دو بانك خميني شهر عليرغم قانون، از پرداخت وام به مشاغل خانگي خودداري مي كنند

ارسال در در شهر

Image138072اولين نمايشگاه دستاوردهاي مشاغل خانگي با همكاري اداره فني و حرفه اي، اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي، كارگروه اشتغال و كانون بانوان عفيفه كوشك در محل نگارخانه سپيد كتابخانه الغدير از 12 بهمن برپاست.

 

در آيين افتتاح اين نمايشگاه كه با حضور فرماندار خميني شهر و امام جمعه كوشك و تني چند از مسوولين برگزار شد، فرماندار ضمن بازديد از دستاوردهاي بانوان در مشاغل خانگي از دست اندركاران اين نمايشگاه تقدير كرد. حقيقي هنگام بازديد از بخش هاي مختلف، با طرح سوالاتي در مورد كالاهاي آن بخش، علاقه مندي خود را به نحوه توليد و به خصوص نگراني خويش را درباره بازار فروش اين وسايل نشان داد كه پاسخ مدير كانون عفيفه مبني بر اين كه اگر فروش اين كالاها بد بود؛ زنان از آن استقبال نمي كردند و خانم هاي كوشك با همين ها امرار معاش مي كنند، حقيقي را قانع كرد.

فرماندار از برگزاركنندگان نمايشگاه خواست كه اگر پيشنهاد، انتقاد و به خصوص درخواستي دارند كه بشود رفع كرد، عنوان كنند.

مشكل وام هاي  مشاغل خانگي كه برخي بانك ها عليرغم پيگيري هاي صورت گرفته، حاضر به پرداخت آن به متقاضيان نشده اند از مهم ترين مشكلات عنوان شده بود. كريمي رييس اداره كار در تشريح اين مشكل گفت: با وجود قانون موجود و صحه گذاشتن كارگروه كشوري و استان و شهر و نيز ضامن هاي معتبر، نمي دانم چرا اين دو بانك سخت گيري مي كنند. ما براي معرفي متقاضي به بانك رتبه اول در استان را داريم. در اين زمينه ظرفيت خميني شهر بسيار بالاست. 314 مشاغل خانگي  هست كه اگر به توليد انبوه برسد حتي در سطح جهاني حرفي براي گفتن داريم. كاري كه چين انجام داده است. ما ظرف 2 ماه هم مجوز و هم معرفي و همه كارهاي مربوطه را انجام داده ايم كه  كم سابقه است.

وي افزود: ما تاكنون براي 12 ميليارد و 800 ميليون تومان معرفي به بانك داشته ايم. 5 ميليارد هم اضافه بر سازمان گرفته شده كه باز معرفي به بانك داريم. 4 الي 5 هزار نفر معرفي به بانك داشته ايم.

حقيقي در پايان اين مكان را نقطه شروع براي هماهنگي هاي بعدي دانست و نمايشگاه را بسيار اميدواركننده خواند و اظهار اميدواري كرد كه روز به روز بر اين دست كارها افزوده شود.

حميدرضا ايگدر رئيس اداره فني و حرفه اي خميني شهر نيز اين نمايشگاه را از دستاوردهاي مشاغل خانگي شهرونداني دانست كه با دريافت گواهي مهارت و مجوز مشاغل خانگي و استفاده از تسهيلات دولتي و نيز با همكاري كارگروه اشتغال، كارشان رسميت پيدا كرده و در واقع مانند كساني هستند كه جواز كسب (از نوع خانگي) دارند.

وي افزود: مشاغل خانگي غير از مسائل اقتصادي به استحكام بنيان خانواده و انسجام آن نيز كمك مي كند. علاوه بر آن كه خانواده هايي هستند كه خودسرپرست يا بدسرپرستند و اين شغل هاي خانگي در امرار معاش آنها بسيار موثر است.

گفتني ست كه اولين نمايشگاه و فروشگاه تراريوم(باغ هاي شيشه اي) نيز در كنار اين نمايشگاه برپاست. ابتكاري كه توسط فني و  دفتر حرفه اي اصغرآباد براي اولين بار در اصفهان صورت گرفته است.

لازم به ذكر است كه در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه بعضي از اعضاي كارگروه اشتغال و ادارات مربوطه حضور نداشتند كه جاي تأمل دارد.