برخی مدارس خمینی شهر برای خراب شدن نیاز به زلزله هم ندارد

ارسال در حوادث

فرسودگی 50 درصد از مدارس شهرستان و بحران آفرین بودن آن در صورت وقوع زلزله، به یکی از موضوعات اصلی نشست مدیریت بحران تبدیل شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، در این نشست که اول آذرماه در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، سرپرست فرمانداری شهرستان جلسه مدیریت بحران را فرصت مناسبی برای شناسایی نقاط ایمن شهرستان، مشخص شدن وظایف دستگاه های مختلف در صورت وقوع زلزله، در نظر گرفتن سوله ای برای انبار آذوقه و... دانست. راعی افزود: تراکم بالای جمعیت و بافت فرسوده گسترده ای که در شهرستان داریم ما را بر آن می دارد که برای مقاوم سازی ساختمان ها اقدام کنیم.

 

در ادامه معاون عمرانی فرمانداری با بیان اینکه 50 درصد از مدارس ما فرسوده است، گفت: مطلوب این است که در مانور سراسری زلزله که روز 8 آذرماه در مدارس برگزار می شود، وضعیت مدارس از نظر چگونگی امدادرسانی بررسی شود. عکافیان افزود: باید مدرسه ای انتخاب شود که راه ورودی برای خودروهای امدادی، لودر و... نداشته باشد تا دریابیم که در صورت وقوع زلزله چطور باید به آسیب دیدگان کمک کنیم. وی تعریض مسیرهای منتهی به مدارس را یکی از اقدامات اولیه ای دانست که باید توسط شهرداری صورت بگیرد تا در صورت وقوع زلزله راه بر خودروهای امدادی گشوده باشد.


مسئول واحد کاهش بلایای شبکه بهداشت نیز در ادامه با تاکید بر اینکه 60 درصد از تلفات و 40 درصد از مجروحیت ها در هنگام وقوع زلزله از سقوط وسایل موجود در ساختمان ها ناشی می شود، ایمنی غیر سازه ای ساختمان ها را راه حل مفیدی برای کاهش تلفات و خسارات در هنگام زلزله دانست. خانم پیمانی افزود: کمدها، قفسه ها و... باید در اتاق ها جاسازی شود.
یکی دیگر از کارشناسان شبکه بهداشت نیز در همین رابطه گفت: در سطح شهرستان مدارسی داریم که برای تخریب نیازی به زلزله هم ندارد و با کوچکترین ضربه ای ویران می شود و این در حالی است که در برخی مدارس شهرستان 400 دانش آموز تحصیل می کنند که در صورت وقوع زلزله در هنگام روز، فاجعه به بار خواهد آمد.
خانم بدیعی نیز در رابطه با لزوم ایمنی غیرسازه ای مدارس افزود: تخته سیاه ها به دیوار محکم نشده، نیمکت ها کنار پنجره ها قرار گرفته و پله ها ناایمن است و همین بسیار خطر آفرین خواهد بود.


در ادامه صفار معاون خدمات شهری شهرداری عملیاتی شدن زنگ زلزله در مدارس را یکی از راهکارهای بالا رفتن توانایی در برابر زلزله دانست و گفت: مانور زلزله که همه ساله برگزار می شود باید به گونه ای باشد که دانش آموزان فقط به چشم یک سرگرمی به آن نگاه نکنند و آن را جدی بگیرند.

گزارش مشروح این نشست در دوهفته نامه فرصت منتشر خواهد شد.