سوادهای امروزین و راه های دستیابی به آنها

ارسال در در شهر

دکتر حمید صبری استاد رسانه می گوید: آنچه که ما در حوزه فرهنگ با آن روبرو هستیم مقوله «سواد فرهنگی» و «سواد شهروندی» است. امروزه ما چهل نوع سواد در جوامع بشری داریم که مهم ترین آنها همین دو مورد است که البته بسیاری از صاحب نظران «سواد رسانه ای» را هم به آن می افزایند. آگاهی از این مساله یا معضل سبب شده که گروه های مردم نهاد و سازمان های عمومی از جمله شهرداری ها به فکر بیفتند تا در قالب آموزش های شهروندی مردم را حداقل با سه مورد سواد مذکور آشنا سازند چراکه در این صورت می توان امیدوار بود که شهر نشینان با برنامه های توسعه شهری همراه بوده و در عین استفاده از فناوری های نوین با آسیب های آن نیز آشنا باشند.

 

در مطلب پیش رو با روش های شهرهای دیگر به منظور بهره وری از تجارب آنها در دیار خود و نیز یافتن جایگاه شهر در آموزش های شهروندی آشنا می شویم.

 

نمونه هایی از تاسیس تشکیلات و نهادهای مستقل برای آموزش های شهروندی در سراسر کشور

- تاسیس مرکز علمی -کاربردی و ارایه آموزش های مختلف شهروندی به صورت پودمانی به شهروندان توسط شهرداری تهران

 

- دایر کردن رشته کاردانی حرفه ای تربیت مربی آموزش های شهروندی در برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاهعلمی-کاربردی قشم

 

- تشکیل اداره کل آموزش شهروندی در شهرداری تهران

 

- تشکیل کمیته های فرهنگ شهروندی در بسیاری از شهرداری های کشور از جمله شهرداری اصفهان

 

- تاسیس خانههايعلموزندگي در محلات مختلف تهران که مهمترین وظیفه آنها آموزش های شهروندی است.

 

روش های آموزشی

-آموزش همگانی شهروند الکترونیک حضوری و غیر حضوری:

در شهر ارومیه در مهرماه دومین مرحله از آموزش های آی تی در قالب آموزش های شهروندی شروع و 100 هزار نفر از ساکنین این شهر را تحت آموزش قرار داده است.

 

- برگزاری کارگاه های آموزش سواد رسانه ای:

فرهنگسرای رسانه اصفهان برنامه آموزش سواد رسانه ای را در 25 فرهنگسرای محله محور شهر اصفهان با هدف ارتقای سطح سواد رسانه ای عموم مردم تا پایان شهریورماه 93 در بخش کانون مادران اجرا کرد.

 

-تالیف کتب آموزشی در حوزه آموزش شهروندی:
اداره آموزش های شهروندی شهرداری تهران برای کمک به بهبود وضعیت شهر تهران بر اساس توافق با آموزش و پرورش برای مقاطع مختلف تحصیلی کتب آموزشی در حوزه آموزش های شهروندی تالیف کرده است.


-انتشار جزوات آموزش های شهروندی و بسته های دیجیتالی شامل فیلم و پویا نمایی مانند آنچه شهرداری تهران و شیراز انجام داده اند.

 

-آموزش های میدانی

استفاده از پوستر و شهر نوشته ها و تابلو های کمیته فرهنگ شهروندی و جنگ های آداب شهروندی. شهرداری اصفهان یکی از شهرهای قوی در استفاده از این موارد به شمار می رود.

 

-انتشار و معرفی کتب مرتبط با مسایل شهروندی و گرفتن آزمون از آنها

 

-برگزاری همايش ها
جایگاه خمینی شهر در آموزش های شهروندی

شهرداری خمینی شهر با سازمان رفاهی تفریحی نوپای خود قدم هایی را در راستای این آموزش ها برداشته است که از جمله آنها برگزاری جنگ های آداب شهروندی در پارک های شهر، تدوین و توزیع کتابچه ترافیک و همچنین تبلیغات پراکنده آداب شهروندی می باشد. این سازمان اخیرا در مرحله آزمایشی آموزش های شهروند الکترونیک به سر می برد ولی بی شک تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی باقی مانده است. اما آموزش و پرورش، سازمان های مردم نهاد، دانشگاه های شهر، کانون های مساجد، کانون های فرهنگی و هنرمندان می توانند در تسهیل و تسریع کار نقش اساسی داشته باشند. نشریه فرصت نیز از طریق سایت خود اقدام به انتشار مطالب مرتبط نموده که در اختیار شهروندان قرار گرفته است.