لزوم تاسیس سازمانهای مردم نهاد برای بیماران دیابت

ارسال در در شهر

در تمام دنیا سازمانهای مردم نهاد نقش اساسی در آموزش افراد دیابتی بر عهده دارند. در کشور ما نیز جای خالی سازمانهای مردم نهاد به خوبی احساس می شود ...تا آن جا که محمدتقی چراغعلی مشاور معاون وزارت بهداشت در گفتگو با هفته نامه سلامت (سلامت،447) یکی از مهم ترین برنامه های وزارت بهداشت رادر رابطه با کنترل دیابت توانمند سازی سازمانهای مردم نهاد برمی شمرد. دکتر بنی هاشمی نماینده سازمانهای مردم نهاد در فرمانداری که خود 20 سال سابقه طبابت را در کارنامه اش دارد با اشاره به لزوم داشتن سازمان مردم نهاد برای بیماران دیابتی در شهر می گوید خیلی از افراد دیابت دارند و از بیماری خود مطلع نیستند و بنابر آمار، 95 درصد از بیماران دیابتی نیز بیماری خود را به خوبی کنترل نمی کنند. وی می افزاید اگر از عوارض این بیماری با خبر باشیم به خوبی متوجه می شویم که با این شرایط حتی بیش از یک سازمان مردم نهاد در شهرستان نیاز داریم تا بتوانیم به بیماران خدمات قابل توجهی ارائه بدهیم.
 مسئولین خیریه بقیه اله نیز نیاز به چنین نهادی را در شهر ضروری می دانند و می گوید اگر شرایطی فراهم شود که بیماران دیابتی خودشان با کمک متخصصین برای تشکیل یک سازمان، پیشقدم شوند بسیار کارآمد خواهد بود زیرا بیماران رنج بیماری را با تمام وجود چشیده اند. نیاز مبرم به یک سازمان مردم نهاد، مسئولان، متخصصان و دلسوزان را بر آن داشته تا به طور جدی وارد عمل شوند. دکتر بنی هاشمی نماینده سازمانهای مردم نهاد در فرمانداری از همه افرادی که می اندیشند در زمینه تشکیل یک نهاد مردمی فعال برای دیابت می توانند کمک نمایند دعوت به همکاری می نماید تا از طریق تماس با شماره های 0913117803 و 3624639 اعلام همكاري كنند.
مسئولین خیریه بقیه اله نیز به عنوان یکی از موفقترین خیریه ها در سطح شهر برای همکاری در زمینه کمک به بیماران و همچنین ارائه کمکهای علمی، اجتماعی و... به کسانی که در صدد تاسیس یک سمن برای بیماران دیابتی هستند اعلام آمادگی نمودند.

 

وظایف سازمان مردم نهاد
1- پیگیری مشکلات دارویی: با توجه به این که مصرف دارو برای بیماران دیابتی درزمان مشخص امری حیاتی است، اگر به هر دلیلی شهر با کمبود دارو مواجه شود، سازمان می تواند با پیگیری مراکز انباشت دارو در کوتاهترین زمان دارو را به دست بیماران برساند.


2- کمکهای اقتصادی: برخی از بیماران توان پرداخت هزینه های درمان اعم از انسولین و... را ندارند (داروی انسولین در این یکی دو ساله اخیر به دو الی سه برابر افزایش قیمت داشته است.) و خیریه ها در تامین این هزینه ها به بیماران نیازمند کمک می کنند. با این وجود برخی از سازمانهای مردم نهاد نظیر انجمن دیابت فقط کمک های آموزشی به بیماران می دهد اما برخی دیگر مانند خیریه دیابت اصفهان در کنار آموزش بیماران، کمک های اقتصادی نیز به آنها ارائه می دهد.


3- آموزش: یکی از وظایف اصلی سمن آموزش بیماران دیابتی است. آموزش برای بیماران دیابتی تا آنجا اهمیت دارد که دکتر بنی هاشمی می گوید آموزش اساس درمان برای کنترل صحیح دیابت است. بدون آموزش تقریبا هیچ نتیجه ای نمی گیریم، یک بیمار با قند خون بالا حداقل باید علایم بالا و پایین بودن قند را بداند و اینکه چه غذایی را با چه میزانی می تواند مصرف کند و همه آن چه که برای کنترل بیماری اش به آن نیاز دارد.
دکتر صادقی پزشکی که تجربه کار با بیماران دیابتی را در کارنامه خود دارد در این رابطه می گوید: مردم باید بدانند به پزشک مراجعه کردن مساوی با کنترل صحیح بیماری نیست، چه بسیار بیمارانی هستند که به پزشک مراجعه می کنند اما به دلایلی نظیر نداشتن برنامه غذایی سالم، عدم کنترل استرس و ... نتوانسته اند قند خود را به خوبی کنترل کنند و در نهایت پزشک را مقصر قلمداد می کنند. وی می افزاید: برای مثال در شهر ما برای بیماران دیابتی با سن بالا فضای مناسب برای پیاده روی وجود ندارد در صورتی که ورزش و پیاده روی برای بیماران دیابتی یک نیاز اساسی است.در تمام دنیا سازمانهای مردم نهاد نقش اساسی در آموزش افراد دیابتی بر عهده دارند. در کشور ما نیز جای خالی سازمانهای مردم نهاد به خوبی احساس می شود ...