اصفهان ۶۰۰هزار موتورسیکلت دارد/سهم ۴۴درصدی از کشته های تصادفات

ارسال در حوادث

 جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: در شهر اصفهان ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت وجود دارد که ۴۴ درصد تلفات تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.
به گزارش فرصت آنلاین به نقل ازخبرنگار مهر، سرهنگ حسین حسین‌زاده ظهر یکشنبه در همایش تجلیل از نمونه‌های ترافیکی و راهوارن محله استان اصفهان که در تالار اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی اصفهان برگزار شد با اشاره به اینکه ارتقای ترافیک از نشانه‌های توسعه پایدار است، اظهار داشت: متاسفانه در ارتقای فرهنگ ترافیك خوب عمل نشده و برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه کاهش تخلفات، تصادفات و تلفات جاده‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم، ادامه داد: اگر می خواهیم كشور ما در بخش های مختلف رشد و پیشرفت داشته باشد باید روند كشته های ناشی از تصادفات را متوقف كنیم.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینكه كشته‌های ناشی از تصادفات در سنین بهره‌وری و بین ۱۵ تا ۶۵ سال هستند، گفت: هر تلفات جاده‌ای یك میلیارد تومان و هر مصدوم بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان به كشور خسارت وارد می‌كند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۲ تلفات تصادفات جاده‌های کشور ۲۷ هزار نفر بوده است، افزود: این در حالی است که طی یک دهه این آمار را در ۱۰ سال به ۱۷ هزار نفر رساندیم و این در حالی است که این میزان بر اساس دستورات رهبر معظم انقلاب این میزان نیز برای کشور اسلامی شایسته نیست.

سرهنگ حسین زاده با اشاره به اینکه در سال گذشته تنها در اصفهان ۱۰ هزار نفر در حوادث رانندگی مصدوم شدند، ابراز داشت: كه البته این عده نه تنها خودشان آسیب جدی دیدند بلكه مشكلات زیادی را برای خانواده های خود و حتی بخش های دیگر جامعه تحمیل كردند.

وی به نگرانی مسئولان استان در زمینه پدیده اینورژن و آلودگی هوا در آذرماه اشاره كرد و اظهار داشت: سال گذشته به خاطر آلودگی هوا استان اصفهان تنها پنج تا شش روز هوای سالم داشت.

۶۰ درصد آلودگی کلانشهر اصفهان ناشی از موتورسیکلت‌هاست

سرهنگ حسین زاده با طرح این سوال كه چرا اصفهان باید به علت آلودگی هوا بالاترین آمار بیماری سرطان و ام اس و بیماری‌های تنفسی را داشته باشد، گفت: پلیس در این زمینه وارد عمل شد و با استفاده از اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان علمی تحقیقات گسترده‌ای را آغاز كرد كه نتیجه این تحقیقات نشان داد ۶۰ درصد آلودگی كلانشهر اصفهان مربوط به خودرو و موتورسیكلت است.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان طرح برخورد با خودروهای دودزا و جلوگیری از تردد آنها را یكی از طرح‌های پلیس برای كاهش آلودگی هوا در ماه آینده سال عنوان كرد و ابراز داشت: در این زمینه برخورد با موتورسیکلت سواران که ۶ برابر خودورها آلودگی هوا و ۱۰ برابر خودروها آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند را دستور کار داریم.

وی با بیان اینكه پلیس سالها موتورسیكلت توقیف می كند اما هیچ اتفاقی در ارتقای فرهنگ موتورسواران رخ نداده است، اظهار داشت: از ۱۶ اسفند ماه سال گذشته پلیس اصفهان طرح ویژه‌ای را در دستور كار خود قرار داد و با استفاده از شیوه ادب و متانت و صحبت با موتورسواران فرهنگ استفاده از كلاه ایمنی را در بین آنها ترویج كرد كه نتیجه این طرح بعد از شش ماه منجر به كاهش ۲۰ درصدی كشته های سوانح رانندگی در هسته مركزی شهر اصفهان شد و بنابر اعلام مركز فوریت‌های پزشكی اصفهان برای اولین بار تخت‌های آی سی یو از مصدومان ناشی از حوادث رانندگی خالی شد.

سرهنگ حسین زاده اقدامات صورت گرفته را كافی ندانست و گفت: هنوز در شهرهای بزرگ استان همچون كاشان، نجف آباد، شهرضا و خمینی شهر به واسطه عدم استفاده از كلاه ایمنی جوانان زیادی كه به عنوان نیروهای بالقوه این مرز و بوم هستند را از دست می دهیم كه می طلبد تا در زمینه آموزش و آگاه سازی مردم تلاش بیشتری شود.

وی همچنین به وجود ۶۰۰ هزار واحد موتورسیکلت در شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: از این رو تکلیف ما فرهنگسازی است و با توجه به اجرای طرح‌های پیشگیرانه در هسته مرکزی شهر اصفهان استفاده از کلاه ایمنی موتورسیکلت به ۶۰ درصد رسیده که نتیجه آن کاهش سهم کشته‌های موتورسیکلت تا ۴۴ درصد بوده است.