بنیاد ملی ایران شناسی و یک سئوال

ارسال در در شهر

 بنیادی که سایر وظایفش را می توان در گردآوری اطلاعات مربوط به هنرها و صنايعی که در خطر از ميان رفتن و در نتيجه از دست رفتن آثار، بقايا و اسباب بازشناسی آنهاست خلاصه کرد .تدوین و چاپ کتابهایی در زمینه بازار بزرگ تبريز و بازارچههاي پيراموني آن در دويست سال اخير، بازار يزد و بازارچههاي پيراموني آن در دويست سال اخير، گورستن های سیستان و بلوچستان و ... بخشی از این تالیفات است.


2- خمینی شهر دانشمندان، هنرمندان و مشاهیر زیادی دارد که متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته و کمتر به شرح حال آنان پرداخته شده است: پروفسور حسن میردامادی، حضرات آیات معرفت، جبل عاملی، فیض الاسلام، املایی و ... آنچه از اینان وجود دارد خاطرات شفاهی است که در ذهن و دل دوستان و همراهانشان وجود دارد، خاطراتی که به دلیل شفاهی بودن آفتاب لب بام بوده و با گذشت زمان گرد فراموشی بر آن خواهد نشست یا با درگذشت صاحبان این خاطرات، در خاک مدفون خواهد شد.


3- بی تردید برقراری ارتباط بین خمینی شهر با بنیاد ملی ایران شناسی می تواند تا حدود زیادی این قفل را باز کند. قفلی که سالهاست بر خمینی شهر خودنمایی می کند. برقراری این ارتباط زمانی راحت دیده خواهد شد که معاون این بنیاد یک خمینی شهریست. عبدالمجید میردامادی هم اکنون معاونت پژوهشی این بنیاد – به ریاست آیت الله محمد خامنه ای- را برعهده دارد.


4- در حالی این بنیاد در 12 استان شعب استانی دارد (آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، ايلام، بوشهر، چهارمحال و بختياري، سيستان و بلوچستان، قزوين، كهگيلويه و بويراحمد، لرستان، مركزي، و يزد) که هنوز استان اصفهان از داشتن شعبه استانی محروم بوده و تاسیس آن می تواند تاثیر فراوانی در جهت معرفی مشاهیر، فرهنگ، تاریخ و سنن این منطقه بویژه منطقه خمینی شهر داشته باشد.