دستگرد در انتظار پایان بی مهری ها

ارسال در در شهر

محله دستگرد قداده در شرقی ترین نقطه خمینی شهر حد فاصل خیابان های پروفسور میردامادی و اراضی محدوده خیابان دانشگاه صنعتی واقع شده، محله ای تاریخی و هم مرز با اصفهان که در زمره قدیمی ترین و تاریخی ترین مناطق اطراف اصفهان به شمار می آید.مقایسه دستگرد با همسایه اش منطقه رسالت اصفهان کافی است تا به میزان بی مهری به این منطقه کهن پی برد. بی مهریی که از تبعیضی ناروا بین مرکز استان با مناطق اطراف آن خبر می دهد. در این گزارش کوشش شده ضمن بررسی مشکلات این محله، به بررسی نتیجه سفر استاندار به دستگرد و همچنین پتانسیل های مختلف این محله 13 هزار نفره پرداخته شود. با تشکر از هادی فتحیان و عباس باقری که ما را در تهیه این گزارش یاری کردند.

دستگرد هنوز روستاست!
علی رغم گذشت بیش از 30 سال از پیوستن روستای دستگرد به شهر خمینی شهر، هنوز این محله سیمای شهری به خود نگرفته است. این بزرگترین انتقاد مردم این محله است. شفیعی دانشجوی جوان دستگردی در این باره می گوید: "متاسفانه تفاوت زیادی بین خدمات رسانی در دستگرد با اصفهان وجود دارد. سالهاست مردم این محله درخواست هایی ابتدایی از مسولان دارند ولی توجه لازم صورت نمی گیرد."
وی می گوید: "آسفالت معابر، آبگرفتگی و عدم آزادسازی معابر، کمبود امکانات و تجهیزات ورزشگاه شهدای دستگرد همیشه مورد درخواست اهالی منطقه بوده است."
هادی فتحیان از معتمدان دستگرد هم در این زمینه می گوید: "در عمل این منطقه بیشتر به یک روستا شباهت داشته باشد تا بخشی از شهر. در حال حاضر این منطقه از مناطق شهری محسوب میشود، اما خدمات شهری در آن مشاهده نمیشود." وی ادامه مي دهد: "از نظر مسئولان شهرستان خمینیشهر، منطقه دستگرد به عنوان یک منطقه حاشیه نشین محسوب میشود و با توجه به قدمت تاریخی و دیرینه منطقه دستگرد، بافت شهری این منطقه از محلات هم جوار با شهر اصفهان و خمینی شهر جدا نیست، اما نحوه خدمات دهی در شهرک رسالت اصفهان با منطقه دستگرد به عنوان منطقه همجوار به هیچ وجه قابل مقایسه نیست." به گفته فتحيان "در منطقه دستگرد تعداد زیادی شرکت های دولتی و خصوصی وجود دارند که درآمدزایی بالایی برای شهرهای خمینیشهر و اصفهان دارند. انتظار مردم این است بخشی از این درآمد صرف خدمات دهی به خود این منطقه گردد."

لوله 1400 را دریابید
یکی از دغدغه های مردم دستگرد، عبور خطوط آب و برق و گاز از این منطقه و لزوم رعایت مسائل ایمنی در این زمینه است. عزیزی از پیرمردان دستگرد دراین زمینه به خبرنگار فرصت چنين مي گويد: "این منطقه محل عبور خطوط و شبکه فشار قوی آب و برق و گاز بوده و امکان داره فاجعه ای بوجود بیايد. جا دارد مسوولان پیش از آنکه حادثه ای شبیه آنچه اخیرا در اثر ترکیدگی لوله نفت در منطقه دوشاخ رخ داد اتفاق بیفتد در این زمینه فکری کنند." وی مي افزايد: "یکی دیگر از مشکلات دستگرد، ورودی نامناسب آن از سمت خیابان امام خمینی است که در واقع یکی از ورودیهای خمینی شهر هم محسوب می شود. این ورودی جلوه زیبایی ندارد و مسولان مربوطه باید فکری در این باره کنند."

سفر استاندار به دستگرد
30 آبان ماه سال گذشته، دکتر ذاکر اصفهانی استاندار طی بازدیدی سرزده راهی دستگرد شد تا ضمن شرکت در جمع مردم این محله –که به مناسبت محرم در مسجد امیرالمونین(ع) گرد هم آمده بودند- صحبت ها و مشکلات آنان را بشنود. معتمدان محلی در این جلسه مشکلات دستگرد را از جمله کمبود فضاهای فرهنگی ورزشی، معضل آسفالت و ... را عنوان کردند تا استاندار شیشه فروش مدیرکل بحران را مامور بررسی و پیگیری موضوع کند. ذاکر در این دیدار وعده داد مشکلات مطرح شده را پیگیری خواهد نمود.
به دنبال این سفر، به دستور استاندار، جلسهای مشترک با حضور فرماندار شهرستان خمینیشهر و جمعی از معتمدان و کارشناسان در فرمانداری تشکیل و به گفته فرماندار تمامی مشکلات این منطقه مورد بررسی قرار گرفت.
دو ماه بعد در 14 بهمن ماه، شیشه فروش مدیرکل بحران استان با خبرگزاری فارس مصاحبه کرد تا از آخرین پیگیری هایش درخصوص مشکلات دستگرد سخن بگوید. او در این مصاحبه از تشکیل یک گروه تخصصی برای رفع مشکلات دستگرد قداده خبر داد. وی گفت: "عمده مشکلات منطقه دستگرد قداده بازسازی بافت و معابر فرسوده، آسفالت معابر، کمبود امکانات ورزشی، فرهنگی و طرحهای عمرانی و رفع مشکلات حریم مورد اختلاف شهرداری اصفهان با شهرداری خمینیشهر است." مدیرکل حوادث غیرمترقبه استان اصفهان تصریح کرد: "پس از اعزام یک گروه تخصصی برای رفع مشکلات و تشکیل جلسهای ویژه در استان، اعتبارات لازم برای رفع مشکلات منطقه دستگرد تأمین میشود". وی یادآور شد: "پس از دریافت گزارشها در مورد کمبود برخی از امکانات و خدمات، اقدامات لازم درباره بافتهای فرسوده و آسفالت معابر انجام می گیرد."
 گذشت زمان اما نتیجه چندانی از این کارگروه تخصصی و وعده های داده شده عائد این محله محروم نکرد و به گفته یک منبع مطلع، کمبود اعتبارات عمرانی، بحران خشکسالی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ... از جمله مسائلی بود که مشکلات دستگرد را تحت شعاع خود قرار داد. فتحیان در این زمینه می گوید: "متاسفانه در یکسال گذشته هیچگونه اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است چرا که قرار بود بودجه ای در این زمینه در نظر گرفته شود تا با توجه به اینکه شهرداری توان مالی پایینی دارد آنها به صورت ویژه به دستگرد بپردازند. استاندار به دستگرد سفر کرد یکی دو جلسه هم در فرمانداری برگزار شد ولی تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است." وی مي افزايد: "علی رغم تغییر استاندار، با توجه به اینکه شیشه فروش مدیرکل بحران مسوول پیگیری تعیین شدند پیگیر هستیم تا در جلسه ای با وی، جویا شویم که آیا به وعده های سابق پایبند هستند یا نه؟"