سرانجام پس از 13 سال تلاش نخستین متروی اصفهان 15 شهریور از روبان افتتاحیه عبور می‌کند

ارسال در در شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اگرچه تبریزی‌ها خیلی زودهنگام جشن شادی خود را آغاز کردند و خبر از پیوستن تبریز به باشگاه شهرهای دارای مترو دادند، اما افتتاح متروی تبریز طبق قرارداد با شرکت چینی مستلزم انجام عملیات آزمایشی واگن‌ها و کابین‌ها در اصفهان است که طبق آخرین خبر ویزای 5 تن از مهندسین چینی برای عزیمت به اصفهان و تحویل این سامانه پس از آزمایش کنترل کیفی بر روی ریل، صادر شده است و در ماه آینده این ناظران شرکت سازنده چینی به ایران می‌آیند.
اکنون دو محموله واگن‌ها به تبریز رسیده است، اما از واگن‌ها در اصفهان خبری نیست که در یافتن پاسخ این سئول، موضوع را از مسئولان استان اصفهان جویا شدیم.
آخرین شهر جهان که دارای مترو شده، پاناماسیتی بوده و اکنون شهرهای اصفهان و تبریز باهم کورس بستند تا شهر بعدی در فهرست باشگاه شهرهای مدرن مترودار جهان باشند و در ایران هم بعد از تهران و مشهد به عنوان کلان‌شهر سوم دارای مترو شناخته شوند.
به گزارش خبرنگار فارس در اصفهان، سرانجام یلدای بلند شهروندان سه کلان‌شهر اصفهان و تبریز و شیراز قرار است به صبح امید گرو بخورد، در روزهای گذشته خبر رسمی شدن قرارداد خرید واگن‌های این 3 شهر از شرکت چینی باعث خوشحالی اصفهانی‌هایی شد که حالا 13 سال و به قولی نزدیک 15 سال است با وعده‌های جورواجور روبرو شدند، اما در عمل به دلیل عدم حمایت بودجه‌ای دولت قبل از مترو و نیز تحریم در خرید قطعات آرزویشان محقق نشد و دیگر از شنیدن اخبار رکود و حاشیه‌های متروی پر بحث اصفهان خسته شده بودند.
 
آن طرف داستان مطالعات متروی تبریز از سال 84 آغاز و سازمان قطار شهری این کلان‌شهر شروع به کار کرد، یعنی باز تبریزی‌ها در پیشبرد و تسریع عملیات مترو 5 سال جلوتر عمل کردند، البته بعید است که صحبت شهرداری تبریز و سازمان قطار شهری این شهر با توجه به پیچیدگی این طرح و الزام افتتاح متروی تبریز پس از اصفهان، این طرح تا 25 روز آینده که مسئولان تبریزی گفتند، روی ریل برود و قطعاً آب چند ماه دیگر را خواهد خورد.
حکایت متروی کرج هم که 12 سال از شروع عملیات آن می‌گذرد با توجه به نزدیکی به پایتخت، داستان کلاف سردر گم دیگری است که در عصر فناوری شهرنشینی مدرن، ایران را با مشکل روبرو کرده و در قیاس با کلان‌شهرهای دنیا دچار افت امکانات شهری مدرن می‌کند.
* محموله واگن‌ها توسط ناوگان «بوژی کش» اردیبهشت به اصفهان می‌رسد
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس از ورود واگن‌های بارگیری شده اصفهان به شهر توسط ناوگان بوژی کش تا 15 اردیبهشت خبر داد و گفت: پس از ورود واگن‌ها حداقل 3 ماه هم صرف آزمایش و راه‌اندازی نهایی و امتحان خطوط و تأمین کسری‌ها خواهد شد و حدود 5 ماه دیگر در شهریورماه خط اول مترو اصفهان افتتاح و اولین بلیت‌های شادی‌آفرین این تحول شهری به فروش می‌رسد.
جواد شعرباف ادامه داد: زیرساخت‌های فعلی با توجه به آلودگی هوا برای اصفهان کافی نیست و آمدن مترو فتح باب مبارکی برای تأمین سلامت محیط‌زیست و شهروندان است.
 
وی اضافه کرد: زحمات شهرداری، شورای شهر و خادمان سازمان قطار شهری به ثمر نشسته و فاز اول خط یک مترو اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری اصفهان نیز آغاز می‌شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به ورود عملیات اجرایی مترو اصفهان به سال سیزدهم، مهم‌ترین مشکلات را در سه بخش اعتبارات، تجهیزات و مهندسی عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از تأخیر در راه‌اندازی مترو به دلیل تحریم ایران و دشوار شدن انتقال اعتبارات به خارج از کشور رخ داد.
شعرباف با بیان اینکه بودجه دولتی رسیده است، ابراز داشت: طی 12 سال تنها 1000 میلیارد تومان به این طرح اختصاص‌یافته که کافی نیست و از سال جاری یک هزار میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود تا این پروژه تکمیل شود.
وی تأکید کرد: شهرداری تاکنون بار دولت را به دوش کشیده و هیچ طرحی از نظر مخارج و پیچیدگی عملیات‌های مختلف فنی، مهندسی، عمرانی، زیرساختی و نرم‌افزاری به پای پروژه مترو نمی‌رسد و تازه در اصفهان مشکلات ویژه‌ای هم برای تحقق این طرح وجود داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان، عمده فعالیت‌های مترو را در زیرزمین دانست و بیان کرد: این بخش کوچکی که از فعالیت مترو بر روی زمین است و برخی شهروندان از ایجاد مزاحمت شهری به وسیله آن گلایه دارند، شاید یک پنجاهم کل طرح باشد و احداث تونل‌ها و تأسیساتی که شهروندان ندیدند و با فناوری روز ایجادشده بخش شگفت‌انگیز و قابل تأمل ماجرا است.
وی در تشریح خدمات عملیاتی شده، عنوان کرد: 12 کیلومتر از مسیر مترو ریل‌گذاری شده است، اما به دلیل آماده نبودن ایستگاه‌های شهدا و تختی اکنون فاز یک به بهره‌برداری می‌رسد و همچنین ادامه خط یک هم تا پایانه صفه منتظر جبران تأخیر در احداث دو ایستگاه باقی مانده است که در مجموع حدود 10 ایستگاه کامل شده و 8 ایستگاه در مرحله سازه‌سازی است.
*رفع خطر مترو برای ابنیه تاریخی اصفهان/نقشه طرح به تأیید سازمان میراث رسیده است
این مسئول با انتقاد از فضایی که مترو را ضد میراث فرهنگی معرفی می‌کند، یادآور شد: مترو از فاصله 50 متری سی و سه پل عبور کرده و به سمت شمس‌آبادی متمایل است، به طوری که تحقیقات لازم از سوی سازمان میراث فرهنگی در زمینه آسیب نرساندن به میراث فرهنگی اصفهان انجام‌ شده و گزارش مکتوب این تحقیقات موجود است، همچنین مطالعات و معماری این طرح منطبق بر معماری اسلامی و سنتی اصفهان لحاظ شده است.
شعرباف اذعان داشت: سه مشاور در حال انجام مطالعات خط دوم هستند، به طوری که فاز یک مطالعات خط دوم در نیمه اول امسال به پایان می‌رسد و با پایان یافتن این فاز، پروژه به مناقصه گذاشته شده و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، همچنین خط دوم مترو از شمال شرقی اصفهان آغاز شده و در غرب به خمینی‌شهر ختم می‌شود.
به گزارش فارس، اکنون که اعتبار 28 هزار یورویی وزارت کشور هم تصویب ‌شده تا به طرح متروی شهرهای سه‌گانه اصفهان، تبریز و شیراز تزریق شود، تازه مدیران اصفهانی پس از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر سال‌های قبل نفس راحتی می‌کشند، گرچه بازهم مترو مثل افعی گرسنه‌ای بودجه‌ها را می‌بلعد و برای تداوم این طرح‌ها بودجه‌های کلانی نیاز است.
در بررسی‌های به عمل آمده، راهکار جلب سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی برای تکمیل متروی اصفهان، شاید بهترین و از معدود راه‌های موجود باشد، اما متأسفانه با جو کاغذبازی و خشکی روابط اداری، مالیات و عوارض‌های سنگین و مهم‌تر از همه عدم تضمین سود سرمایه‌گذاری، هرکس برای مشاوره سرمایه‌گذاری در مترو اصفهان پیش می‌آید، پس از چند روز واکاوی محیط و طرح عقب‌گرد کرده و با بقچه سرمایه‌اش رهسپار کیش و مناطق آزاد و...می‌شود.
* متروی تبریز فقط در صورت ایجاد خط اول اصفهان افتتاح می‌شود
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و محیط‌زیست شورای شهر اصفهان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد ترخیص و حمل واگن‌های مترو از گمرک با اشاره به اینکه واگن‌های سه کلان‌شهر اصفهان، تبریز و شیراز باهم و مطابق قرارداد مشترک با شرکت چینی به کشور فروخته شده است، متذکر شد: این واگن‌ها قبل از سال نو به بندرعباس رسیده و همزمان مراحل ترخیص واگن‌های سه شهر انجام ‌شده و محموله اصفهان و تبریز به قصد مقصد بارگیری شده است.
ابوالفضل قربانی در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اعلام زودهنگام افتتاح متروی تبریز و معرفی به عنوان سومین شهر دارای مترو در کشور، عنوان کرد: اگرچه واگن‌های تبریز قبل از عید و زودتر از اصفهان بارگیری شده و حرکت کرده است، اما به دلیل مسیر طولانی‌تر، توقف چندروزه محموله در نائین و همچنین این مسئله که طبق قانون باید محموله واگن‌های تبریز ابتدا تحویل گمرک شود و سپس برای مقصد نصب مجدداً حرکت کند، امکان ندارد مترو تبریز زودتر از اصفهان افتتاح‌شده و به حرکت درآید.
وی با تبلیغاتی خواندن برخی از اخبار و پیشگویی‌ها، عنوان داشت: با توجه به اینکه در قرارداد شرکت فروشنده چینی تأکید شده که انجام تعهدات پرداختی کامل ایران منوط به عملیات آزمایش و راه‌اندازی خط مترو در اصفهان است و در صورت امتحان پس دادن واگن‌ها بدون اشکال در اصفهان، خطوط تبریز و سپس شیراز به راه می‌افتد، افتتاح متروی تبریز را منوط به این آزمایش و عملیات، طبق قرارداد در اصفهان دانست.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و محیط‌‌زیست شورای شهر اصفهان اضافه کرد: مطابق قرارداد شرکت مادر تخصصی توسعه زیرساخت‌های ریلی شهری ایران با شرکت تولیدکننده چینی، باید در ماه آینده کارشناسان کنترل کیفیت و تحویل خط این شرکت در اصفهان حضور یافته و با عملیات حرکت آزمایشی و کنترل استانداردهای نصب خطوط و نرم‌افزارها را چک کنند و در حضور ناظران، مهندسان فنی شهرداری اصفهان و شرکت مادر تخصصی توسعه زیرساخت‌های ریلی و نیز مدیران و ناظران کیفی سازمان قطار شهری اصفهان، این سیستم نقلیه پیشرفته را به قطار شهری اصفهان تحویل دهند و طبق قرارداد در این صورت دیگر شهرها می‌توانند، واگن‌های خود را روی ریل قرار دهند.
قربانی بیان داشت: واگن‌های اصفهان به طور مستقیم در حال حرکت از بندرعباس به اصفهان است و بدون واسطه روی ریل می‌رود، در صورتی که واگن‌های تبریز باید ابتدا تحویل گمرک تبریز شود و از ناوگان حمل تخلیه‌شده و مجدد به سمت مقصد و روی ریل قرار گرفتن حرکت کند که این خود زمانبر است، اما واگن‌های اصفهان این شرایط را نداشته و مستقیم روی ریل می‌روند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای شهر اصفهان تأکید کرد: با توجه به سیستم حمل‌ونقل ناوگان‌های سنگین «بوژی» که از پیشرفته‌ترین و مطمئن‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل قطعات سنگین و دستگاه‌های صنعتی و ماشین‌آلات است و با توجه به حجم تردد سنگین در ایام تعطیلات و اتمام سفرها، حمل واگن‌ها کار ساده‌ای نبوده و قطعاً با رعایت اصول راهور، ایمنی و سرعت خاص مشخص‌شده جابجا می‌شود که این پروسه زمانبر است.
وی اظهار امیدواری کرد که در اوایل شهریورماه در صورت انجام دقیق مقدمات شاهد انجام افتتاحیه و روی ریل قرار گرفتن متروی اصفهان باشیم.
 
*رفاه شهری با قربانی کردن میراث تاریخی ارزشی ندارد
به گزارش فارس؛ اگرچه افتتاح فاز اول مترو در اصفهان نزدیک است، اما آنچه هنوز در ذهن دوستداران اصفهان موج می‌زند، این مطلب است که زیان‌آور بودن حرکت مترو در زیرزمین برای آثار تاریخی اجتناب‌ناپذیر است.
صرف‌نظر از مخاطرات، ماجراها و حواشی تلخ، شیرین، خنده‌دار و گاهی حزن‌آور مترو، کارشناسان زمین‌شناسی اثبات کردند که ارتعاش حاصل از حرکت مترو بر روی سازه‌های روی زمین تأثیر می‌گذارد و رفته‌رفته سبب ایجاد ترک ها و افول استحکام بناها می‌شود.
سرعت بالای مترو با وجود رعایت لایه‌های محافظ و جداره‌های ایمن در تونل‌ها سبب تکان‌های نامحسوسی در لایه‌های زمین و جابجایی تدریجی ذره‌های خاک می‌شود که بر پایه‌ها، ستون‌ها و پی‌های بناهای تاریخی اصفهان قطعاً تأثیر دارد.
اگرچه در حوادث نشست زمین و ترک خوردن برخی میراث در سال‌های اخیر مدیران شهر مترو را تبرئه کردند و نشست زمین را به شکل خنده‌داری به حوادث آبفا گره زدند، اما من که خود شاهد نشست زمین و حفره بزرگ به وجود آمده 2 سال قبل در راه گرد جنوبی سی و سه پل بودم، برایم روشن است که عجله مدیران شهرداری اصفهان و آبفای این استان و برخورد آن با تصویربرداری خبرنگاران خود مؤید تقصیر مترو و حفاری‌ها در بروز حادثه‌ای بود که شهرداری سعی داشت با زور بتن و خاک دستی حفره را پر کند و با کاشتن گل روی آن و ایجاد باغچه وانمود شود که اتفاق خاصی نیفتاده و اگر گفته مدیران مبنی بر حادثه محور آب و فاضلاب درست بود، دلیلی برای پنهان کردن آن هم وجود نداشت و این در صورتی بود که حوادث آبفا نمی‌تواند حفره‌ای به آن بزرگی ایجاد کند.
مدیران اصفهان‌دوست هم باید لحظه به لحظه امکان بروز این مشکل را رصد کنند و بدانند داشتن رفاه شهری به ارزش از دست دادن میراث چند هزارساله ارزشی نخواهد داشت و با به کار بردن تدابیر و ایمنی لازم آثار تاریخی را در برابر خطر احتمالی عبور مترو حفظ کنند.
در پایان این تحولات برای مردم اصفهان که سال‌هاست برخی طرح‌های ملی شهرشان روی زمین خاک بی‌مدیریتی و بی‌توجهی پایتخت‌نشینان را می‌خورد و با آلودگی هوا و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، شاید تحول در این «طرح پیر» 13 ساله بارقه‌ای از شادی و امید را برای مردم به ارمغان بیاورد.