سرانجام پس از 13 سال تلاش نخستین متروی اصفهان 15 شهریور از روبان افتتاحیه عبور میکند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اگرچه تبریزیâها خیلی زودهنگام جشن شادی خود را آغاز کردند و خبر از پیوستن تبریز به باشگاه شهرهای دارای مترو دادند، اما افتتاح متروی تبریز طبق قرارداد با شرکت چینی مستلزم انجام عملیات آزمایشی واگنâها و کابینâها در اصفهان است که طبق آخرین خبر ویزای 5 تن از مهندسین چینی برای عزیمت به اصفهان و تحویل این سامانه پس از آزمایش کنترل کیفی بر روی ریل، صادر شده است و در ماه آینده این ناظران شرکت سازنده چینی به ایران میâآیند.
اکنون دو محموله واگنâها به تبریز رسیده است، اما از واگنâها در اصفهان خبری نیست که در یافتن پاسخ این سئول، موضوع را از مسئولان استان اصفهان جویا شدیم.
آخرین شهر جهان که دارای مترو شده، پاناماسیتی بوده و اکنون شهرهای اصفهان و تبریز باهم کورس بستند تا شهر بعدی در فهرست باشگاه شهرهای مدرن مترودار جهان باشند و در ایران هم بعد از تهران و مشهد به عنوان کلانâشهر سوم دارای مترو شناخته شوند.
به گزارش خبرنگار فارس در اصفهان، سرانجام یلدای بلند شهروندان سه کلانâشهر اصفهان و تبریز و شیراز قرار است به صبح امید گرو بخورد، در روزهای گذشته خبر رسمی شدن قرارداد خرید واگنâهای این 3 شهر از شرکت چینی باعث خوشحالی اصفهانیâهایی شد که حالا 13 سال و به قولی نزدیک 15 سال است با وعدهâهای جورواجور روبرو شدند، اما در عمل به دلیل عدم حمایت بودجهâای دولت قبل از مترو و نیز تحریم در خرید قطعات آرزویشان محقق نشد و دیگر از شنیدن اخبار رکود و حاشیهâهای متروی پر بحث اصفهان خسته شده بودند.
Â
آن طرف داستان مطالعات متروی تبریز از سال 84 آغاز و سازمان قطار شهری این کلانâشهر شروع به کار کرد، یعنی باز تبریزیâها در پیشبرد و تسریع عملیات مترو 5 سال جلوتر عمل کردند، البته بعید است که صحبت شهرداری تبریز و سازمان قطار شهری این شهر با توجه به پیچیدگی این طرح و الزام افتتاح متروی تبریز پس از اصفهان، این طرح تا 25 روز آینده که مسئولان تبریزی گفتند، روی ریل برود و قطعاً آب چند ماه دیگر را خواهد خورد.
حکایت متروی کرج هم که 12 سال از شروع عملیات آن میâگذرد با توجه به نزدیکی به پایتخت، داستان کلاف سردر گم دیگری است که در عصر فناوری شهرنشینی مدرن، ایران را با مشکل روبرو کرده و در قیاس با کلانâشهرهای دنیا دچار افت امکانات شهری مدرن میâکند.
* محموله واگنâها توسط ناوگان «بوژی کش» اردیبهشت به اصفهان میâرسد
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در گفتâوâگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از ورود واگنâهای بارگیری شده اصفهان به شهر توسط ناوگان بوژی کش تا 15 اردیبهشت خبر داد و گفت: پس از ورود واگنâها حداقل 3 ماه هم صرف آزمایش و راهâاندازی نهایی و امتحان خطوط و تأمین کسریâها خواهد شد و حدود 5 ماه دیگر در شهریورماه خط اول مترو اصفهان افتتاح و اولین بلیتâهای شادیâآفرین این تحول شهری به فروش میâرسد.
جواد شعرباف ادامه داد: زیرساختâهای فعلی با توجه به آلودگی هوا برای اصفهان کافی نیست و آمدن مترو فتح باب مبارکی برای تأمین سلامت محیطâزیست و شهروندان است.
Â
وی اضافه کرد: زحمات شهرداری، شورای شهر و خادمان سازمان قطار شهری به ثمر نشسته و فاز اول خط یک مترو اصفهان به بهرهâبرداری میâرسد و عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری اصفهان نیز آغاز میâشود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به ورود عملیات اجرایی مترو اصفهان به سال سیزدهم، مهمâترین مشکلات را در سه بخش اعتبارات، تجهیزات و مهندسی عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از تأخیر در راهâاندازی مترو به دلیل تحریم ایران و دشوار شدن انتقال اعتبارات به خارج از کشور رخ داد.
شعرباف با بیان اینکه بودجه دولتی رسیده است، ابراز داشت: طی 12 سال تنها 1000 میلیارد تومان به این طرح اختصاصâیافته که کافی نیست و از سال جاری یک هزار میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود تا این پروژه تکمیل شود.
وی تأکید کرد: شهرداری تاکنون بار دولت را به دوش کشیده و هیچ طرحی از نظر مخارج و پیچیدگی عملیاتâهای مختلف فنی، مهندسی، عمرانی، زیرساختی و نرمâافزاری به پای پروژه مترو نمیâرسد و تازه در اصفهان مشکلات ویژهâای هم برای تحقق این طرح وجود داشت.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان، عمده فعالیتâهای مترو را در زیرزمین دانست و بیان کرد: این بخش کوچکی که از فعالیت مترو بر روی زمین است و برخی شهروندان از ایجاد مزاحمت شهری به وسیله آن گلایه دارند، شاید یک پنجاهم کل طرح باشد و احداث تونلâها و تأسیساتی که شهروندان ندیدند و با فناوری روز ایجادشده بخش شگفتâانگیز و قابل تأمل ماجرا است.
وی در تشریح خدمات عملیاتی شده، عنوان کرد: 12 کیلومتر از مسیر مترو ریلâگذاری شده است، اما به دلیل آماده نبودن ایستگاهâهای شهدا و تختی اکنون فاز یک به بهرهâبرداری میâرسد و همچنین ادامه خط یک هم تا پایانه صفه منتظر جبران تأخیر در احداث دو ایستگاه باقی مانده است که در مجموع حدود 10 ایستگاه کامل شده و 8 ایستگاه در مرحله سازهâسازی است.
*رفع خطر مترو برای ابنیه تاریخی اصفهان/نقشه طرح به تأیید سازمان میراث رسیده است
این مسئول با انتقاد از فضایی که مترو را ضد میراث فرهنگی معرفی میâکند، یادآور شد: مترو از فاصله 50 متری سی و سه پل عبور کرده و به سمت شمسâآبادی متمایل است، به طوری که تحقیقات لازم از سوی سازمان میراث فرهنگی در زمینه آسیب نرساندن به میراث فرهنگی اصفهان انجامâ شده و گزارش مکتوب این تحقیقات موجود است، همچنین مطالعات و معماری این طرح منطبق بر معماری اسلامی و سنتی اصفهان لحاظ شده است.
شعرباف اذعان داشت: سه مشاور در حال انجام مطالعات خط دوم هستند، به طوری که فاز یک مطالعات خط دوم در نیمه اول امسال به پایان میâرسد و با پایان یافتن این فاز، پروژه به مناقصه گذاشته شده و عملیات اجرایی آن آغاز میâشود، همچنین خط دوم مترو از شمال شرقی اصفهان آغاز شده و در غرب به خمینیâشهر ختم میâشود.
به گزارش فارس، اکنون که اعتبار 28 هزار یورویی وزارت کشور هم تصویب âشده تا به طرح متروی شهرهای سهâگانه اصفهان، تبریز و شیراز تزریق شود، تازه مدیران اصفهانی پس از تلاشâهای خستگیâناپذیر سالâهای قبل نفس راحتی میâکشند، گرچه بازهم مترو مثل افعی گرسنهâای بودجهâها را میâبلعد و برای تداوم این طرحâها بودجهâهای کلانی نیاز است.
در بررسیâهای به عمل آمده، راهکار جلب سرمایهâگذاری داخلی یا خارجی برای تکمیل متروی اصفهان، شاید بهترین و از معدود راهâهای موجود باشد، اما متأسفانه با جو کاغذبازی و خشکی روابط اداری، مالیات و عوارضâهای سنگین و مهمâتر از همه عدم تضمین سود سرمایهâگذاری، هرکس برای مشاوره سرمایهâگذاری در مترو اصفهان پیش میâآید، پس از چند روز واکاوی محیط و طرح عقبâگرد کرده و با بقچه سرمایهâاش رهسپار کیش و مناطق آزاد و...میâشود.
* متروی تبریز فقط در صورت ایجاد خط اول اصفهان افتتاح میâشود
رئیس کمیسیون حملâونقل و محیطâزیست شورای شهر اصفهان نیز در گفتâوâگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد ترخیص و حمل واگنâهای مترو از گمرک با اشاره به اینکه واگنâهای سه کلانâشهر اصفهان، تبریز و شیراز باهم و مطابق قرارداد مشترک با شرکت چینی به کشور فروخته شده است، متذکر شد: این واگنâها قبل از سال نو به بندرعباس رسیده و همزمان مراحل ترخیص واگنâهای سه شهر انجام âشده و محموله اصفهان و تبریز به قصد مقصد بارگیری شده است.
ابوالفضل قربانی در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اعلام زودهنگام افتتاح متروی تبریز و معرفی به عنوان سومین شهر دارای مترو در کشور، عنوان کرد: اگرچه واگنâهای تبریز قبل از عید و زودتر از اصفهان بارگیری شده و حرکت کرده است، اما به دلیل مسیر طولانیâتر، توقف چندروزه محموله در نائین و همچنین این مسئله که طبق قانون باید محموله واگنâهای تبریز ابتدا تحویل گمرک شود و سپس برای مقصد نصب مجدداً حرکت کند، امکان ندارد مترو تبریز زودتر از اصفهان افتتاحâشده و به حرکت درآید.
وی با تبلیغاتی خواندن برخی از اخبار و پیشگوییâها، عنوان داشت: با توجه به اینکه در قرارداد شرکت فروشنده چینی تأکید شده که انجام تعهدات پرداختی کامل ایران منوط به عملیات آزمایش و راهâاندازی خط مترو در اصفهان است و در صورت امتحان پس دادن واگنâها بدون اشکال در اصفهان، خطوط تبریز و سپس شیراز به راه میâافتد، افتتاح متروی تبریز را منوط به این آزمایش و عملیات، طبق قرارداد در اصفهان دانست.
رئیس کمیسیون حملâونقل و محیطââزیست شورای شهر اصفهان اضافه کرد: مطابق قرارداد شرکت مادر تخصصی توسعه زیرساختâهای ریلی شهری ایران با شرکت تولیدکننده چینی، باید در ماه آینده کارشناسان کنترل کیفیت و تحویل خط این شرکت در اصفهان حضور یافته و با عملیات حرکت آزمایشی و کنترل استانداردهای نصب خطوط و نرمâافزارها را چک کنند و در حضور ناظران، مهندسان فنی شهرداری اصفهان و شرکت مادر تخصصی توسعه زیرساختâهای ریلی و نیز مدیران و ناظران کیفی سازمان قطار شهری اصفهان، این سیستم نقلیه پیشرفته را به قطار شهری اصفهان تحویل دهند و طبق قرارداد در این صورت دیگر شهرها میâتوانند، واگنâهای خود را روی ریل قرار دهند.
قربانی بیان داشت: واگنâهای اصفهان به طور مستقیم در حال حرکت از بندرعباس به اصفهان است و بدون واسطه روی ریل میâرود، در صورتی که واگنâهای تبریز باید ابتدا تحویل گمرک تبریز شود و از ناوگان حمل تخلیهâشده و مجدد به سمت مقصد و روی ریل قرار گرفتن حرکت کند که این خود زمانبر است، اما واگنâهای اصفهان این شرایط را نداشته و مستقیم روی ریل میâروند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای شهر اصفهان تأکید کرد: با توجه به سیستم حملâونقل ناوگانâهای سنگین «بوژی» که از پیشرفتهâترین و مطمئنâترین سیستمâهای حملâونقل قطعات سنگین و دستگاهâهای صنعتی و ماشینâآلات است و با توجه به حجم تردد سنگین در ایام تعطیلات و اتمام سفرها، حمل واگنâها کار سادهâای نبوده و قطعاً با رعایت اصول راهور، ایمنی و سرعت خاص مشخصâشده جابجا میâشود که این پروسه زمانبر است.
وی اظهار امیدواری کرد که در اوایل شهریورماه در صورت انجام دقیق مقدمات شاهد انجام افتتاحیه و روی ریل قرار گرفتن متروی اصفهان باشیم.
Â
*رفاه شهری با قربانی کردن میراث تاریخی ارزشی ندارد
به گزارش فارس؛ اگرچه افتتاح فاز اول مترو در اصفهان نزدیک است، اما آنچه هنوز در ذهن دوستداران اصفهان موج میâزند، این مطلب است که زیانâآور بودن حرکت مترو در زیرزمین برای آثار تاریخی اجتنابâناپذیر است.
صرفâنظر از مخاطرات، ماجراها و حواشی تلخ، شیرین، خندهâدار و گاهی حزنâآور مترو، کارشناسان زمینâشناسی اثبات کردند که ارتعاش حاصل از حرکت مترو بر روی سازهâهای روی زمین تأثیر میâگذارد و رفتهâرفته سبب ایجاد ترک ها و افول استحکام بناها میâشود.
سرعت بالای مترو با وجود رعایت لایهâهای محافظ و جدارهâهای ایمن در تونلâها سبب تکانâهای نامحسوسی در لایهâهای زمین و جابجایی تدریجی ذرهâهای خاک میâشود که بر پایهâها، ستونâها و پیâهای بناهای تاریخی اصفهان قطعاً تأثیر دارد.
اگرچه در حوادث نشست زمین و ترک خوردن برخی میراث در سالâهای اخیر مدیران شهر مترو را تبرئه کردند و نشست زمین را به شکل خندهâداری به حوادث آبفا گره زدند، اما من که خود شاهد نشست زمین و حفره بزرگ به وجود آمده 2 سال قبل در راه گرد جنوبی سی و سه پل بودم، برایم روشن است که عجله مدیران شهرداری اصفهان و آبفای این استان و برخورد آن با تصویربرداری خبرنگاران خود مؤید تقصیر مترو و حفاریâها در بروز حادثهâای بود که شهرداری سعی داشت با زور بتن و خاک دستی حفره را پر کند و با کاشتن گل روی آن و ایجاد باغچه وانمود شود که اتفاق خاصی نیفتاده و اگر گفته مدیران مبنی بر حادثه محور آب و فاضلاب درست بود، دلیلی برای پنهان کردن آن هم وجود نداشت و این در صورتی بود که حوادث آبفا نمیâتواند حفرهâای به آن بزرگی ایجاد کند.
مدیران اصفهانâدوست هم باید لحظه به لحظه امکان بروز این مشکل را رصد کنند و بدانند داشتن رفاه شهری به ارزش از دست دادن میراث چند هزارساله ارزشی نخواهد داشت و با به کار بردن تدابیر و ایمنی لازم آثار تاریخی را در برابر خطر احتمالی عبور مترو حفظ کنند.
در پایان این تحولات برای مردم اصفهان که سالâهاست برخی طرحâهای ملی شهرشان روی زمین خاک بیâمدیریتی و بیâتوجهی پایتختâنشینان را میâخورد و با آلودگی هوا و خشکسالی دست و پنجه نرم میâکنند، شاید تحول در این «طرح پیر» 13 ساله بارقهâای از شادی و امید را برای مردم به ارمغان بیاورد.