برگزاری نمایشگاه «پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت» در آزمایشگاه امام رضا (ع)

ارسال در بهداشت

به مناسبت هفته ملی جمعیت نمایشگاه «پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت» با حضور رییس شبکه بهداشت و رییس شورای شهر در آزمایشگاه امام رضا (ع) افتتاح شد.
مسؤول مرکز باروری شبکه بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار فرصت آنلاین، هدف از برگزاری این نمایشگاه را ایجاد حساسیت و فرهنگ سازی در مقوله ازدواج عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه 10 سری کتابچه در زمینه های همسرداری، فرزند پروری، ازدواج و ... و همچنین بروشورهایی در زمینه آموزش نکات سلامت وجود دارد. علاوه بر آن از زوج های جوان بازدید کننده مشاوره رایگان به عمل خواهد آمد و مراکز تسهیل کننده امر ازدواج به آن ها معرفی خواهد شد.


خانم جعفری افزود: جمعیت ما رو به سالمندی است و مشکلاتی مانند طلاق، شیوع ناباروری، بالارفتن سن ازدواج و وجود برخی انحرافات اجتماعی باعث کاهش فرزندآوری شده است.
وی با اشاره به این که میانگین تولدهایی که یک خانم در سن باروری می تواند داشته باشد 3 فرزند است، خاطرنشان کرد: در شهرستان خمینی شهر این میزان 5/1 فرزند است.
مسؤول نمایشگاه «پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت» افزود: سن ازدواج در جوانان افزایش یافته و به 27 سال رسیده است. همچنین حدود 25 درصد از زنان در سن باروری، مشکل ناباروری دارند.

IMG 5240
جعفری همچنین با بیان این که در سال 83 از هر 10 ازدواج یکی منجر به طلاق می شد، افزود: اکنون از هر 10 ازدواجی 5 تا منجر به طلاق می شود. ضمن آن که به علت اشتغال به تحصیل و کار بانوان تمایل به فرزندآوری کمتر شده است. عدم اجرای قانون 9 ماه مرخصی زایمان توسط برخی ادارات و شرکت های خصوص نیز مزید بر علت است. همچنین با وجود این که اعلام شده که زایمان طبیعی رایگان است ولی در برخی بیمارستان ها هنوز شاهد اخذ وجه برای این مورد هستیم.


وی همچنین علت انتخاب آزمایشگاه امام رضا(ع) برای برگزاری نمایشگاه را دسترسی آسان تر به زوج های جوان عنوان کرد.


رییس شورای شهر نیز در افتتاحیه نمایشگاه گفت: مهمترین مشخصه جامعه مهدوی پسند، خانواده های سالم است و ما باید تلاش کنیم که در شروع زندگی هر جوان پویایی ایجاد کنیم. بنده با داشتن 12 سال سابقه در شورای حل اختلاف مهم ترین علت مشکلات ازدواج جوانان را عدم آگاهی می دانم.


پریشانی ضمن تشکر از دست اندکاران این نمایشگاه، آن را موقعیت خوبی برای استفاده خانواده ها دانست و برای مشارکت در برگزاری طرح های بهداشتی و آموزشی اعلام آمادگی نمود.


رییس هیات مدیره کانون ازدواج آسان که در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشت در گفتگو با فرصت آنلاین میزان تاثیر گذاری نمایشگاه را حدودا 60 درصد دانست و افزود: بسیاری از جوانان از مهارت زندگی اطلاعی ندارند. وقتی با افرادی که در شرف ازدواج هستند صحبت می کنیم همه اقرار می کنند که اطلاعات در زمینه خانواده و همسرداری و فرزندپروری ندارند و چنین نمایشگاه هایی نقش بسزایی ایجاد در این اطلاع رسانی ایجاد می کند.


گفتنی است بر اساس ابلاغیه 14 بندی سیاست های جمعیت مقام معظم رهبری از 30 اردیبهشت لغایت 6 خرداد به عنوان هفته ملی جمعیت نامگذاری شده است.