سندرم دروغگویان

ارسال در در شهر

nishkhandگفت: حالا که معنی سندرم را شناختم و دیدم بیماری است که مجموعه ای از علائم با خود همراه دارد علاقه مند شدم آنها را بشناسم و کشف کنم و به نتایجی هم رسیدم.

گفتم: مثلاً چه سندرمی کشف کردی؟

گفت: سندرم دروغگویان

گفتم: چه جالب، آن وقت این سندرم چه مشخصاتی دارد؟درباره آن فکر کرده ای؟

گفت: تا حدودی ، حالا بهتر است آن را طرح کنم تا بیشتر درباره آن فکر کنیم.

گفتم: عالیه بفرمایید.

گفت: کسانی که دروغ گو هستند دچار سندرمی هستند که حداقل سه علامت از آن را در آنها متوجه شده ام، اولاً فراموش کارند و خودشان دروغ خودشان را فراموش می کند و مدتی بعد مخالف آن را می گویند، دوماً در حال دروغ گویی دچار تغییرات حالت چهره و لرزش صدا و دست ها می شوند، سوماً ضد و نقیض حرف می زنند.

گفتم: خیلی خوب برخی علائم این سندرم کذایی و مخرب را کشف کرده ای، واقعاً همین طور است، حتی ما سخنانی از ائمه اطهار داریم که ذکر فرموده اند افر اد دروغگو کم حافظه هستند و دچار فراموشی می شوند.

گفت: از طرف دیگر مردم به فرد دروغگو اعتمادی ندارند و وجهه و جایگاهی در بین مردم ندارد.

گفتم: یک مشکل و علامت دیگر این بیماری که من به آن رسیده ام و قبلاً هم در مطلبی که درباره افراد دروغگو خوانده ام به آن اشاره شده این است که آدم دروغگو دیگران را هم دروغگو می پندارد و حرف آنها را قبول نمی کند.

گفت: کم کم دارد علامت های این سندرم خیلی می شود.

گفتم: ضمناً جالب است که افراد دروغگو گاه آن قدر دروغ خود را تکرار می کنند که دچار توهم می شوند و آن را  راست می پندارند مثلاً من با فردی آشنا بودم که روزی برای این که جلوی دیگران کم نیاورد گفت: من به فلان کشور سفر کرده ام در صورتی که من می دانستم چنین کاری نکرده است و وقتی این حرف به گوش دیگران رسید و از او سؤال کردند که شما به آن سرزمین سفر کرده ای می گفت: بله و مجبور بود داستانهای خیالی و ساختگی از آن سفری که اصلاً واقعیت نداشت برای دیگران تعریف کند.

گفت: علامت دیگری که از افراد دروغگو دارند این است که همیشه باید از دیگران عذرخواهی کنند و شرمنده باشند.

گفتم: اصولاً دروغ گفتن به قول امام حسن عسگری(ع) کلید درب خانه ای است که همه پلیدی ها در آن نهاده شده است، یعنی اگر با کلید دروغ درب این خانه را گشودی وارد باب پلیدیها و رذالت ها شده ای و هر گناهی ممکن است دست یافتنی شود.

گفت: با این حساب علائم این سندرم ضد بشر و اخلاق و انسانیت را هدف قرار می دهد بیشتر از این چندتایی است که ما به آن رسیده ایم و به آن اشاره کردیم.

گفتم: بله همین طور است اما به هر حال اصل ها و علایم عمده همان هاییست که به آنها اشاره شده.

گفت: پس این سندرم بیماری مهمی است در واقع سرطان آدمیت و انسانیت است و نمی شود به راحتی از کنار آن گذشت.

گفتم: همینطور است و برای همین است که تمامی پیامبران خدا وائمه اطهار و معصومین و اندیشمندان و بزرگان در مذمت آن سخن ها رانده اند و حتی رمانها و داستانهایی  بر پایه آن نگارش یافته است.

گفت: پناه بر خدا