مهر وموم 40 باب چایخانه غیر مجاز در شهرستان

ارسال در بهداشت

نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان خمینی شهر به ریاست فرماندار و رییس شبکه بهداشت و درمان و دیگر اعضا در سالن فرماندار تشکیل شد.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین ، این جلسه با سه محور پیگیری مصوبات جلسه قبلی، چایخانه های غیر مجاز شهرستان، بیماری های مشمشه و ایدز برگزار شده است.
رضوانی فرماندارخمینی شهر در این جلسه ضمن تبریک روز دانشجو، با اشاره به اهمیت مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی بر پیگیری و اجرای به موقع مصوبات تاکید کرد و بیان داشت: ارتقای سطح سلامت و بهداشت جامعه در گرو تلاش همگانی و احساس مسئولیت آحاد مردم به ویژه مدیران و مسئولین دست اندر کار می باشد.
وی گفت: در سه سال اخیر و با اجرای طرح تحول سلامت شاهد افزایش رضایتمندی عموم مردم از خدمات سلامت هستیم.
فرماندار همچنین با اشاره به کمپین «قلیان€Žها را گلدان کنیم» گفت: هدف فرهنگسازی در خصوص ضررهای مصرف قلیان و سیگار و مشارکت بیشتر مردم در دوری از مصرف قلیان و مواد مخدر است و بایستی از ترویج فرهنگ غلط استفاده از قلیان در بین جوانان با جدیت جلوگیری کرد.


وی همچنین بر ضرورت همکاری دستگاه ها با شبکه بهداشت و درمان در راستای اجرای طرح کنترل بیماری ایدز که به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور رسیده است تاکید نمود و خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه هدف گذاری برنامه چهارم مبارزه و کنترل ایدز شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان می باشد لذا انجام اقداماتی نظیر آموزش مربی، اجرای برنامه های آموزشی، ارائه خدمات حمایتی و انجام اقدامات تشخیصی، پیشگیری ومراقبتی درمانی مورد انتظار می باشد.


دکتر باقری ریاست شبکه بهداشت شهرستان خمینی شهر نیز در گفتگو با خبرنگار فرصت در مورد چایخانه های غیرمجاز شهرستان گفت: با همکاری نیروی انتظامی و دستور مقام قضایی در طی سال گذشته 40 واحد از این چایخانه ها پلمپ شده است. امروز نیز به صورت نمادین به همه مسوولین یک جام قلیان که به گلدان تبدیل شده بود تقدیم کردیم با این دیدگاه که می شود تغییراتی به نفع جامعه ایجاد کرد و فرهنگ سازی نمود.


وی در ادامه در اینباره افزود: مشکل قلیان بحث بسیار مهمی است زیرا هم می تواند باعث آلودگی تنفسی شود و هم یکی از عوامل انتقال بیماری هاست همچنین خود چایخانه ها نیز می تواند مشکلات دیگری را ایجاد کنند.


دکتر باقری درباره موضوع دیگر مطرح شده در جلسه گفت: بیماری مشمشه بیماری است که از طریق حیوانات چون اسب به انسان منتقل می شود و درمان آن بسیار مشکل است که خوشبختانه گزارشات در این مورد منفی است و ما هنوز گزارش مثبت از این بیماری در شهرستان نداریم.
وی در ادامه افزود: در بخشی از جلسه در مورد مراکز و پایگاه هایی که در شهرستان در حال احداث است و مربوط به درمان اتباع بیگانه و خارجی است صحبت شد از جمله مرکزی که در خیابان مدرس با مشارکت چند ملیت در حال احداث است.


مسوول شبکه بهداشت و درمان در مورد موضوع پایانی جلسه گفت: با توجه به هفته ایدز موضوع پایانی جلسه بیماری ایدز بود که در مورد آمار و ارقام این بیماری در شهرستان تغییراتی را
داشته ایم. روش انتقال این بیماری در شهرستان از روش تزریق آلوده و معتاد تزریقی به سمت روش انتقال بیماری های آمیزشی و جنسی نزدیک شده است. این هشداری است برای کسانی که کار فرهنگی انجام می دهند، ما باید بیشتر در این زمینه تبلیغات و آموزش بدهیم که افراد کمتری مبتلا شوند. هدف اصلی وزارت بهداشت در مورد این بیماری این است که 90 درصد افراد مبتلا تشخیص داده شوند و از این میزان 90 درصد درمان و از این میزان 90 درصد بار ویروسی شان به حداقل برسد. این سه مرحله اهداف ماست که انشااله با حمایت فرماندار و دستگاه های مربوطه به نتیجه می رسیم.


وی در ادامه در مورد افرادی که بیشتر در خطر ابتلا به ایدز هستند گفت: باید در مورد آموزش دانش آموزان مقطع دبیرستان و دانشجویانی که در شهرستان ساکن هستند، همچنین حاشیه های شهر بیشتر دقت نمود. دکتر باقری در مورد تغییرات نوع مواد مخدر مصرفی نیز گفت: نوع ماده مخدر مصرفی در شهرستان از نوع مخدر به محرک نزدیک می شود که محرک ها اختیار تفکر را از انسان می گیرند و هر رفتار پرخطری می تواند از فرد مصرف کننده سر بزند.