حسینیه فروشانی ها در مشهد به ساختمانی به روز تبدیل خواهد شد

ارسال در در شهر

هیات مدیره جدید «موسسه خیریه امام رضا (ع) فروشانی های خمینی شهر» روز 26 بهمن ماه سال جاری به طور قانونی و با حضور نمایندگانی از اداره اماکن انتخاب و آغاز به کار کرد. رییس هیات مدیره قبلی و فعلی دراینباره به خبرنگار فرصت گفت: پس از خروج این مکان از لیست آثار ملی اقدام به تشکیل هیات مدیره جدید کردیم و به دنبال اخذ مجوز تغییر کاربری از شهرداری مشهد هستیم تا پس از گرفتن حکم تخریب و پروانه ساختمانی اقدام به تخریب و بازسازی این مکان نماییم. سیدمحمدرضا ابطحی درباره سیر خروج این مکان از لیست آثار ملی گفت: سال 88 پی بردیم که اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی این خانه را سال 82 به دلیل اینکه به مدت 10 سال (1316 تا 1326) در اجاره کنسولگری روس بوده به ثبت ملی رسانده است. هیات مدیره با همراهی آقای صرامی نماینده مجلس درصدد برآمدند تا خانه از ثبت آثار ملی بیرون بیاید برای همین به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و پس از 20 ماه رای دادگاه بدوی به نفع ما صادر شد.


وی در ادامه از تقاضای اداره کل میراث خراسان رضوی برای تشکیل دادگاه تجدید نظر خبر داد و گفت: رای دادگاه تجدیدنظر نیز به نفع ما صادر شد و در نهایت 27 آبان ماه سال جاری این خانه از لیست آثار ملی بیرون آمد.


نماینده مردم خمینی شهر در مجلس نیز دراینباره به خبرنگار فرصت گفت: وقتی از ماجرای قرار گرفتن این بنا در لیست آثار ملی با خبر شدم با هیات مدیره جلساتی برگزار کرده و با استفاده از اطلاعاتی که این برادران در اختیارم گذاشتند چندین جلسه با رییس کل میراث فرهنگی خراسان رضوی هم در دولت قبل و هم دولت فعلی گفتگو کردم. پس از اخذ تصمیم مبنی بر شکایت به دیوان عدالت اداری نزد حجت الاسلام منتظری رییس دیوان عدالت اداری کل کشور رفته و ماجرا را برای ایشان مطرح کردم. محسن صرامی در اینباره افزود: حل این مشکل که بسیار پیچیده بود ناشی از تعاملی بود که میان هیات مدیره این بنا و بنده به عنوان نماینده مجلس ایجاد شد و با همکاری یکدیگر توانستیم از پس حل آن بربیاییم. وی در پایان گفت: خریداری هتل فرهنگیان در مشهد برای ما تجربه خوبیست که بتوانیم این خانه را سر و سامان بخشیده و با احداث ساختمانی به روز، آن را در اختیار همشهریان قرار بدهیم.

سید محمدرضا ابطحی همچنین در رابطه با برآورد هزینه های بازسای این مکان اضافه کرد: این خانه را که در حال حاضر 42 اتاق دارد با همیاری مردم و خیرین، به ساختمانی به روز تبدیل می کنیم. وی در مورد برآورد هزینه ساخت نیز گفت: تنها برای تخریب و خاکبرداری و اخذ مجوز نیاز به 10 میلیارد تومان پول داریم.

 

وی در پایان راجع به سوابق تاریخی این خانه گفت: آیت اله بروجردی هر زمان که به مشهد مشرف می شده به دلیل سابقه رفاقتش با صاحب این خانه به نام آقای کوزه کنانی که یکی از متمولین متدین مشهد بوده، در این خانه ساکن می شده است. وی همچنین افزود: رضا شاه هم به مدت یک ماه در این خانه سکونت داشته است.


گفتنی است این موسسه خیریه سال 88 به شماره 150 به ثبت رسیده و حسینیه فروشانی ها از زیر مجموعه های این موسسه خیریه می باشد. به گفته رییس هیات مدیره، این بنا با مساحت 2 هزار و 340 متر مربع حدودا در فاصله 30 متری با باب الجواد واقع شده وخوشبختانه جزو املاک اطراف حرم به حساب نمی آید که متعلق به آستان قدس رضوی بوده و خریداران، باید آنها را 99 ساله از آستان قدس اجاره نمایند بلکه جزو زمین هاییست که به مالک تعلق دارد و ربطی به املاک آستان قدس رضوی ندارد.