چرا چهارراه ماربین به رسمیت شناخته نمی شود؟!

ارسال در حوادث

مردم، آن را به خیابان دستگرد نیز می شناسند چراکه یک سر این خیابانِ طویل به محله دستگرد منتهی می شود. اما نام رسمی این جا که سر دیگرش به خیابان شهید فهمیده متصل می شود، "ماربین" است. چهار راه ماربین در نزدیکی کلانتری 13 (خیابان آیت اله اشرفی) از یک طرف به میدان شهدا می رسد و از روبرو نیز راهی اصفهان می شود و می توان آنرا از ورودی های شهر به حساب آورد.


حادثه خیز بودن یا نبودن؟


چهار راه ماربین اگرچه عمر زیادی ندارد اما به گواه کسبه محل به عمر چندین نفر پایان داده است و اگرچه 3-2 سال از افتتاحش می گذرد اما گویی چندان کسی آن را به رسمیت نشناخته است. نه پلیس راهور ماموری برای آن می گمارد و نه اداره برق پروژکتور یا چراغی بر فراز آن نصب می کند. حتی رانندگان هم در بسیاری موارد چراغ قرمزش را رد می کنند و این در حالی است که شهرداری در 200 متری چهارراه تابلوی هشدار –به چهارراه نزدیک می شوید- نیز نصب کرده است. همه این موارد دست به دست هم می دهند تا این چهار راه و کسبه اطرافش مرتب شاهد تصادفاتی باشند که در بیشتر مواقع نیاز به رسم کروکی دارد. همین می شود که کسبه از آن به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز شهر یاد می کنند اگرچه پلیس راهور به تازگی نام این چهار راه را از لیست نقاط حادثه خیز حذف کرده است!


80 تصادف در 180 روز


یکی از کسبه محل می گوید: "همین چند وقت پیش تصادفی رخ داد که برای انتقال مجروحین به بیمارستان به جز 2 دستگاه آمبولانسی که از اورژانس اعزام شد یک دستگاه آمبولانس نیز از هلال احمر در صحنه حاضر شد. مسوول اورژانس نیز گفته این شهروند را تایید می کند و می گوید: در تاریخ 10 شهریور دو دستگاه موتور سیکلت در این چهارراه با هم تصادف کردند که 4 مصدوم به جا گذاشت. مصدومین از ناحیه سر ، ساق پا و لگن، دچار شکستگی شده بودند.


یکی دیگر از کاسب های این خیابان هم خبر از تصادف شاگرد مغازه اش در این چهارراه می دهد و می گوید: شکستن پای شاگردم در این تصادف همان و بستری شدن 3 ماهه اش در خانه نیز همان. حتی یکی از تعمیرکاران این خیابان برای اثبات گفته هایشان پیشنهاد می دهد تا تصادفاتی را که دوربین مداربسته مغازه اش ضبط کرده، تماشا کنیم.
یکی دیگر از منابع آگاه نیز این نقطه را به سبب استقرار و عبور و مرور کامیون ها و همچنین عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و بی احتیاطی خصوصا از جانب موتور سواران، از جمله نقاط حادثه خیز می داند و خبر از وقوع حدود 80 تصادف در این نقطه در 6 ماهه اول امسال می دهد که چیزی حدود 40 درصد آن ها موجب وارد آمدن خسارات شدید جانی به افراد شده است.


جای مامور راهنمایی و رانندگی خالی!


بدیهی است که گماردن تنها یک مامور راهنمایی و رانندگی در این نقطه از بسیاری تخلفات و در نتیجه تصادفات جلوگیری می کند اما جای بسی تاسف است که پلیس راهور شهرستان حتی حاضر نیست در این باره نظر فنی اش را به خبرنگار فرصت اعلام نماید!


وجود شانه خاکی که در خیابان ماربین -که به سمت دستگرد می رود- باعث کاهش عرض خیابان شده، از نظر کسبه محل از دیگر علل تصادف است. مسوول ترافیک شهرداری در این زمینه می گوید: لوله آبی که از این جا عبور می کند نیاز به حریم دارد و از آن جا که عموما ماشین های سنگین از اینجا به سمت خیابان شهید فهمیده سرازیر می شوند، احتمال اینکه به لوله آسیب برسانند زیاد است و برای همین نمی توانیم این حریم را تخریب کنیم. وطنخواه علت اصلی تصادفات این نقطه را تاریکی شب ها می داند و می افزاید: به زودی از سمت اصفهان به خمینی شهر در این نقطه سرعت گیر چراغ دار تعبیه می کنیم تا کمی از شدت تاریکی بکاهد.


حق با شهرداری است یا اداره برق؟


اما به نظر می رسد مشکل تاریکی این منطقه را که به علت مسکونی نبودن و جنبه تجاری و زراعی داشتن، به شدت با کمبود نور مواجه است، به جز اداره برق هیچ ارگان دیگری قادر به حل کردن نباشد. رییس اداره برق اما در این باره می گوید: تامین روشنایی معابر و کوچه ها و خیابان ها به کلی به عهده شهرداری است. استکی با استناد به بند 2 ماده 55 وظایف شهرداری ها می افزاید: ما تنها در زمانی که برق معابر دچار آسیبی بشود، موظف به تعمیر آن هستیم.


یکی از برقکاران شهرداری در این باره می گوید: اگرچه هزینه برق معابر و کوچه ها و خیابان ها را شهرداری پرداخت می کند اما نصب و برق کشی آن به عهده اداره برق است ولی با این وجود شهرداری به دلیل اینکه این تاریکی موجب وارد آمدن خسارات و تلفات به مردم نشود حدود یک سال پیش اقدام به نصب چند پروژکتور در این چهارراه نمود. کاشی ادامه داد: اما اداره برق با این توجیه که پروژکتور ها برق زیادی مصرف می کنند چند بار سیم آن ها را قطع کرد و ما دوباره وصل کردیم اما بعد از مدتی که دیدیم وجود پروژکتورها دردی از مردم دوا نمی کند برای جلوگیری از به سرقت رفتن آن ها، باز کردیم. وی می گوید: چاره کار این است که اداره برق چند چراغ لاک پشتی در این نقطه نصب نماید.


کارشناس حقوقی شهرداری نیز این گفته رییس اداره برق را رد می کند و می گوید: بسیاری از مواد آیین نامه وظایف شهرداری ها که در سال 1334 تنظیم شده، اصلاحیه خورده است چراکه قوانینش مربوط به زمانی است که همه امور شهری از قبیل تامین آب و برق و... بر عهده شهرداری ها بود اما امروزه بسیاری از این وظایف به دیگر نهاد ها و ارگان ها محول شده است. دیباجی به عنوان مثال به قانون جواز کسب اشاره می کند و می گوید: طبق این آیین نامه صدور جواز کسب هم یک زمانی جزو وظایف شهرداری ها بوده اما سال هاست که به عهده اصناف گذاشته شده است.


جان یک انسان چند می ارزد؟!


حال سوال اینجاست آیا در جایی که سخن از جان انسان هاست، اما و اگر آوردن به دور از عدالت وانصاف نیست؟
از اداره برق انتظار می رود که در اینچنین مواردی که نصب تنها چند چراغ می تواند جان چندین انسان را نجات بدهد حتی اگر به واقع در شرح وظایفش هم نیامده است کمی از قید و بند قانون بیرون بیاید و از پیش آمدن تصادفات مرگبار جلوگیری کند.


دست در دست هم نهیم به مهر


تمامی ارگان ها در این موارد وظیفه دارند دست در دست هم به خدمت شهروندان بیایند و با همکاری گره از مشکلات بگشایند. خصوصا که به گفته کارشناس تاسیسات شهرداری دو نهاد شهرداری و اداره برق سابقه همکاری های خوب و تاثیر گذاری در این زمینه داشته اند. رفیعی، تامین روشنایی خیابان بوعلی را از جمله این موارد ذکر می کند که با توافق و تعامل این دو ارگان به خوبی شکل گرفته است. نجات جان و مال شهروندان از مهم ترین وظایف هر کدام از ماست و ما را چه می شود که در پرداختن به بزرگ ترین وظیفه و مسئولیتمان کوتاهی می کنیم؟! به چه کار مشغولیم که از حفظ جان مردم غافل شده ایم؟!


در جایی که تنها استقرار یک مامور راهنمایی و رانندگی و نصب چند چراغ لاک پشتی می تواند جان خیلی ها را نجات بدهد و کیان چندین خانواده را حفظ نماید، اما و اگر آوردن چه محلی از اعراب می تواند داشته باشد؟!


تقاطع غیر هم سطح ماربین


اگرچه به استناد گزارش شماره 102فرصت درباره رینگ چهارم اصفهان، این منطقه نیز در مسیر رینگ قرار دارد و چهارراه ماربین تبدیل به یک تقاطع غیر هم سطح خواهد شد اما این برای سرباز زدن از انجام وظیفه بهانه خوبی نیست و به فرموده قرآن کریم "نجات یک انسان از مرگ مثل این است که به همه انسان ها حیات بخشیده باشی"