برج کبوترخانه ای در درچه توسط مالکش تخریب شد

ارسال در حوادث

چند روز پس از بازدید رییس سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان از برج های کبوترخانه شهر درچه یکی از این برج ها واقع در محله "صحرا در" توسط مالکش تخریب شد.
مسؤول اجراییات شهرداری درچه در گفتگو با فرصت گفت: ماموران شهرداری در حین گشت زنی متوجه شدند که مالک برج با دلیل این که این مکان ملکی شخصی اش می باشد با بیل مکانیکی اقدام به تخریب برج نموده است. مامورین پس از توقف کار مراتب را به اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرستان خبر دادند و یگان حفاظت به محل اعزام شد و برای مالک پرونده تشکیل شدتا از طریق قانونی و قضایی موضوع پیگیر ی شود.
رضایی افزود: قانون در این گونه موارد می گوید علی رغم این که مکان تاریخی مالکیت خصوصی دارد، برای تخریب آن باید از اداره میراث فرهنگی مجوز اخذ شود در غیر این صورت می توان از مالک شکایت کرد. رییس نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان خمینی شهر نیز با اشاره به این که هیچ یک از برج های کبوترخانه در مالکیت شهرداری یا میراث فرهنگی نیست افزود: ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که جلوی تخریب این بنای تاریخی را بگیریم و در حال پیگیری مساله از طریق قضایی هستیم.
حبیبی افزود: روز بعد از حادثه اسناد و مدارک این برج برای ثبت ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد.
این در حالی است که اگر برج مذکور ثبت ملی شده بود حاشیه امنیتی بیشتری داشت و پیگیری های قضایی اینک با سهولت بیشتری صورت می گرفت. دکتر الهیاری در بازدید خود بر ثبت ملی این برج ها تاکید کرده بود.
گفتنی است مشابه چنین اتفاقی حدود 5 سال پیش در درچه به وقوع پیوسته است و تکرار این حوادث حکایت از آن دارد که برخی هنوز به حفظ آثار باستانی بی اعتنا هستند و تخریب آنها را جرم نمی دانند.