هشدارهاي مهم مسئولان درباره مشكلات شهرستان در مواقع بروز حوادث غيرمترقبه

ارسال در حوادث

modiriyate-bohranجلسه ستاد مديريت بحران و حوادث غيرمترقبه شهرستان با حضور مدير كل ستاد مديريت بحران استان‌ و اعضاء اين ستاد در شهرستان در فرمانداري تشكيل شد.

اگرچه اين جلسه در ماه گذشته تشكيل گرديد و فرصت مجال درج آنرا نيافت اما مباحث مطرح شده در اين جلسه بدان حد بااهميت بود و هنوز هم مسائل مطرح شده پابرجاست كه درج آن با تأخير، چيزي از ارزش و اهميت مباحث نمي كاهد.

 

در ابتداي اين جلسه، حقيقي فرماندار خميني شهر گفت: شهرستان خميني شهر با وجود رشد جمعيتي كه دارد در جايگاه دوم استان قرار دارد. به گفته فرماندار، در اطلاعات آماري، فاصله خميني شهر از شهر اصفهان به نقلي 5 كيلومتر يا 9 كيلومتر يا 11 كيلومتر اعلام مي شود كه اين اطلاعات نادرست است چرا كه ما در بين مرز شهر اصفهان با خميني شهر هيچ خط مرزي مشخصي نمي شناسيم و عملاً ‌شاهد چسبيدگي مرز دو شهر هستيم، فاصله دو  شهر در  يك تقاطع مشترك است و يك تقاطع مرزي خميني شهر و شهر اصفهان را از هم جدا مي كند.

وي افزود: در صورت وقوع حادثه اي در كلانشهر اصفهان، تنها شهرستاني كه مي تواند با سرعت به شهر اصفهان كمك كند، شهر خميني شهر است. حقيقي تأكيد كرد: همانگونه كه در حضور استاندار و در شبكه استاني و برنامه تلويزيوني هم گفتم خميني شهر به عنوان شهر پر تراكم كشور بعد از تهران داراي ويژگيها و مشكلات خاصي است كه مي طلبد فرمانداري اين شهرستان به عنوان فرمانداري ويژه محسوب شود.

وي افزود: در اين شرايط ما نياز داريم تا ستاد مديريت بحران شهرستان قوي و آماده قبول هر شرايطي باشد و لذا لازم است شهرستان ما با افزايش امكانات و تجهيزات در بخش هاي امدادي، ‌اورژانسي و آتش نشاني مورد توجه قرار گيرد.

فرماندار به خسارات خشكسالي اشاره نمود وگفت: باغات خميني شهر و ميوه هاي منحصر بفرد آن با قابليت صادرات در نوع خود در كشور نمونه هستند و بايد با تلاش مسئولين مربوطه براي جلوگيري از خشك شدن باغات ميوه و مخصوصاً گلابي اقدام شود چرا كه با خسارات وارده به باغات خميني شهر، زيان اين منطقه جبران ناپذير و غير قابل بازگشت خواهد بود.

شمال شهر در صورت يك بارندگي شديد با فاجعه روبرو مي شود

در ادامه اين جلسه شهردار خميني شهر گفت: يكي از مشكلات مهمي كه ما در خميني شهر با آن روبرو هستيم در  شمال شهر است كه توجه با خسارات ناشي از بارندگي سال گذشته و امسال، در معرض سيل قرار دارد. وي افزود: در سال گذشته طي گزارشي كه تهيه و به مسئولين ستاد بحران ارسال شد اختصاص ده ميليارد ريال براي پرداخت به شهرداري جهت اجراي طرح هاي هدايت آبهاي سطحي و جلوگيري از سيلاب مصوب شد ولي متأسفانه از سال گذشته تاكنون فقط 400 ميليون ريال  به اين امرتخصيص يافته است و اين در حالي است كه شهرداري با توجه به ظرفيت محدود مالي كه دارد از سال گذشته حدود 3 ميليارد ريال در خصوص طرحهاي لازم براي كاهش خطر احتمالي از خطر سيلاب هزينه نموده است. وي افزود: به دليل در معرض خطر بودن شهرك منظريه و‌ مجموعه مسكن مهر، آبها و سيلاب ها به سمت كانال آب هدايت و از شهر خارج مي شود در حالي كه امكان تجميع و استفاده بهينه از اين آب براي داخل شهر وجود دارد.

شهردار خميني شهر افزود: با وجود تكميل مجموعه مسكن مهر و اسكان تعداد زيادي از مردم اين منازل، اجراي طرح هاي پيشگيري از ورود سيلاب تهيه و ارائه شده است ولي عملاً هيچ بودجه اي براي هدايت آبهاي سطحي شهر اختصاص نيافته است.

وي هشدار داد: در صورت بروز يك بارندگي شديدِ ديگر در سال جاري يا ابتداي سال آينده، ما در خميني شهر با فاجعه انساني روبرو هستيم كه قابل جبران نمي باشد و بايد از هم اكنون اقدامات لازم براي جلوگيري از حادثه انديشيده شود و  اجراي طرح هاي لازم نياز به اختصاص بودجه سنگين دارد. شهردار خميني شهر در ادامه با اشاره به احداث سالن دو منظوره ورزشي شهداي خوزان براي كمك به ستاد بحران در مواقع ضروري گفت: در اين طرح تا كنون حدود 12 ميليارد ريال با مشاركت ستاد بحران و شهرداري هزينه شده كه سهم شهرداري از اين اقدام حدود 9 ميليارد ريال‌بوده و براي تكميل آن 7 ميليارد ديگرنياز است. و در صورتي كه ستاد مديريت بحران از شهرداري حمايت نمايند امكان تكميل و تأمين اين مبلغ به صورت مشاركتي وجود دارد. وي افزود: از سال 88 تا كنون قول اختصاص و پرداخت بودجه به ما داده مي شود ولي متأسفانه هيچ اقدامي در اين رابطه نشده و با وجود بازديدهاي مكرري كه شده هنوز تكليف اين پروژه مشخص نيست.

شهردار در انتها خطاب به مهندس شيشه فروش مدير كل ستاد مديريت بحران استان‌ توجه به حل معضل مهار سيلاب هاي ناشي از بارندگي را ضروري برشمرد و افزود: طولاني شدن طرحي مثل سالن مديريت بحران علاوه بر خسارات ناشي از فرسايش طرح، باعث بي اعتمادي و بدبيني مردم به مسئولين مي شود.

هشدار مدير جهاد كشاورزي نسبت به تغيير سريع كاربري باغات

در ادامه مهندس بقايي مسئول جهاد كشاورزي گفت:  شهرستان خميني شهر درسال گذشته به عنوان شهرستاني نمونه در طرح آبرساني سيار در استان شناخته شد. وي افزود: با توجه به گزارشاتي كه در بخش كشاورزي تهيه كرديم شهرستان خميني شهر در رديف دوم جمعيت استان است و هر روز ما شاهد هجوم جمعيت به بخش كشاورزي و در نتيجه افزايش قيمت اراضي كشاورزي باشيم و وسعت كم شهرستان و خشكسالي باعث ميشود حركت به سمت تغيير كاربري اراضي سريع باشد و ساخت و سازهاي غير مجاز در سطح منطقه نسبت به شهرستانهاي ديگر به خوبي مشهود است.

وي در ادامه در خصوص وضعيت منابع آبي شهرستان گفت: 70 درصد از وابستگي بخش كشاورزي ما به چاه هاي كشاورزي است و و به دليل خشكسالي و پايين رفتن سفره آب هاي زير زميني،‌ اين چاهها در حال از بين رفتن هستند و ما شاهد ورود سفره هاي آبهاي زير زميني كويري و بالا رفتن EC و شوري بيش از اندازه اين منابع هستيم و 30 درصد ازمنابع آب ديگر شهرستان از طريق رودخانه و كانالهاي وابسته به رودخانه زاينده رود تأمين مي گردد.

وي افزود: هدف امروز ما حفظ باغات شهرستان است و با وجود اينكه 1800 هكتار از باغات استان در شهرستان خميني شهر وجود دارد اين مقدار هم به عنوان فضاي سبز و هم به عنوان ريه هاي تنفسي خميني شهر و شهر اصفهان محسوب مي شود. وي افزود: ما در مجموع 7200 هكتار اراضي كشارزي و زراعي داريم كه با توجه به تعداد مالكين و خرد بودن اراضي با تعداد زيادي از كشاورزان روبرو هستيم.

وي در ادامه به آمار دام سبك و سنگين شهرستان اشاره نمود وگفت: در حال حاضر در شهرستان 30 هزار رأس دام سنگين و 7 هزار دام سبك و 2700 كلني زنبور عسل، 404 هزار عدد مرغ گوشتي و 186 هزار عدد مرغ تخم گذار داريم و از اين رو، شهرستان خميني شهر به عنوان يك قطب دامي استان محسوب مي شود و كشتارگاه آن در واقع گوشت شهر اصفهان و بخشي از استان را تأمين مي كند ودر اين واحد 2500 رأس در روز كشتار مي شود كه از كشتارگاه فساران اصفهان عليرغم نزديكي با ميدان دام بيشتر است.

وي در ادامه گفت: با توجه به بالا رفتن شوري و ‌EC آبهاي چاههاي شهرستان و خرد بودن اراضي، اجراي طرحهاي آبياري تحت فشار و آبياري گسترده در شهرستان وجود ندارد. در حال حاضر ما به طور متوسط سالانه 27 ميليون ليتر آب جهت آبياري باغات نياز داريم كه مقداري از چاههاي عميق و مابقي از كانال هاي آب تامين ميشود و45 ميليون ليتر در بخش زراعت مورد نياز شهرستان است كه از كانال هاي آبياري متصل به رودخانه زاينده رود بايد تأمين شود.

مهندس بقايي در ادامه به بحران خشكسالي در سال گذشته اشاره نمود وگفت: ما در سال گذشته كمترين بحران را داشتيم  و با تلاش و هماهنگي سعي نموديم تا كمترين آسيب خشكسالي به باغات و مزارع شهرستان وارد شود.

وي گفت: در سال 1388 از طريق آب رساني سيار با وجود عدم امكان ورود به بعضي از كوچه باغ ها و با استفاده از لوله هاي 150 متري آب رسانی انجام شد و لذا يك هكتار از باغات نیز بر اثر خشكسالي خشك نشد. در سال زراعي گذشته هم با حمايت و  پيگيري مسئولين استان و نماينده مردم در مجلس حدود 5/4 ميليارد ريال اعتبار جذب شد.

ساختمان هلال احمر در معرض خطر است!

در ادامه دكتر اردشير محقق رئيس جمعيت هلال احمر گفت: جمعيت هلال احمر خميني شهر داراي 5 تيم تخصصي برادران و 2 تيم تخصصي خواهران است. وي با بيان اينكه جمعيت هلال احمر كل استان به چند منطقه تقسيم شده گفت: منطقه ما شامل شهرستان شاهين شهر، ‌ميمه، ‌برخوار، و خميني شهر مي شود و تنها منطقه اي در استان هستيم كه نياز به انبار امدادي داريم و در اين تقسيم بندي تمام شهرهاي اين منطقه از نظر امكانات امدادي با كمبود روبرو هستند و در صورت بروز حادثه براي پوشش و تهيه خدمات نياز به دائر نمودن يك انبار منطقه اي وجود دارد.

وي در ادامه گفت: از محدوديت و مشكلات جمعيت هلال احمر خميني شهر ساختمان هلال احمر است كه در صورت بروز حادثه در معرض تخريب است. اين ساختمان داراي قدمتي بالاي 45 سال بوده و تاكنون هيچ بازسازي و نوسازي براي آن انجام نشده است.

امكانات بيمارستاني در مواقع خطر كافي نيست

در ادامه اين جلسه، ترابی مدیر بهزیستی شهرستان گفت: طبق وظیفه سازمانی، ما در حین حوادث مداخله اي نداریم ولی بعد از وقوع حادثه با مداخله به امور اجتماعی وظایف خود را اجرا می کنيم. با اجرای امور مشاوره اي، روانی بعد از حادثه آمادگی لازم اسكان مددجويان را به صورت موقت داریم. وی افزود: در اين مسير، تدوین یک بانک اطلاعاتی و مشخص شدن كليه امکانات شهرستان ضروري است.

در ادامه اكبري مسؤول روابط عمومی شبکه بهداشت گفت: در حال حاضر بیمارستان اشرفی 77 تخت و بیمارستان ساعی 70 تخت دارد و در مواقع خطر در شهرستان ما با کمبود فضای فیزیکی و امکاناتی در دو مراکز بیمارستانی ساعی و اشرفی و پایگاههای اورژانس 115 روبرو هستیم.

شبكه فاضلاب خميني شهر كاملاً فرسوده شده است

در ادامه مهندس توکلی مدیر شبکه آب و فاضلاب شهرستان گفت: ما در حال حاضر حدود 80 هزار مشترک داريم و ميزان مصرف آب شرب شهرستان به طور متوسط مصرف 195 لیتر آب در شبانه روز به ازای هر نفر است و طبق این آمار ما در خمینی شهر هر ثانیه 700 لیتر آب مصرف می کنیم و بعد از شهر اصفهان بزرگترین مصرف کننده آب شرب در طرح اصفهان بزرگ در استان و كشور محسوب می شویم.

وی افزود: ما در شهرستان باید حدود 80 هزار مترمكعب مخزن ذخیره آب داشته باشیم يعني به ازای هر مشترک 5/1لیتر در شبانه روز، این در حالی است که ظرفیت و امکانات موجود مخزن ذخيره آب شهرستان  15 هزار متر مکعب می باشد که این ظرفیت تا حجم مورد نیاز فاصله زیادی دارد و در صورت حادثه بلافاصله بخش زیادی از شهر بی آب می شود. وي ادامه داد: ساماندهی سیلاب و جلوگیری از ورود آبهای سطحی به شبکه فاضلاب شهري و جلوگیری از آسیب و پس زدگی این فاضلاب ناشی از سیلاب از مهمترین درخواستهای ماست.

مهندس توکلی گفت: یکی از مشکلات مهم ما در شهرستان  مشكل فاضلاب شهر درچه است که علی رغم تلاشهای زیادی که شد نتوانستیم ردیف اعتباراتی برای این طرح تأمین كنيم و با توجه  به نزدیکی این شهر با چاه های فلمن نيروگاه،  ضرورت توجه مدیریت ستاد مدیریت حوادث غیر مترقبه به این موضوع احساس ميشود.

وی افزود: به دلیل فرسودگی شبکه فاضلاب خمینی شهر، شهر ما بعد از شهر اصفهان قدیمی ترين شبکه فرسوده استان و کشور را دارد. این شبکه کاملاً فرسوده شده است و به طور مثال در خط انتقال فاضلاب خمینی شهر به شاهین شهر تا کنون شاهد دو بار ریزش و کشته شدن تعدادي بوده ايم لذا با اختصاص مبلغ 2/1 میلیارد تومان موفق شديم 4 کیلومتر از خط اصلی این شبکه را بازسازی و تعویض نمائیم. و طبق برآورد برای تعویض 14 کیلومتر ديگر خط فاضلاب خمینی شهر به شاهین شهر حدود 10 میلیارد تومان نیاز می باشد.

وی افزود: از جمله مشکلات دیگر ما رشد 6 درصدي انشعابات آب و فاضلاب درخمینی شهر است كه نشان دهنده ساخت و ساز غیر مجاز است و بدون مجوز شهرداری این ساخت و ساز انجام می شود و این نکته نیاز به توجه مسؤولین شهرستان و استان دارد كه با توجه به رشد 2 درصدي جمعیت خمینی شهر ما شاهد رشد 6 درصدي انشعابات در شهرستان هستم.

شهردار درچه: آب درچه مسموم خواهد شد

درادامه جلسه ستاد بحران شهرستان، مهندس اطهری فر شهردار درچه گفت: فاضلاب شهر درچه موضوع بسیار مهم مردم شهر درچه است و با اين اوضاع، اختلاط آب چاه های فلمن با چاه های آب شرب درچه قطعی است و آب مسموم وارد شبکه شرب مصرفی مردم خواهد شد و شکی نیست كه این موضوع نیاز به اختصاص ردیف اعتباری برای اصلاح شبکه فاضلاب درچه دارد و در غیر این صورت مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می کند.

وی در ادامه گفت: با توجه به بلاتكليفي مرکز درمان بستر شهر درچه ما شاهد وضعیت نامطلوب و بد بهداشتي و درماني در شهر هستيم و حدود 4 سال است که از مصوبه سفر ریاست جمهوری و ضرب العجلی كه شهرداری را مجبور به خرید زمین برای ساخت مرکز درمان بستر شهر درچه نمودند مي گذرد و حدود یک سال است این مرکز دو میلیاردی به خاطر یک صد میلیون تومان در بلاتکلیفی به سر می برد و ما درحال حاضر در شهر درچه فقط یک مرکز بهداشتی درمانی با امکانات درمانی و خدماتی و اورژانسی ضعيف داریم. وی افزود:  شهرداری آمادگی دارد با اختصاص یک صد میلیون تومان به آغاز به کار این مرکز کمک کند اما هیچ عزمی برای شروع فعالیت آن وجود ندارد.

شهردار درچه در ادامه به تصرفات غیرقانونی حاشیه رودخانه زاینده رود اشاره کرد و گفت: یکی از نهادهای دولتي در حال تصرف و ساخت و ساز حاشیه رودخانه زاینده رود است و شهرداری توان برخورد ندارد و عليرغم یک مصوبه استانی كه اجازه ایجاد فضای سبز در کنار رودخانه برای جلوگیری از بحران آب داده نمی شود ولی ما شاهدیم یک نهاد دولتی به راحتی اقدام به ساخت و ساز غیر قانونی می کند و امکان برخورد با آن وجود ندارد.

وي ادامه داد: از طرفي ما در شهر درچه شاهديم که با عدم برداشت آب کانال توسط نیروگاه، حجم زیادی از آب در اراضی رها می شود و باعث می شود تا کشاورزان اقدام به برداشت غيرقانوني آب كنند. وی از مسولين استان درخواست کرد با ساخت و ساز و تصرفات غیر قانونی حاشیه زاینده رود برخورد شود.

در ادامه خانم محمدی مسعودی سرپرست شبكه بهداشت خميني شهر در پاسخ شهردار درچه گفت: این مرکز از تعهدات سازمان مسکن و شهرسازی است و تجهیز این مرکز به عهده ماست و تجهیزات ما در این مرکز مستقر شده و  شبکه بهداشت شهرستان هیچ نیازی به کمک ندارد و کمبودها و نواقص از تعهدات سازمان شهرسازی است.

وی با بيان اينكه ما در شهرستان 6 پایگاه اورژانسی 115 داریم افزود: بر اساس جمعیت و تراکم به ازاي هر 40 هزار نفر یک پایگاه نیاز داریم و در حال حاضر ما با کمبود يك پایگاه روبرو هستیم و از 10 سهمیه اختصاصی وزارتخانه بهداشت به استان اصفهان 8 مرکز به شهر اصفهان و یک مرکز به خمینی شهر اختصاص یافت اما به دلیل تراکم جمعیت و افزایش مأموریتهای شهری، نیاز به احداث یک پایگاه در سه راهی الغدیر و حد فاصل شهر درچه و خمینی شهر و کوشک داريم.

 

كانال در حال تخريب است

ايمانيان شهردار کوشک نیز در خصوص مسائل شهر کوشک گفت: در حال حاضر ما یک ساختمان امدادی و آتش نشانی در جاده الغدیر داریم که بلا استفاده می باشد و امکان تجهیز آن برای ایستگاه همزمان اورژانسی و مرکز آتش نشانی وجود دارد و با مشارکت مسؤولین شهرستان امکان راه اندازی این پایگاه جاده ای هست.

وی افزود: یکی از مشکلات حوزه باغات شهرستان تخریب و پر شدن کانال مجاور کانال آب اصغرآباد معروف به کانال خشکه است و در صورت بروز حادثه این کانال مي تواند یکی از راهكارهاي جلوگیری از سیلاب باشد ولی متأسفانه بر اثر تخلیه نخاله ساختمانی در حال از بین رفتن است.

وی ضمن تشکر از خدمات آب و فاضلاب شهرستان برای اصلاح شبکه آب شهر کوشک گفت: به دلیل فرسودگی شبکه قدیمی آب شرب این فرسودگی باعث تخریب معابر شهر کوشک می شود. وی از مدیر کل حوادث غیر مترقبه استان خواست با اختصاص اعتبار لازم از هدر رفتن آب در شهر كوشك جلو گيري شود.

به باغات آب مي رسانيم

در ادامه این جلسه نماینده آب منطقه ای گفت: در شهرستان خمینی شهر 3 کانال اصلی  داریم که با توجه به شرایط و تغییر میزان آب دهی موظف هستیم  برای کلیه باغات خارج از محدوده شبکه، آب رسانی سیار داشته باشیم و حتی خارج از محدوده زمانی نیز آمادگی آب رسانی داریم و با تأمین سازوكار لازم توسط جهاد کشاورزی به کلیه باغات مورد نیاز آب می رسانیم.

وی در ادامه با اشاره به پر شدن کانال خشکه با زه کشیهای ایجاد شده گفت: کانال خشکه  در اصل زه کشیهای کانال نکوآباد است که به علت عدم وجود مکانی برای تخلیه زباله های ساختمانی، مردم نخاله ها را در داخل این زه کش ها تخلیه می كنند علی رغم اینکه بارها به صورت مکتوب به مسؤولین شهرستان خمینی شهر اعلام کرده ایم که این کانال زه کشهای مهم کانال نکو آباد است که علاوه بر هدایت آبهای سطحی از سرکشی و طغیان آبها در هنگام بارندگی نیز جلوگیری می کند.

نماینده آب منطقه ای آمادگی خود را برای لایروبی و مرمت و تخلیه نخاله، به مسؤولین شهرستان به خصوص شهرداران شهرستان اعلام کرد و از همه مسؤولین خواست تا با افزایش نظارت از سرازیر شدن نخاله های ساختمانی توسط مردم به این زه کش ها جلوگیری کنند.

وی در خصوص موضوع حاشیه رودخانه و در پاسخ شهردار درچه گفت: به علت خلاء قانونی در زمینه آبهای سطحی در کل کشور، ما با مشکل تصرف حریم رودخانه روبرو هستیم و از پیگیری های قضایی نیز نتیجه مطلوبی حاصل نشده است اگرچه با این وجود شرکت آب منطقه ای تمام تلاش خود را برای حفظ حریم رودخانه و جلوگیری از افزایش تصرفات حریم رودخانه به کار گرفته است.

آب منطقه ای هیچگونه مشکلی با احداث فضای سبز در حاشیه رودخانه ندارد

وی با اشاره به اینکه در صورتی که طرحی اعلام و مورد تأیید قرار بگیرد، مجوز احداث فضای سبز بدون ساخت و ساز صادر  می گردد، افزود: به لحاظ موقعیت جغرافیایی استان و شهر اصفهان در صورت بروز سیلاب بر اثر طغیان آب رودخانه کلیه مناطق حاشیه رودخانه دچار آب گرفتگی شده و خسارات  زیادی به بار خواهد آورد و بر همین اساس ما با احداث ساختمان و کلیه اماکن مسکونی در کنار حاشیه رودخانه زاینده رود مخالفت می کنیم.

وی درخصوص مشکل نیروگاه شهر درچه گفت: موضوعی که توسط شهردار شهر درچه مطرح شد درد دل ما نیز هست چراکه به دلیل عدم ظرفیت و ابتدایی بودن ایستگاه پمپاژ آب نیروگاه شهر درچه، در صورت عدم برداشت آب زیاد در این منطقه  آب سرریز به هدر رفته و وارد رودخانه مي شود و نیروگاه قدرت استفاده کافی و بهینه از آب در اختیارش را ندارد.

بايد آماده رويارويي با حوادث باشيم

در ادامه مهندس شیشه فروش مدیر کل خوادث غیر مترقبه استان گفت: برگزاری این گونه جلسات باعث مشخص شدن نقاط ضعف و قوت نیروهای اجرایی در حوادث غیر مترقبه شده و به عنوان دستور کار می تواند انگیزه اي براي مسؤولین استان در جهت حل مشکلات شهرستان باشد.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در سال 89 در سراسر دنیا واقع شد مثل سیل پاکستان، ژاپن، نشت نفت درکشور مکزیک، خشکسالی طولانی گذشته و تغییر جو و آب و هوا در نقاط مختلف دنیا گفت: همه ما باید آمادگی رویارویی با حوادث را داشته باشیم و تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم. ما در سال گذشته با تخصیص یک سری از اعتباراتی که مرهون اقدمات دولت و استانداری بود در حد توانمان برای جلوگیری از بروز حوادث اقدام كرديم. مدیر کل ستاد مدیریت بحران استان به بیان تعریفی ازمدیریت بحران پرداخت و افزود: مدیریت بحران فن و دانشی است که یک مدير با استفاده از توان و نیروهای در اختیارش بی نظمی های ناشی از حادثه را کاهش داده و شرایط مطلوب را فراهم آورد.  وی همچنین وظیفه ستاد بحران را پیشگیری از حوادث مختلف و کنترل آن در صورت وقوع با استفاده از توان وامکانات و تبديل شرایط  اضطراری به شرایط عادی دانست.

شیشه فروش وظیفه استانداری و فرمانداری در این زمینه را نظارتی و حمایتی دانست و گفت: کلیه مسائل اجرایی در وظیفه دستگاههای اجرایی و خدماتی می باشد و ستاد در نقش یک محرک برای تقویت حرکت دستگاههای اجرایی است. وی با اشاره به اینکه بخشی از وظیفه ستاد تامین اعتبارات است گفت: مابقی منوط به تشکیل اتاق فکر و جستجوی راهکارهای لازم برای حل مشکلات و نواقص و کمبودهاست و مصوبات این ستاد برای کلیه دستگاهای اجرایی لازم الاجراست و در صورت کوتاهی و عدم اجراء به موقع مورد بازخواست دستگاههای نظارتی  قرارخواهند گرفت. وی با اشاره به حادثه انفجار جایگاه گاز منطقه دستگرد خمینی شهر گفت: اقدامات به موقع مأمورین آتش نشانی و شهرداری خمینی شهر و حضور به موقع در محل و کنترل محیط، این حادثه را رفع کرد. شیشه فروش به فعالیت کارگاه های منطقه دستگرد در جوار منازل و مناطق مسکونی درمرز خمینی شهر و اصفهان اشاره نمود و گفت: امکان تفکیک مرز خمینی شهر از اصفهان وجود ندارد و با تدبیرات لازم باید از بروز حوادث جلوگیری کنیم. شیشه فروش به  انفجار گاز اشاره کرد و گفت: این حادثه نشان داد هماهنگی مدیریت بحران در شهر اصفهان و خمینی شهر، حادثه عظیمی را که می توانست منجر به کشته شدن تعداد زیادی از اهالی شود را خنثی کرد.

وی بسیاری از موضوعات مطرح شده در این جلسه را قابل حل دانست و گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز با یک جلسه مشترک استانی و شهرستانی کاملاً قابل پیگیری وحل می باشد. شیشه فروش همچنین از اختصاص مبلغ 50 میلیون تومان در سال گذشته برای ایجاد واحد مدیریت بحران در فرمانداری خمینی شهر خبر داد و افزود: این موضوع اجرایی شده است و در آینده طی جلسه ای مشترک میان کارشناسان و نمایندگان دستگاه های اجرایی باید امکانات، اطلاعات، اسناد و مدارک در یک بانک اطلاعاتی منسجم تدوین گردد تا میزان خطر پذیری شهرستان در بخشهای مختلف مورد بررسی و ارزیابی و کارشناسی دقیق قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره بر اینکه کلیه شهرهای استان طرح خطر پذیری محدود شهری خود را تهیه نموده اند از اجرایی نشدن این طرح در خمینی شهر خبر داد و گفت:  از آنجا که بیمه، راهکار جلوگیری از حوادث است، کلیه شهرداری ها موظف به نظارت و اجرای بیمه ساختمان ها در مقابل حوادث می باشند. وی با اشاره به شیوع تب برفکی در بین دام هاي شهرستان و حضور و اقدام به موقع ستاد بحران که باعث بروز کمترین تلفات شد و از بحران بزرگی در بخش دام شهرستان جلوگیری کرد، گفت: با توجه به میزان دام شهرستان لازم است در کارگاه های ویژه ای موضوع دام و آلودگی ها و تهدیدات  احتمالي ناشی از آن را در شهرستان خمینی شهر بررسی، نظارت و شناسایی کنیم چرا که بروز یک بیماری دامی در شهرستان حوادث جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. مدیر کل ستاد بحران استان  با اشاره به سالن شهدای اندان آن را یک فرصت مهم برای ستاد مدیریت بحران معرفی کرد و گفت: تعهد این سازمان 900 متر بوده و ما اگرچه به علت تراکم جمعیتی شهر نگاه ویژه ای به این شهرستان داشته ایم اما بروز خشکسالی ما را با کمبود اعتبارات روبرو کرد و  حالا در تلاشیم که از طریق منابع استانی مبالغ مورد نیاز تکمیل این سالن را فراهم آوریم. وی در ادامه به موضوع سیلاب شمال شهر و مسکن مهر خمینی شهر نیز اشاره ای کرد و گفت: بايد با استفاده از توان استانی، تهیه طرح جامع بانک اطلاعاتی، در نظر گرفتن شرایط کل منطقه و استفاده از اعتبارات مسکن و شهرسازی ویژه مسکن مهر، بودجه و اعتبارات لازم برای ساخت سیل بند را به صورت مشارکتی تأمین کنیم. وی همچنین از تخصیص و پرداخت مبلغ 720 میلیون تومان برای احداث آب شرب و برق رسانی این مجموعه جهت زیرساختهای مسکن مهر شهرستان از ناحیه منابع ستاد مدیریت بحران خبر داد.

اداره جهاد کشاورزی رتبه دوم کانل سازی استان را از آن خود کرد

شیشه فروش با تاکید بر اقدامات مثبت صورت گرفته در بخش جهاد کشاورزی افزود: جهاد کشاورزی موفق به کسب رتبه دوم کانال سازی استانی شد  و همچنین اولین شهرستاني بود که از اعتبارات و بودجه ستاد بحران در آب رسانی سیار مورد حمایت قرار گرفت وامسال نیز مورد توجه مسؤولین كميته برنامه ریزی شهرستان و استان قرار خواهد گرفت. وی اقدامات انجام گرفته در بخش آب و فاضلاب را خوب ارزیابی کرد وگفت: با بازسازی 10 کیلومتر ازشبکه آب رسانی به ارزش یک میلیارد تومان ما شاهد کاهش 5/1 درصدی از هدر رفتن آب شرب شهرستان در شبکه فرسوده بودیم. وی افزود: برای تأمین آب روستای تیرانچی 150 میلیون تومان اختصاص دادیم و تا کنون پیشرفت قابل قبولی داشته است.

مدیر کل ستاد بحران استان اصفهان در انتها ستاد مدیریت بحران شهرستان خمینی شهر را برای مدیریت استان ارزشمند دانست و گفت: این شهرستان به دلیل جایگاه، معروفیت و فاصله اندکش با مرکز استان، جانشین مدیریت بحران استان به حساب می آید.

حاشيه جلسه

- در بخشي از جلسه در قبال واكنش فرماندار مبنی بر اینکه چرا دستگاههای خدماتی مثل آب و برق و گاز قبل از صدور پروانه شهرداري، به ساکنین و افرادی که ساخت و ساز غیر مجاز كرده اند انشعابات مي دهند؛ نماینده اداره برق گفت: طبق یک دستورالعمل استانی، اختيار واگذاری انشعاب برق مسکونی در حریم شهری بدون درخواست پروانه را داريم. شهردار در پاسخ گفت: علت ساخت و ساز غیرمجاز در برخي از مناطق محروم، عدم توان مالی در پرداخت هزینه های انشعابات است و عامل تخریب اراضی کشاورزی خمینی شهر، مهاجرت و هجوم سر ریز جمعیت شهر اصفهان به خمینی شهر است. نهايتاً با دستور فرماندار مقرر شد در جلسه ای فوری با حضور مسؤولین مربوطه این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.