3 نفر در کانال نکوآباد غرق شدند

ارسال در حوادث

جمعه ششم اردیبهشت ساعت 20 : 21 صدای کوبیدن پی در پی درب یک کارگاه در کنار کانال نکوآباد کارگران را به پشت درب فرا خواند. درب کارگاه باز شد و جوانی موتورسوار که از سرما سر و صورت خود را پوشانده، در حالی که با دست به کانال اشاره می کرد، سراسیمه گفت: یک ماشین افتاد توی کانال.
از اينجا به بعد را مردم حاضر در صحنه روايت مي كنند؛  روايتي كه عليرغم تماس مكرر با آتش نشاني موفق به دريافت تأئيديه يا تكذيبيه آنها نشديم.
کارگر که چشمش به کانال بدون حفاظ و تاریک افتاد، ته ماشین هنوز پیدا بود. ساعت 26 :21  اولین تماس با آتش نشانی گرفته شد، خودرو بنز آتش نشانی با تانکر پر از آبش حدود 8 دقیقه بعد در صحنه حاضر شد اما از غواص خبری نبود! سر و صدای مردم به خاطر تاخیر در رسیدن غواص بلند شد. ماشین بعدی آتش نشانی رسید بدون اینکه غواص لباس پوشیده باشد. یکی از شاهدان عینی می گوید: غواص به آهستگي مشغول پوشیدن لباس بود و مردم هم مدام اعتراض مي كردند. معلوم نشد به چه علتی اما ماموران آتش نشانی دوباره با مرکزشان تماس گرفتند. چند دقیقه طول کشید تا یک مامور دیگر آمد البته باز هم بدون لباس غواصی!  لباس غواصی نپوشید و پرید وسط آب و البته جنازه پدر خانواده را بالا کشید! خودرو پیکانی را که هنوز مادر باردار را به همراه دختر 8 ساله اش در خود نگه داشته بود، جرثقیل از آب بالا کشید. مادر و دختر هنوز نفس می کشند. نیروهای اورژانس عملیات احیا را آغاز می کنند. یکی دیگر از شاهدان می گوید: دختر بچه را که از ماشین بیرون آوردند، آب از دهانش خارج می شد و پلک هایش هم تکان می خورد. بعد از اجرای عملیات احیا فورا به بیمارستان شهید اشرفی منتقل شدند اما دیگر دیر شده بود و مادر و کودک هم به پدر پیوستند.

توضیحان مسوول اورژانس
اگرچه موفق نشدیم با مسوولان سازمان آتش نشانی در این باره گفتگو کنیم و توضیحات آن ها را درج نماییم اما سعی می کنیم در شماره آینده توضیحات این سازمان را نیز به اطلاع خوانندگان برسانیم. در این باره با مسوول اورژانس تماسی برقرار کردیم، حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار فرصت مبنی بر چگونگی حضور نیروهای اورژانس در سر صحنه حادثه گفت: ساعت 21:45 با مرکز اورژانس تماس گرفتند بلافاصله آمبولانسی از بیمارستان شهید اشرفی به محل اعزام شد. حسینی می افزاید: هنگامی که نیروهای ما در محل مستقر شدند، نیروهای آتش نشانی در صحنه حاضر بودند. متاسفانه پدر خانواده غرق شده و جنازه وی از آب بیرون آورده می شود ولی عملیات احیا بر روی مادر و دختر انجام شده و به بیمارستان منتقل شدند اگرچه دختر و مادر باردارش نیز پس از 45 دقیقه در بیمارستان درگذشتند.

مسوولیت کانال نکوآباد با کجاست؟
این حادثه و حوادث مشابه که طی چند سال اخیر اتفاق افتاد این سئوال را مطرح می کند که مسئولیت کانال و ایمنی آن با کیست؟ در این مورد با یک منبع آگاه در شهرداری خمینی شهر گفتگو کردیم. وی در این باره گفت: طبق قانون شهرداری ها مصوب سال 1334 (تبصره 6 ماده 96) اراضی کوچه ها، میدان ها، پیاده روها، خیابان ها، معابر، بن بست ها، کانال ها و رودخانه ها ملک عمومی مردم و در مالکیت شهرداری است لیکن حکم مقرر در این تبصره با عنایت به تصویب ماده 2 قانون آب و نحوه ملی شدن مصوب سال 1347 مالکیت شهرداری قطع و به عبارتی فسخ شد و به دولت واگذار گردید. دولت هم آن را به آب منطقه ای واگذار کرد. طبق قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال 1361 به صراحت ماده های 1 و 2 و تبصره های ذیل مالکیت کانال های عمومی متعلق به جمهوری اسلامی و از طرف حکومت به وزارت نیرو و آب منطقه ای واگذار می شود. اداره حقوقی ریاست جمهوری طی نظریه شماره 24893 در تاریخ 22/ 9/ 1374 بر مالکیت دولت بر بستر رودخانه ها و نهرها صحه می گذارد و بدین گونه مالکیت شهرداری از بین می رود. در تاریخ 26/5/84 جلسه ای به منظور ایمن سازی کانال در فرمانداری خمینی شهر با حضور فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر و نمایندگان اداره آب تشکیل گردید و ایمن سازی کانال به عهده آب منطقه ای گذاشته شد.
غضنفرپور مسوول تقسیم آب خمینی شهر در شرکت میراب زاینده رود در پاسخ به سئوال فرصت مبنی بر اینکه مسوولیت کانال و ایمنی آن با کجاست، گفت: این کانال در حریم آب منطقه ای است و ما در سال های گذشته بخش هایی از آن را ایمن سازی کردیم. وی افزود: از آن جا که این منطقه حریم آب منطقه ای است تردد ممنوع می باشد به همین علت مدتی هم این جاده مسدود شد اما فرمانداری به دلیل اینکه این منطقه محل رفت و آمد مردم است، دستور گشودن مجدد این منطقه را داد و حریم کانال باز شد. پس از مدتی شهرداری بدون مجوز اقدام به آسفالت این منطقه کرد و ما از شهرداری شکایت کردیم. غضنفرپور همچنین در رابطه با حصارکشی اطراف کانال نیز گفت: حصارکشی با سازمان آب منطقه ای است اما از آن جا كه نصب حفاظ کامل مانع از لایروبی کانال می شود، نمی توانیم اطراف کانال را به طور کامل حصار بکشیم.

طومار شهروندان خطاب به نماینده
حدود 40 نفر از همشهری ها طوماری در همان محل نوشته و امضا کردند. (متن این طومار در دفتر نشریه موجود است.) در این طومار از نماینده خمینی شهر در مجلس تقاضا شده که رسیدگی به این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهد.
گفتنی است در این حادثه فضل الله مردانی کارمند پیربکرانی مخابرات شهید نوروزی خمینی شهر  برای اتصال دو خط تلفن مسکن مهر که قرار بود برای افتتاح توسط رییس جمهور آماده شود، شب هنگام به خمینی شهر فراخوانده شد. وی که همراه خانواده اش سوار بر خودرو پیکان به سمت منطقه مسکن مهر می رفت، پس از عبور از پل در تاریکی به درون کانال افتاد. در این حادثه پدر، مادر و دختر 8 ساله شان کشته شدند.