنتیک را موثرترین روش پیشگیری از معلولیت ها دانست و گفت: البته ما تا رسیدن به آن مرحله که همه مراجعه به مشاوره ژنتیک را بپذیرند و عمل به توصیه های آنها را سرلوحه تصمیمات خود قرار دهند، فاصله زیادی داریم و وظیفه ما فرهنگ سازی در این زمینه است.

استقبال زوج های آماده ازدواج از مشاوره ژنتیک
وی دراینباره افزود: از 500 زوجی که سال گذشته مورد مصاحبه قرار گرفتند به 107 مورد توصیه شد که به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند و جای بسی خوشحالی است که به جز9 مورد بقیه این توصیه را جدی گرفته و پیش از ازدواج راهی مراکز مشاوره ژنتیک شدند. عقیلی در ادامه گفت: به 25 زوج توصیه شد آزمایشات ژنتیک پیش از ازدواج انجام بدهند که از این 25 زوج 10 زوج اقدام به انجام آزمایشات ژنتیک کردند. یک زوج از این 10 زوج با توصیه های مشاور ژنتیک که بر پایه نتایج آزمایشات آنها را از ازدواج با یکدیگر منع کرد، از ازدواج سرباز زدند.

وی با تاکید بر اینکه زوجی که به نتایج آزمایشات ژنتیک اعتماد کرده و مهم ترین تصمیم زندگی شان را به دور از احساسات و بر پایه عقل و منطق اتخاذ کردند، از قشر تحصیل کرده بودند، بر افزایش آگاهی ها در این زمینه تاکید کرد.

کارشناس واحد پیشگیری بهزیستی ارائه آموزش هایی تحت عنوان «آگاه سازی پیشگیری از معلولیت» به 3 هزار و 200 دانش آموز پایه دهم به مدت 4 ساعت را در همین راستا خواند و افزود: یکی از گروه هایی که با آغوش باز از مشاوره ژنتیک استقبال می کنند، زوج هایی هستند که یک فرزند معلول دارند و ترجیح می دهند پیش از بارداری دوم با یک مشاور گفتگو کنند.
وی در پاسخ سوال خبرنگار ما در رابطه با هزینه آزمایشات ژنتیک گفت: هزینه ها از 300 هزار تومان تا 4 میلیون تومان می باشد و خود یکی از عوامل عدم مراجعه مردم به مشاوره ژنتیک است اما باید گفت مشاوره ژنتیک الزاما آزمایشات ژنتیک را به دنبال نخواهد داشت و آزمایشات ژنتیک غالبا در ازدواج€Œ های فامیلی یا در مواردی که بیماری خاصی در بین بستگان نزدیک زوجین وجود داشته باشد توصیه می شود. همچنین ازدواج هایی که سن زن بالاتر از 34 سال باشد و یا سن مرد بالاتر از 50 سال انجام این آزمایشات ضروری است.

Â