زباله پراکنی
آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی که زاده شرایط جدید هستند را می توانیم در قالب بیماریهای نو پدید طرح و آنها را کالبد شکافی و تجزیه و تحلیل کنیم. دراین مقاله زباله پراکنی را می شناسیم.
شرح بیماری: ناخوشان این گروه زبالهها را به جای ریختن در سطل و مکانهای مشخص، روی میزها، اطراف سفره، محیط خانه و کوچه و معابر، محل کار اطراف کارگاه و زیر میزهای کار، کف ماشین و بیرون ماشین، جویهای آب و خیابانها و مقابل مغازه و محل کسب، پارکها و فضای سبز چشمه سارها و کوهها و گردشگاهها و جنگلها، سر کلاس درس و مدرسه و دانشگاه، پای تیرهای چراغ برق و زمینهای بایر و بدون دیوار رها میکنند و به همین دلیل به آنها زباله پراکن میگویند.
ریشه شناسی(ایتولوژی): متخصصین رشتههای مختلف هر کدام ریشه معضل زباله پراکنی و زباله پراکنان را از دید تخصص خود مطرح میکنند که دلیل زباله پراکنی افراد به یکی از این ریشهها و گاه چند تایی آنها بر میگردد. این نظریات عبارتند از:
1- نظریه متخصصین ژنتیک و وراثت و دیرینه شناسی: این افراد معتقدند که انسانهای اولیه که زندگی نیمه وحشی داشته و در مجاور دیگر موجودات و محیطهای خاص میزیسته و شهرداری و بازیافتی هم نداشته، رفتارهای متأثر از محیط و با الگوبرداری از دیگر موجودات داشته و ژنهای خاص آنها هم فعال بوده ولی به مرور و تغییر شرایط محیطی در آن ژنها جهش صورت گرفته و تکامل اتفاق افتاده و انسان شهرنشین و متمدن شده است ولی متأسفانه به دلایلی ناشناخته این جهش و تکامل در برخی صورت نگرفته و رفتارهای آنها ناشی از پایداری ژن آنها میباشد به گونهای که وقتی در برخی شرایط مثل اعیاد و ورودی گردشگاهها، شهرداریها به آنها کیسه برای جمعآوری زباله میدهند، مقابله کرده و کیسه زباله را هم به شکل زباله در آورده و درگوشهای پرت میکنند.
2- نظریه روانشناسان: این متخصصین محترم که همه چیز را به دوران کودکی و سرکوبی امیال و خواستهها و تولید عقدههای مختلف از جمله حقارت و بروز رفتارهای واکنشی مثل پرخاشگری و هنجار شکنی نسبت میدهند، در این زمینه هم معتقدند که ریشه زباله پراکنی افراد یا لااقل برخی از آنها باید در دوران کودکی و سرکوب شدن امیال و آرزوهای آنها و برخورد نامناسب اطرافیان و جامعه با آنها و نیاز به عقده گشایی و ابراز وجود و خود نمایی و انتقام جویی آنها مثلاً با زباله پراکنی دانست.
3- نظری متخصصین آموزشی: این عزیزان که آموزش را اصلیترین نیاز جامعه میدانند، معتقدند که رفتار بسیاری از زباله پراکنان از روی ناآگاهی به دلیل دریافت نکردن آموزشهای لازم و مناسب و بهنگام قابل توجیه است و معتقدند که اگر این افراد به عواقب بهداشتی و محیط زیستی خود واقف بودند هرگز مرتکب چنین رفتارهایی نمیشدند.
4- نظریه بیولوژیستها و فیزیولوژیستها: این دسته از متخصصین معتقدند که انسانها نوعی ساعت موسوم به ساعت بیولوژیک در ساختمان خود دارند که در شناسایی وقت و تشخیص شب و روز و تنظیم خواب و بیداری کارآیی دارد و وظیفه دیگر این ساعت شناسایی ایام و روزهای هفته و صبح و شب است. متأسفانه درعدهای ساعت بیولوژیک دچار اختلال شده و روزهای زوج و فرد و شنبه و یکشنبه و صبح و عصر را از هم تشخیص نمیدهد و یا به فراموشی میسپارند. لذا زبالهها بیموقع از خانهها خارج و موجبات پراکنده شدن آنها در محیط فراهم میشود.
انواع بیماری: به طور کلی هر رفتاری که منجر به پخش و پراکنده شدن زبالهها در محیط گردد زباله پراکنی محسوب میگردد انواعی برای این ناهنجاری رفتاری شناخته شده است که عبارتند از:
- ریختن زبالهها در کیسههای نامناسب و باز گذاشتن در آنها
- بیرون گذاشتند زبالهها خارج از ساعات و روزهای تعیین شده
- پرت کردن زبالهها از ماشین به بیرون که یکی از انواع زشت زباله پراکنی است که انسان را به یاد رفتارهای غریزی بعضی موجودات میاندازد.
- تخمه شکنی:مبتلایان فردی و یا دسته جمعی بی وقفه تخمه شکنی کرده و پوست آن را در محیط رها میکنند.
- پرتاب میوههای گندیده و معیوب در جوی مقابل مغازه که در بعضی از نقاط شهر شیوع بیشتری دارد.
- ریختن پوسته تنقلات مانند انواع پفک و چیپس و بستنی در فاصله بین مغازه و خانه که اغلب توسط کودکان و نوجوانان صورت میگیرد.
- پراکندن ظروف یکبار مصرف اعم از ظرف غذا و لیوانها در مراسم اعم از اعیاد و عزاداریها و نذریها که گستردهترین شکل شناخته شده زباله پراکنی تاکنون میباشد.
- ریختن نخالههای ساختمانی و زبالهها در زمینهای بایر و بدون دیوار
پراکنده کردن مقواها، کارتنها، جعبههای وسائل و فیبرهای محافظ و بطریهای نوشیدنیها درمحیط
- پراکنده کردن شاخ و برگ درختان بریده شده و نیز لوازم منزل غیر قابل استفاده در گوشه و کنار به خصوص زمینهای بایر
راههای پیشگیری و درمان:
راههایی که برای پیشگیری و درمان این معضل اجتماعی ارائه میشود توسط متخصصین رشتههای مختلف با توجه به ریشه آن متفاوت است. آنان که ریشه ناهنجاری را ژنتیکی میدانند راه حل را دستکاری ژنتیکی میدانند که البته عملاً چنین کاری تاکنون صورت نگرفته است. متخصصین روانشناس تلاش درجهت ارتقاء سطح بهداشت روانی خانواده و سالم کردن روابط خانوادگی و تربیت فرزندان منطقی و سالم را راه حل نه تنها این معضل بلکه تمامی مشکلات میدانند.
متخصصین امور آموزشی اصل و اساس کار را آموزش مناسب و صحیح و بهنگام دانسته و معتقدند لازم است به آموزش نگاهی جدی داشت و مبانی زندگی شهری و حقوق شهروند و رفتارهای سازگار محیط زیستی و بهداشتی و اجتماعی را از مهد کودکها و پیش دبستانیها شروع و در دبستان و راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه و در طول حیات فرد ادامه داد و دانست که آموزش امری مستمر و دائمی است زیرا انسان فراموشکار و غافل است به همین دلیل در آموزش و پرورش بعضی از کشورهای توسعه یافته زیاد به تدریس مباحث تئوری و حفظ کردنی اهمیت نمیدهند و واقعیات زندگی و مهارتهای لازم برای زندگی را آموزش داده و عملاً تمرین میکنند.
در این بین روشهای مدیریتی و استفاده از فنآوریها هم خواندنی است. این دسته از عاشقان فنآوری لزوم استفاده از روشهای نوین را متذکر شده و معتقدند با افزودن نرم افزار ویژه به گوشی همراه و یا رایانه و برنامه ریزی و ساخت رباتهای زبان فهم و آموزش پذیر و وظیفه شناس و قانون دان و نیز بکارگیری سطلهای زباله هوشمند و استفاده از هوش مصنوعی در بنای منزل و اتومبیل میتوان بر این شکل غلبه کرد تا نظر شما و همت شما چه باشد اما هرچه هست یقیناً معتقدید که باید محیطی و شهری زیبا و تمیز و قابل تحمل ساخت در آن زندگی کرد و این مهم همکای و همیاری تک تک شهروندان را میطلبد نه صرفاً زحمت و تلاش شبانه روزی تعداد اندک رفتگر شریف شهرداری.