اصفهان و خمینی‌شهر بالاترین آمار مرگ با گاز منوکسیدکربن را دارند

ارسال در حوادث

 مدیر حوادث و فوریت€Œ های پزشكی استان اصفهان گفت: براساس گزارش€Œ های اعلامی از ابتدای سال تاکنون بالاترین آمار مرگ و میر با گاز منوکسید کربن به اصفهان و خمینی€Œ شهر اختصاص یافته است.


 به گزارش  فرصت آنلاین غفور راستین در گفت€Œگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از اول سال تاکنون ۲۱۰ مورد ماموریت مسمویت با منوکسید کربن در استان اصفهان داشتیم.

وی بیان داشت: از ۲۱۰ مورد ماموریت ۱۸۴ مورد آن اعزام به بیمارستان بوده است که از این تعداد ۲۶ نفر فوتی داشتیم و مابقی جان سالم به در بردند.

 

مدیر حوادث و فوریت€Œ های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: اصفهان و لنجان بیشترین ماموریت مسمومیت با گاز منوکسید کربن را دارند و این در حالی است که خمینی شهر و اصفهان از بالاترین آمار فوتی برخوردارند. 

 

وی با اشاره به اینکه گاز سمی منوکسیدکربن یکی از خطرناکترین گازهایی است که می€Œ تواند باعث مسمومیت تنفسی و مرگ شود، تاکید کرد: این گاز بی€Œرنگ و بی€Œ بوست و درا ثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می€Œ شود.

 

اقدامات اولیه در برخورد با مسمومین گاز مونوکسیدکربن

راستین اظهار داشت: منواکسیدکربن به ویژه در فصل €Œهای سرد سال به دلیل استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گاز غیر استاندارد یا استفاده از سیستم تهویه نامناسب (دودکش) و همچنین نصب نکردن صحیح آنها و سهل€Œ انگاری مصرف €Œکننده، جان بسیاری از انسان ها را می€Œ گیرد.

 

وی بیان کرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، استفاده نکردن از وسایل گازسوز و گرمایشی فاقد دودکش، کنترل دودکش قبل از استفاده از وسایل گرمایشی و حصول اطمینان از باز بودن مسیر آن، روشن نکردن خودرو در پارکینگ در بسته به مدت طولانی، اجتناب از قرار دادن منقل یا شعله باز در زیرکرسی و نصب نکردن آبگرمکن در حمام از مواردی است که برای جلوگیری از گازگرفتگی باید رعایت شود.

 

وی گفت: سردرد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب€Œها که در نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می€Œ شود از نشانه€Œهای هشدار دهنده مسمومیت با گاز COاست.

 

راستین با بیان اقدامات اولیه در برخورد با فرد مسموم شده بر اثر گاز سمی منوکسیدکربن افزود: ابتدا جلوی دهان و بینی خود را با ماسک یا پارچه مرطوب بپوشانید، سپس وسیله گرمازا را خاموش و درب و پنجره را باز کنید و به شتاب فرد مصدوم را از منطقه آلوده وارد هوای آزاد کنید و به سرعت با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید.